مدیر اجرایی کانون فرهنگی بانو مجتهد امین گفت: متاسفانه نسبت به گذشته با رشد آمار اعتیاد در میان زنان مواجه هستیم، علاوه بر آموزش و آگاهی، رفع خلاءهای عاطفی در خانواده‌ها مانع از اعتیاد زنان و دختران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر: معصومه طاهري گفت: اعتياد يك آسيب اجتماعي است و تنها يك مشكل و دغدغه فردي و خانوادگي محسوب نمي‌شود بنابراين رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بسيار مناسب بوده و همه بايد بپذيريم كه اعتياد يك مشكل همگاني است و با احساس مسئوليت ملي نسبت به رفع و كاهش آن همكاري كنيم.

وي گفت: حتي خانواده‌هايي كه به صورت مستقيم درگير اعتياد نيستند نمي‌توانند خود را مصون از خطرات اعتياد بدانند چراكه اين معضل و پديده شوم اجتماعي بر همه افراد جامعه به صورت غير مستقيم مي‌تواند اثر گذارد، براي مبارزه با اعتياد ابتدا بايد به مسئله پيشگيري توجه داشته باشيم همچنين اين معضل بايد دلايل شكل‌گيري آن آسيب شناسي شود تا بتوانيم راهكارهاي موثرتري اتخاذ كنيم.

مدير سابق اجتماعي مركز امور زنان و خانواده ادامه داد: آموزش همگاني در پيشگيري از معضلات اجتماعي همچون اعتياد بسيار موثر است و نبايد مورد غفلت دستگاه‌هاي كشوري و مردم قرار گيرد. همچنين سازمان‌هاي مردن نهاد در اين راستا مي‌توانند نقش بسيار مهمي را بر عهده گيرند چه بسا كه تجربه‌هاي فراوان نشان داده است كه با همكاري و مشاركت سازمان‌هاي مردم نهاد رسيدن به موفقيت تسهيل شده و موثرتر خواهد بود.

طاهري اضافه كرد: خانواده‌ها بايد نحوه مواجه شدن با فرد معتاد را بدانند و اقدامات موثر را جهت ترك و بهبودي آن انجام دهند. اعتياد يك بيماري است و فرد بيمار بايد مورد درمان قرار گيرد بنابراين اشتباه خانواده‌ها در اين زمينه نه تنها سبب ترك فرد معتاد نمي‌شود بلكه باعث آسيب‌هاي روحي و رواني زيادي براي اعضاي خانواده مي‌شود.

وي رويكرد اجتماعي شدن را بسيار مثبت برشمرد و عنوان كرد: همه دستگاه‌ها و مردم بايد همكاري كنند تنها با فعاليت يك يا دو دستگاه به نتيجه نخواهيم رسيد و مبارزه با اعتياد و مواد مخدر يك عزم ملي و همگاني مي‌طلبد.

مدير اجرايي كانون فرهنگي بانو مجتهد امين به موضوع دختران فراري و ايدز اشاره كرد و بيان كرد: متاسفانه نسبت به گذشته رشد آمار اعتياد، دختران فراري و ايدز در ميان زنان افزايش يافته است و اين موضوعات نيز بررسي‌هاي كارشناسي دارد . دختران از لحاظ روحي و رواني عاطفي و حساس‌اند و خانواده‌ها بايد خلاء‌هاي عاطفي فرزندانشان را رفع سازند تا دچار مشكلاتي همچون اعتياد آنها نشوند. البته به موضوع افراط و تفريط در اين راستا بايد توجه شود.

مدير سابق اجتماعي مركز امور زنان و خانواده قبح زدايي از اعتياد را معضل بزرگتر خود اعتياد برشمرد و گفت: برخي خانواده‌ها اعتياد برايشان اهميت ندارد و يك امر عادي تلقي مي‌شود و اين مسئله مشكلات فراواني را براي خانواده‌هاي آنان فراهم مي‌سازد.

طاهري افزود: مديران مدارس و معلمان بايد دانش آموزاني كه خلاء عاطفي دارند را شناسايي كرد و حمايت‌هاي لازم را در ميان آنها به انجام رسانند تا علاوه بر رشد تحصيلي آنها مانعي در برابر اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي كه اين دانش آموزان را تهديد مي‌كند، باشند. چرا كه احساس تنهايي و خلاءهاي عاطفي اين افراد را به سمت اعتياد سوق مي‌دهد.

مدير اجرايي كانون فرهنگي بانو مجتهد امين به موضوع رويكردهاي ديني اشاره داشت و تاكيد كرد: در دين مبين اسلام به محبت و عاطفه بسيار زياد توجه شده است و خانواده‌ها بايد حرف و عمل ديني آنها براي فرزندانشان يكسان باشد تا بتوانند از ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كنند. همچنين تقويت ايمان در ميان نوجوانان و جوانان خود نوعي پيشگيري از اعتياد به شمار مي‌رود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =