لایحه حمایت حقوقی از محیط بانان به زودی نهایی می شود

مهر نوشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه ای برای بازنگری درشرایط محیط بانی درکشور وبرخورداری محیط بانان از حمایتهای قانونی وقضایی بیشتر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به زودی تقدیم دولت می شود.

معصومه ابتکار در دیدار نمایندگان تشکل ها و سمن های محیط زیستی کشور با ابراز تاسف از به شهادت رسیدن ۳ محیط بان طی هفته گذشته، اظهار داشت: دولت لایحه حمایت از محیط بانان را با قید فوریت به مجلس ارائه می کند که امیدواریم هر سریعتر این کار انجام شود، نیاز است در این لایحه تمامی مشکلات محیط بانان اعم از کمبود نیرو، حقوق و حمایت های قانونی و قضایی دیده شود.

لزوم حمایت‌ قضایی و حقوقی مناسب از محیط بانان

وی بر لزوم حمایت‌های قضایی و حقوقی مناسب از محیط بانان تاکید کرد و افزود: متاسفانه تعداد زیادی از محیط بانان به دنبال دفاع از خود و حفاظت از محیط زیست کشور در مقابل شکارچیان غیرمجاز در زندان هستند و عده ای نیز توسط این عده سودجو به شهادت رسیده اند.

ابتکار حل مسائل زیست محیطی کشور و حمایت‌های قضایی و اقتصادی از محیط بانان را مستلزم ارائه اقدامات و سیاست های ویژه ای است که دولت و مجلس در راستای اصلاح قوانین موجود و حمایت های قانونی و قضایی باید به آن توجه داشته باشند.

معاون رئیس جمهور افزود: مخاطرات و تهدیدات بسیاری وجود دارد، کسانی هستند که برای محیط زیست و طبیعت فعالیت می کنند و مظلوم واقع شده اند و همواره تهدید می شوند که نمونه آن محیط بان شهید کشورمان هستند و تمام کسانی که از این ناحیه آسیب دیده اند هم گواه این مدعا هستند.

جریان اجتماعی توجه به محیط بانان نباید خاموش شود

وی خطاب به سمن ها و رسانه ها خاطرنشان کرد:‌ جریان اجتماعی توجه به محیط بانان و محیط زیست نباید خاموش شود و در حد حرف باقی بماند و همه ما در سنگر دفاع از محیط زیست ایران با بهترین کارایی و توانمندی خود، با تمام ظرفیت فکری و جسمی به این مسئولیت خطیر بپردازیم.

تحقق عدالت برای محیط‌بانان شهید را با جدیت دنبال می کنیم

معاون رئیس جمهور با تاکید بر پیگیری موضوع شهادت سه محیط بان ، ادامه داد: از همه ابزارهای قانونی در مسیر اجرای عدالت در مورد محیط‌بانان بهره‌خواهیم برد و تا رسیدگی کامل و احقاق حقوق حقه این محیط‌بانان شهید و اجرای عدالت، کار را دنبال خواهیم کرد.

اقدامات دولت برای بهبود وضعیت محیط بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تبدیل وضعیت۵۵۰ محیط‌بان، ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط ستاد کل نیروهای مسلح، افزایش امتیاز سختی کار محیطبانان به بالاترین سقف سختی کار قانونی یعنی ۳۰۰۰ امتیاز، اعطای درجات محیط‌بانی، آموزش ۱۵۰۰ محیط‌بان، تشکیل شعب تخصصی قضایی محیط زیست با دستور رئیس قوه قضائیه، آزادی محیط‌بانان محکوم به قصاص در حبس را از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع چالش های مادی و معنوی محیط بانان در دولت یازدهم عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تمامی این اقدامات، هنوز گام های مهم دیگری همچون کاهش ساعت کاری، افزایش تعداد نیروهای محیط بان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضایی از محیط بانان باید برداشته شود.

تقدیر از دستگاه قضایی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از اقدامات دیگر دولت یازدهم بحث حمایت قضایی از محیط‌بانان است، گفت: در نشست حقوقی که با ریاست قوه قضائیه داشتیم دستور دادند شعب تخصصی محیط زیست در استان‌های کشور تشکیل شود و در حال حاضر تعدادی از این شعب تشکیل شده است. براین اساس می‌توانیم کار آنها را تخصصی تر دنبال کنیم زیرا وقتی در این شعب به بحث محیط‌بانان پرداخته می‌شود درک درستی نسبت به مسئولیت‌های محیط‌بانان ایجاد می‌شود که ما از این حمایت و رویکرد دستگاه قضایی تشکر می کنیم.

پیگیری آزادی محیط‌بانان در حبس

وی اظهار کرد: در شروع دولت یازدهم هفت محیط‌بان محکوم به قصاص بودند، خوشحالیم که طی دو سال گذشته از هفت مورد پنج مورد منجر به اخذ رضایت یا تغییر یا شکستن حکم و در نهایت آزادی محیط‌بانان شده است. در حال حاضر نیز پیگیر حل مشکلات دو مورد دیگر و سایر محیط‌بانان که دچار مشکل شده‌اند، هستیم.

برای هیچ دارنده سلاحی، حق تیر مطلق وجود ندارد

ابتکار اشاره ای هم به برخی سخنان در جامعه و از سوی تعدادی از فعالان محیط زیست حاضر در مراسم گفت: برای هیچ دارنده سلاحی، حق تیر مطلق وجود ندارد و محیط بانان نیز در این زمینه مستثنا نیستند.

به گفته وی، محیط بانان نیز به عنوان ضابطان قضایی و زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بر اساس قانون نحوه به کارگیری سلاح از آئین نامه های مشابه با ماموران نیروی انتظامی در بهره گیری از سلاح سازمانی خود برخوردار هستند.

ضرورت توجه جدی مجلس به محیط زیست در برنامه ششم

ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست تلاش خود را برای جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و آموزش عشق ورزی به طبیعت انجام داده است، بر ضرورت توجه جدی مجلس به رفع مشکلات زیست محیطی کشور در برنامه ششم توسعه تاکید کرد .

وی افزود: امیدواریم نمایندگان در برنامه ششم توسعه توجه جدی به بهبود وضعیت محیط زیست کشور به ویژه محیط بانان مظلوم داشته ضمن آنکه قوانین حوزه زیست محیطی برای حل چالش و مشکلات زیست محیطی کافی نبوده و نیاز است که در همین راستا دولت لایحه ای به مجلس ارائه کند.

لزوم همگرایی برای اجرای سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب

معاون رئیس جمهور با یادآوری دیدار ۱۷ اسفندماه سال گذشته مقام معظم رهبری با مسئولان و فعالان عرصه محیط زیست کشور، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین تاکیدات رهبری لزوم همگرایی در حفظ محیط زیست بود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم نیز نشان داد که خط مشی محیط زیست نه تنها در شعار بلکه در رویکرد اجرایی و برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت نقشی بسیار پررنگ دارد و در این راستا، حضور و مشارکت جوامع محلی و بومی بسیار ارزنده خواهد بود.

ابتکار با بیان اینکه با ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری، مسیر روشن حرکتی سازمان محیط زیست روشن شده است، اظهار کرد: با حمایت های دولت و پشتیبانی رئیس جمهور در سه سال اخیر محیط زیست توانسته به توفیقات بسیاری دست یابد.

رویکرد تعاملی با جوامع محلی و بومی در مدیریتی مناطق

به گفته ابتکار، براساس تجربه ملی و بین المللی، یکی از اقدامات مهم، افزایش تعامل و مشارکت با جوامع بومی و محلی و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این جوامع و همکاری آن ها در راستای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی کشور است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تعاملی با روستائیان، جوامع محلی و بومی، دامداران، کشاورزان و سایر اقشار ذی نفع و ذی مدخل محیط زیست، تصریح کرد: توان افزایی، بالابردن سطح آگاهی ها و جلب همکاری جوامع و اقشار تاثیرگذار بر محیط زیست از جمله موارد مهمی است که باید در طرح های مدیریتی مناطق چهارگانه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که مشارکت جوامع بومی و محلی در امر حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی یکی از مهم ترین اهداف کنوانسیون تنوع زیستی است، خاطرنشان کرد: این مهم در راس برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت سازمان قرار دارد.

مزایای نهاد سازی و ایجاد شبکه های اجتماعی

ابتکار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نهاد سازی و ایجاد شبکه بر اساس شاخص ها و تعاریف تشکیلاتی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد ، به نقص های موجود در زمینه فعالیت های جمعی و گروهی در کشور اشاره کرد وگفت: این موضوع نیاز به آموزش دارد ضمن آنکه به نمایندگان شبکه ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف باید آموزش داده شود که در کنار ظرفیت های فردی موظف به حفظ ارتباط ارگانیک و تبادل اطلاعات و گفتگوهای گسترده دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بیان مطالبات و انتظارات از افراد مختلف همچون نمایندگان مجلس، افراد دولتی و سایرین باید با طرح ملاک ها و شاخص ها و بررسی و ارزیابی درست اقدامات و کارنامه افراد باشد.

فرصت بی نظیر دولت فعلی برای فعالیت سمن ها و نهادهای مدنی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از فرصت بی نظیر به وجود آمده در دولت فعلی برای فعالیت سمن ها و نهادهای مدنی به ویژه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی، تصریح کرد: هم اکنون در چهار سند بالادستی مهم ملی و بین المللی بر ضرورت مشارکت مردم و افزایش مشارکت مدنی به منظور حفظ محیط زیست تاکید شده است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به دنبال تسهیل گری برای رسیدن به رهیافت و برنامه اقدام ملی در حوزه سازمان های مردم نهاد از سوی خود این نهادها است و حتی صحبت های رئیس جمهور همزمان با هفته محیط زیست سال ۹۳ و ۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست نیز موید همین باور و اهتمام است.

ابتکار بیان کرد: فرصت پدید آمده از انتخابات ۲۴ خرداد ماه که در حقیقت با پشتوانه نظام مردم سالاری دینی و انقلاب اسلامی به دست آمد، این شرایط را فراهم کرد تا مردم سلیقه خود را در انتخاب مدیریت کشور به کرسی بنشانند. مردم در انتخابات نشان دادند که خواهان تغییر رویکردها هستند؛ اعتدال را انتخاب کردند و به دولتی رای دادند که با برنامه، تدبیر و امید سرکار آمد و فرصت مجددی را برای جامعه مدنی، مردم و جوانان فراهم کرد تا بتوانند فعالانه در عرصه حضور داشته باشند و دیدگاهها و نظراتشان را مطرح کنند.

معاون رئیس جمهور ایجاد فضای باز و آزاد برای تضارب آراء، برخورداری از قدرت پذیرش نقد مشفقانه، برخورداری از آزادی بیان، رعایت اصول اخلاقی در برخورد با رقیب و منتقد را از جمله الزامات مهم برای جذب و افزایش مشارکت مردم برشمرد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: حمایت دولت از شکل گیری و ترویج گفتمان اعتدالی مبتنی بر مشارکت مدنی، همچنین حضور موثر مردم، احزاب و تشکل ها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منجر به رشد و بالندگی جامعه شود.

وی خطاب به فعالان محیط زیست گفت: فعالیتهای خوب شما را از طریق شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و اخبار در ارتباط با زنجیره های انسانی و دغدغه ها و نگرانی هایتان را می دانم، این دغدغه ها و نگرانی های شما کاملا منطقی و بحق است و خوب است که مردم و تشکل ها حساسیتهای محیط زیستی داشته باشند و نسبت به آینده و سرنوشت طبیعت منطقه خود واکنش نشان داده، نسبت به حقوق محیط زیست حساس باشند و روی حقوق خود پافشاری کنند.

نقش مهم رسانه ها

معاون رییس جمهور در عین حال گفت: محیط زیست، موضوعی است که نمی توان بدون پشتوانه علمی و اطلاع دقیق در مورد آنها اظهار نظر کرد که در اینجا نقش رسانه ها بسیار مهم و حساس است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: رسانه ها کمک کنند تا تصمیمات بهتری در سطح مناطق گرفته شود و جهت گیری توسعه به شیوه صحیح تری دنبال شود و دیگر شاهد این معضلاتی که در استانها نباشیم و اگر مشکلاتی نیز در این راستا پدید آمده است، مدیریت شود و کاهش پیدا کند.

وی گفت: رسانه ها و سمن ها از این نظر بسیار مهم است که اشکالات کار را به ما گوشزد کرده و تذکر می دهند و کاستی ها و کمبودها را به ما می گویند و سازمان حفاظت محیط زیست، پذیرای انتقادات و پیشنهادات منصفانه تمام آحاد جامعه به ویژه سمن ها خواهد بود.

معاون رئیس جمهور از حضور و حق رای نمایندگان سمن های محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور در جلسات تدوین فصل محیط زیست برنامه ششم توسعه کشور، همچنین حضور و حق رای آنها در بسیاری از جلسات و کمیته های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست همچون جلسات کمیته ارزیابی به عنوان فرصتی مهم برای آن ها نام برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درج نام شبکه مردم نهاد محیط زیست کشور در مصوبه جدید دولت که مرتبط با اصلاح ' آئین نامه شورای برنامه ریزی کشور' است را از دیگر فرصت ها برشمرده و افزود: در تمام سفرهای استانی ضمن نشست و جلسه با سمن های استانی، از معاون استاندار می خواهم گزارشی از وضعیت فعالیت سمن ها و نحوه همکاری با آن ها به ویژه در حوزه محیط زیست ارائه کند.

طرح دغدغه های سمن ها و پاسخ مسئولان محیط زیست

پیش از سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، تعدادی از نمایندگان سمن های محیط زیستی در سخنانی به طرح مسائل و دغدغه های خود در حوزه محیط زیست پرداختند .

بنابراین گزارش، در این جلسه علاوه بر محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی، حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ازیابی ، حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق، داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی و علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند و ضمن ارائه گزارش از فعالیت های دفاتر تخصصی خود به سوالات تشکل ها در حوزه های مختلف پاسخ دادند .

رونمایی از منشور فعالیت های مدنی در حوزه محیط زیست و نظرخواهی از سمن ها

در این جلسه از منشور فعالیت های مدنی در حوزه محیط زیست نیز با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

محمد درویش در هنگام رونمایی از این منشور، از همه فعالان حوزه محیط زیست خواست تا نظرات اصلاحی و پیشنهادات خود درباره این منشور که در پورتال سازمان قرار خواهد گرفت، را به دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند .

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =