سالهاست که فلاسک برای گرم یا سرم نگه داشتن مایعات به کار خیلی‌ها آمده است. اما از چه سالی این وسیله اختراع شد و به کار مردم آمد؟

گفته می‌شود اولین فلاسک خلاء را  سر جیمز دوار فیزیکدان و شیمیدان اسکاتلندی در سال ۱۸۹۲ ساخته شده است. این فلاسک اما به تولید انبوه نرسید و  به صورت عمده مردم نتوانستند از آن استفاده کنند. به همین خاطر خیلی‌ها اینهولد بورگر (Reinhold Burger) مهندس صنایع شیشه‌سازی را مخترع فلاسک می‌دانند که در سال ۱۹۰۳ این وسیله را ساخت و به تولید انبوه رساند. 



راینهولد بورگر سال‌ها درباره حفظ گرما توسط شیشه دوجداره تحقیق می‌کرد تا اینکه فهمید با یک جدار نقره‌ای بر سطح شیشه می‌توان گرمای موجود در مایعات را به خود آن منعکس کرد. او سپس برای جلوگیری از شکستن این وسیله شیشه‌ای در هنگام حمل و نقل محفظه‌ای برای آن ساخت. بورگر در سال ۱۹۰۹ امتیاز اختراع خود را فروخت و با استقبال جهانی که از فلاسک صورت گرفت ثروت بسیار به‌دست آورد.
با توجه به قوانین ترمودینامیک، اشیای گرم با انتقال گرمای خود به محیط اطرافشان، سرد و اشیای سرد با گرفتن گرما از محیط پیرامون خود گرم می‌شوند. اساس کار فلاسک، جلوگیری از جریان یافتن گرما از خارج به درون ظرف و یا از درون ظرف به خارج از آن است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دی A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    9 3
    آی دلم که واسه چای تو قوری تنگ شده همش تقصیر این فلاسکه
  • بی نام US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    6 1
    يادش بخير،دوران ما فلاكس بود :
  • کامران A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 3
    همش حرف میزنین یکم عمل کنید