مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ دیگر جدی جدی به روزهای بسیار جدی خود رسیده است. روزهای سرنوشت ساز.

مذاکره پشت مذاکره، جلسه پشت جلسه. این کامل ترین جمله از هفته دیپلمات ها در وین است.  هفته ای سرشار از جلسات طولانی و پی در وی که فعلا پیشرفت با خود به همراه داشته، اظهار نظرهای منفی طرفین کمتر شده و دیپلمات ها بیش از اینکه از اختلافات سخت باقیمانده تاکید کنند بر حصول پیشرفت ها سخن می گویند. 

شنبه این هفته و در شرایطی که مذاکرات به صورت منظم میان کارشناسان و دیپلمات ها در هتل کوبورگ  در جریان بود آمانو را هم در خود پذیرفت. رئيس آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه وارد هتل کوبورگ شد. با حضور فابیوس در محل مذاکرات هیجان تازه ای به فضای رسانه ای دمیده شد. او با اظهارات تند خود حدود یک روز به سر تیتر اخبار رسانه های معتبر دنیا تبدیل شد. وزیر خارجه فرانسه سه خط قرمز برای حصول توافق جامع با ایران تعیین کرد.

مذاکرات در حالی پیش می رفت که موضوع تحریم ها همچنان یکی از مباحث مطرح در گفتگوها به شمار می رفت. هرچند بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که اصلی ترین اولویت ایران در این مذاکرات رفع تحریم ها بوده است اما سعید لیلاز در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: اقتصاد ایران هرگز تحریم پذیر نیست 

با پیش رفتن گفتگوها و رصد اظهار نظرهای مختلف دیپلمات ها می شد به فهرستی از اختلافات میان طرفین دست یافت. فهرستی که خبرآنلاین آن را اختلافات شش گانه ایران و ۵+۱ نامید. خبر سفر اعلام نشده ظریف به تهران هم سر و صدای زیادی به پا کرد. بلومبرگ سفر ظریف را اتفاقی مثبت در جهت توافق ارزیابی کرد.  ظریف البته اعلام کرد که از سفر از پیش برنامه ریزی شده بود. پیرامون چرایی سفر ظریف به تهران تحلیل های متفاوتی منتشر شد و همه می خواستند به این سوال پاسخ دهند؛ چرا ظریف به تهران بازگشت؟ تحلیل هایی در منتهی علیه خوش بینی و همچنین در سوی مقابل در انتهای بد بینی. اما مجموع شرایط نشان می داد این سفر نمی تواند گامی رو به عقب یا نشانی از به بن بست رسیدن مذاکرات باشد. ظریف البته در بازگشت به وین تنها نبود. چرا که حسین فریدون و علی اکبر صالحی هم به مذاکرات پیوستند.

در عین حال در داخل کشور همچنان بحث ها پیرامون حساسیت نظات ها ادامه داشت و برخی از نگرانی خود برای نظارت های آژانس به تاسیاسات نظامی ایران سخن می گفتند. این در حالی است که محمد سعیدی قائم مقام پیشین سازمان انرژی اتمی هم در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد آژانس نمی تواند از هر جا در هر زمان بازرسی کند.

 با پیش رفتن و نزدیک تر شدن به ددلاین از پیش تعیین شده تحلیل ها حول ادامه مذاکرات پس از پایان ژوئن هم تقویت می شد. تریتا پارسی در این رابطه در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد که گذشتن از ددلاین اهمیت چندانی ندارد مهم این است مذاکرات  تا هشتم یا نهم جولای به نتیجه برسد.  در حین انجام مذاکرات و افزایش انتقادها از تیم مذاکره کننده، رهبر انقلاب با انتشار متن و عکسی حمایت خود را از مذاکره کنندگان هسته ای بار دیگر اعلام کردند. در این پست که در توییتر و فیس بوک ایشان منتشر شد اعلام شد که ایشان کاملا به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند.  

بالاخره رسما اعلام شد که مذاکرات هفت روز دیگر هم تمدید شده و طرفین تا همچنان در وین باقی می مانند.  از آنجایی که طی ادوار گذشته همیشه روزهای پایانی منتهی به ددلاین شور و هیجان جدی بر مذاکرات حکمفرما می شود و به بیان دکتر ظریف طرف غربی شب امتحانی رفتار می کند عملا زمان زیادی از زمان های تمدید شده از دست می رود و طرفین مجبور می شوند در روزهای پایانی بیش از اندازه نرمال کار کنند، جلسه بگذارند و مذاکره نمایند در نتیجه و با توجه به تجربه لوزان طرفین مجبور شدند مذاکرات حتی را حتی پس از پایان ددلاین هم ادامه دهند. مذاکراتی که ۱۲۰ دقیقه ای شده است. 

ظریف پس از بازگشت به وین دیداری مهم با کری داشت. دیداری که هر دو پس از پایان آن لبخند بر لب از آن خارج شدند. کری پس از دیدار تاکید کرد: از دیدار با ظریف دلگرم شدم.

حالا و در حالی که احتمالا مذاکرات تا ۷ جولای ادامه خواهد داشت فضای امیدواری بیش از ناامیدی بر محل مذاکرات حکمفرما شده. طرفین مدام بر ادامه پیشرفت ها تاکید می کنند و کمتر از اختلافات اساسی سخن می گویند. با این حال باز هم باید منتظر ماند تا نهایتا یک هفته دیگر تکلیف مذاکرات روشن شود. 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    31 6
    درود بر دکتر ظریف متخصص
  • حجت اله EU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 0
    سلام به تمامی ملتم وتمامی مردم دنیا باید سخت بکوشید شما مخصوصا حال که اطمینان رهبری را کسب کردید وملت را وهمچنین مجلس وجامعه جهانی پس یادتان باشد شما فقط یک تیر برای رها شدن از این بند را دار ید مثل آرش کمان گیر برادر جان .ای ایرانی آنرا خوب رها کن وقبل از رفتن بر سر جلسه شعر آرش را زمزمه کن .ملت پشت شماست ترس بخودتان راه ندهید چرا که حق همیشه با ماست چون ما درستکاریم و رستگار وهیچ اشتباهی نکرده ایم پروردگار یکتا همیشه پشت وپناهتان باد