موضع ضدایرانی جان کری در یک نشست/ امید دارم ایران مسئول‌‌تر شود!

وزیر خارجه آمریکا می گوید: امیدوار است قرارداد بوئینگ، ایران را به یک دولت مسئول تبدیل کند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، جان کری در سخنانی در موسسه تحقیقاتی اسپن در ایالت کلرادو گفت: امیدوار است قرارداد فروش 25 میلیارد دلاری هواپیمای بوئینگ به ایران، این کشور را از پیشروترین حامی تروریسم به یک دولت مسئول تبدیل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت تجارت با ایران، ابزاری است که می تواند تغییرات داخلی را در این کشور تقویت کند.

جفری گلدبرگ نویسنده نشریه آمریکایی آتلانتیک که در نشست مذکور حاضر بود، از کری سئوال کرد، می خواهم درباره توافقنامه هسته ای ایران و آثار و پیامدهای آن بپرسم. در دو هفته گذشته دو مسئله جالب در این خصوص وجود داشته است. اول اینکه وزارتخانه شما دوباره ایران را به عنوان مهمترین حامی دولتی تروریسم اعلام کرده است.

مسئله دوم اینکه دولت متبوع شما در نظر دارد قرارداد فروش حدود بیست و پنج میلیارد دلار هواپیماهای بوئینگ را به ایران تایید کند. در این میان دو موضوع وجود دارد: اول اینکه ما می دانیم در گذشته ایران از هواپیماهای غیرنظامی برای انتقال تدارکات به حزب الله و رژیم اسد استفاده کرده است. ما همچنین می دانیم در داخل دولت آمریکا، شما یکی از کسانی هستید که بسیار طرفدار اقدام بیشتر از جمله اقدام نظامی علیه رژیم اسد هستند. من می خواهم بدانم با توجه به نظر شما در خصوص نقش ایران در تروریسم و نقش ایران در سوریه، چگونه می توانید قرارداد بوئینگ را تایید کنید؟

جان کری گفت: سئوال بسیار خوبی بود. اصلا هیچ شکافی در رویکرد ما و حرفهایی که ما و رئیس جمهور زده ایم وجود ندارد. اما باید توجه داشت شصت درصد از مردم ایران زیر سی سال سن دارند. کسانی که به تهران رفته اند به من می گویند جوانان در تهران در کافی شاپها می نشینند و درباره آینده با یکدیگر صحبت می کنند. آنهایی که در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند، دنبال تغییر هستند.

بخش انقلابی ایران که علیه ما تروریسم انجام داده و علت دادن چنین صفتی (مهمترین حامی دولتی تروریسم) به ایران به مسئله انفجار برجهای خبر و ارتباط با حزب الله مربوط می شود. حزب الله همچنان از نظر ما گروهی تروریستی است. حزب الله زرادخانه ای تسلیحاتی و موشکی را ایجاد کرده است و مرتب گسترش می دهد که هدف آن تل آویو و دیگر قسمتهای اسرائیل است.

این یک ریسک و خطر است. حزب الله نه در ایران است و نه جزئی از مردم ایران است. حزب الله گروهی تروریستی در کشور دیگری است که ایران از آن حمایت می کند. بنابراین مطمئنا ما از این بابت از ایران بازخواست می کنیم. ما مطلقا روی این مسئله تمرکز داریم.

جان کری اضافه کرد: اما در عین حال ما تلاش می کنیم با فکر، این فرایند (ارتباط با ایران) را جلو ببریم و تجارت یکی از بهترین راهها برای ایجاد منافع و اهداف به منظور پیشبرد تغییرات (در ایران) است. فکرش را بکنید آمریکا با ایران مذاکره و توافقی امضا کرد تا اجازه دهد تحریمها برداشته شود و البته این کار را کردیم، اما کشورهای دیگر مثل فرانسه با عجله جلو رفت و شرکت ایرباس با ایران قرارداد بست تا به ایران هواپیما بفروشد و این کار به قیمت جایگاه واشنگتن و بوئینگ و کارگران ما در آمریکا تمام می شد.

این کار اصلا برای من معنا ندارد و منطقی نیست. بنابراین من فکر می کنم باید ما آنچه را که دیگران می توانند به ایران بفروشند، به ایران بفروشیم اما نباید به طور کامل از تحریمهای اولیه فاصله بگیریم که همچنان به ایران فشار می آورد تا آنها را قانع کند که هنوز کارهای تمام نشده ای وجود دارد و هنوز برخی مسائل وجود دارد که ما تحمل نمی کنیم. در هر حال قضیه پیچیده است.

همه مسائل در سیاست خارجی، سیاه و سفید یا درست و غلط نیستند که خط مشخصی میان آنها وجود داشته باشد بنابراین اشتباه است که این طور فکر کنیم. من در جنگی ( جنگ ویتنام) حضور داشته ام که به همین شکل ( در نتیجه همین اشتباه) ایجاد شد.

ما می دانیم آن جنگ چه قدر اشتباه بود. بنابراین من می گویم باید علل و منطق هر آنچه را که در یک کشور اتفاق می افتاد خوب درک کنیم.
ما مدتهای زیادی بود که در نگاه به کشورهای دیگر نه فقط از زاویه دید خودمان بلکه از زاویه دید خودشان، خوب عمل نمی کردیم، اگر ما تحولات و اتفاقات در کشورهای دیگر را فقط به عنوان یک آمریکایی تفسیر کنیم و فقط از نگاه خودمان به مسائل نگاه کنیم، این کار فقط بر اساس نیازهایی خواهد بود که خودمان احساس می کنیم و در نتیجه نیازهایی را که دیگران احساس می کنند دارند، نادیده می گیریم و این در حالیست که آنها نیز تصمیماتی می گیرند که روی ما تاثیر می گذارد. بنابراین تمایز میان هواپیما و چیزهای دیگر همانند کشیدن خطی میان آنها بسیار دشوار است و همانند نخ کردن سوزن است و این سوزنی است که نخ کردن آن بسیار دشوار است اما در عین حال این کار بسیار مهم است تا بتوانیم شاهد تغییراتی ( در ایران) باشیم که دیگر شما را به رویارویی بی جهت و غیرضروری و سوء تفاهم و یا از دست رفتن فرصتها سوق ندهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    6 16
    برو با همون دوست های عرب تروریستت حال کن عمو