معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت استاد نورمحمد درپور را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این پیام که از طرف روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی منتشر شده، آمده است:


«باش تا حسن نگارم، خیمه بر صحرا زند 

با دریغ و تاسف در آستانه سال نو، جامعه هنری کشور سوگ وار یکی دیگر از چهره های شاخص موسیقی مقامی ایران گردید، استاد نور محمد درپور دو تار نواز صاحب سبک خراسان از مرتبت و منزلت والایی در جمع راویان موسیقی مقامی ایران برخوردار بود و با عشق زایدالوصفی ساز خود را با نام و یاد حق کوک می کرد و با نغمات عرفانی، آدمی را از خاک به افلاک می برد. پیر موسیقی مقامی تربت جام که مانند سایر راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره های موسیقی فجر، نواحی و ذکر ذاکرین به جامعه هنری معرفی گردید با حضور پر اقتدار در صحنه های هنری دیگر کشورها، توجه مردم و سایر نقاط جهان به ویژه جوامع هنری را به موسیقی اصیل و ریشه دار ایران جلب می کرد.

دو تار نوازی استاد از جمله در آلمان، هلند و آمریکا شگفتی و تعظیم مخاطبان را برانگیخت و در معرفی موسیقی عرفانی ایران نقش ممتازی داشت. مرحوم درپور از معدود بازماندگان نسل بزرگان موسیقی خراسان بود که با اشراف بر گنجینه ای از معارف و نغمات موسیقی منطقه تربت جام ، جایگاه و موقعیت خاصی در حیطه هنر قدسی یافته بود، توحید و ذکر حق، محور آثار هنری وی در نوازندگی و خوانندگی بود که همین ویژگی جمع کثیری را از اقصی نقاط ایران و جهان مجذوب می ساخت.

متاسفانه با درگذشت استاد نورمحمد درپور و پیش از این هنرمندان بزرگی همچون غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسگریان، خسارت های معنوی جبران ناپذیری بر پیکره موسیقی نواحی ایران وارد گردید. می بایست با تدبیر شایسته زمینه ترمیم و نگهداشت میراث گرانقدر آن هنرمندان بزرگ را فراهم ساخت.

اینجانب با عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری کشور به ویژه فعالان موسیقی مقامی ایران و ارادتمندان ایشان به خصوص در خراسان از خداوند بزرگ علو درجات و حیات هنر معنوی آن هنرمند ارجمند را مسالت داریم.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =