روزنامه یدیعوت آحارونوت در تحلیلی به قلم دان شیلون این پرسش را مطرح کرده است که آیا یک سخنرانی بی حاصل در کنگره ارزش درگیر شدن با رئیس جمهور آمریکا را داشت؟


به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی نوشت: آیا فردی در واشنگتن، تهران یا حتی بیت المقدس وجود دارد که فکر کند به محض پایان سخنرانی نتانیاهو آمریکا از مسیر توافق با ایران خارج خواهد شد و تحریم های این کشور را افزایش خواهد داد؟

نویسنده در ادامه با بیان این که تاکنون هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا درصدد برنیامده اند در سخنرانی سالیانه خود در کنگره عقاید و نظرات خود را به دیگران بقبولانند و هیچ رهبر خارجی هم نبوده است که بخواهد با سخنرانی نمایشی در کنگره اهداف خود راتامین کند، افزوده است: این سخنرانی ها و مناسبت ها هیچ نتیجه عملی به دنبال ندارند به گونه ای که حتی روسای جمهوری مانند توماس جفرسون و جیمی کارتر به خود زحمت آمدن به کنگره را می دادند و برای نمایندگان پیام مکتوب ارسال می کردند. پیام هایی که نه کسی آن را می خواند و نه به آن گوش می کرد.

باراک اوباما هم که تاکنون برخلاف جفرسون و کارتر برای سخنرانی به کنگره آمده است به خوبی می داند که این سخنرانی ها نتیجه ای به دنبال ندارد.
حال تصور کنید که این بار سخنرانی نتانیاهو درمورد برنامه هسته ای ایران اعضای کنگره را به واقعا به هیجان آورد آیا نتیجه ای خواهد داشت؟ آیا در واشنگتن، تهران یا بیت المقدس کسی وجود دارد که فکر کند نخست وزیر اسرائیل می تواند با هشدار دادن درمورد برنامه هسته ای ایران، رئیس جمهور بزرگترین قدرت جهان و اعضای کنگره آن را - چه دموکرات و چه جمهوریخواه - درمورد برنامه هسته ای ایران دچار نگرانی کند یا آنها را به حدی به وحشت اندازد که بلافاصله هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا برای نابود کردن تاسیسات هسته ای ایران به سمت این کشور به پرواز درآیند؟
برنامه هسته ای ایران برای اسرائیل، برای جهان و برای آمریکا ناخوشایند است. واشنگتن هم به خوبی از این موضوع مطلع است همانگونه که نتانیاهو می داند. اما اگر این امکان وجود داشت که بتوان در زمانی خاص فردی را در کنگره یا کاخ سفید به انجام کاری وادار کرد، این زمان شش ماه پیش بود یعنی پیش از انتخابات کنگره نه امروز که تقریبا دو سال به انتخابات آتی مانده است.
نویسنده در ادامه تاکید کرده است که هرچند حاضران در جلسه سخنرانی کنگره به سخنان نتانیاهو گوش خواهند کرد و حتی احتمالا وی را تشویق خواهند کرد اما هیچ کدام حقیقتا سخنان او را نخواهند شنید و مواضع خود را بر اساس آن تغییر نخواهند داد.
حال این پرسش مطرح است که آیا یک سخنرانی بی حاصل در کنگره ارزش درگیر شدن با رئیس جمهور آمریکا را داشت؟

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =