ساخت نازک‌ترین لنز جهان: ۳۰۰ برابر نازک‌تر از کاغذ،وزن یک میکروگرم

همشهری آنلاین نوشت: دانشمندان با استفاده از گرافن لنزهایی ایجاد کردند که ۳۰۰ بار نازکتر از یک برگه کاغذ است و وزنی برابر یک میکروگرم دارد.

براساس گزارش ساينس الرت،‌اين به آن معني است كه اين لنز به اندازه‌اي كوچك است تا بتواند يك پرتو فوتوني را دچار انكسار سازد، عملي كه در ايجاد رايانه‌هاي نوري و پردازش داده‌ها در سرعت نور كليدي به شمار مي‌رود.

اين رايانه‌هاي نوري به تجهيزاتي به نام تراشه‌هاي فوتوني نياز دارند كه مي‌توانند اطلاعات را در شكل فوتون ذخيره كنند و امكان حركت اطلاعات را با سرعت نور فراهم آورند. ناسا درحال حاضر از اين فناوري بهره مي‌برد و قابليت‌هاي اين فناوري روز به روز بهبود پيدا مي‌كند. با اين‌همه هنوز محدوديت‌هايي در بسط و گسترش آن وجود دارد كه يكي از آنها داشتن لنزهايي بسيار باريك است كه مي‌توانند پرتو نور را منكسر كرده و آنها را اطراف تراشه هدايت كنند.

تلاش براي ساختن چنين لنزي در گذشته به موادي گران‌قيمتي مانند طلا نياز داشت اما محققان در دانشگاه سوينبرن در استراليا به دنبال راه حلي براي اين مشكل بودند و در نهايت موفق شدند با استفاده از اكسيد گرافن چنين لنزي را توليد كنند. استفاده از گرافن منجر به توليد لنزي شد كه نه تنها بسيار نازك بوده و از پس محدوديت‌هاي انكسار نور برمي‌آيد، بلكه ارزان‌قيمت،‌مقاوم و قابل انعطاف بوده و توليد آن نيز فرايندي ساده است.

اين پروژه علاوه براينكه مي‌تواند كارايي و سرعت تراشه‌هاي فوتوني را افزايش دهد، بلكه در آيندهبه كاهش ابعاد و وزن اسمارت‌فون‌ها منجر خواهد‌شد زيرا يكي از سنگين‌ترين بخش‌هاي گوشي‌هاي امروزي لنزهاي ضخيم و سنگين دوربين‌هاي آنها است. اين لنزهاي گرافني از ويژگي‌هاي ديگري نيز برخوردارند كه براي مطالعات پزشكي و تصويربرداري كاربردي خواهند بود،‌ اين لنزها مي‌توانند در طيف نوري نزديك به فروسرخ نور را متمركز سازند به اين شكل امكان تصويربرداري حرارتي و حتي تشخيص پزشكي از راه دور با استفاده از آنها فراهم خواهد‌آمد.

اين فناوري علاوه برتمامي كارايي‌هايي كه تاكنون عنوان شده‌اند،‌مي‌تواند در ساخت نانوماهواره‌ها نيز كارايي داشته‌باشد تا اين ماهواره‌ها با وزني كمتر ساخته شوند و تصاويري با وضوح بيشتر را از زمين به ثبت برسانند. نانوماهواره‌ها مكعب‌هاي كوچكي به وزن يك تا 10 كيلوگرم هستند كه عملكردي مشابه ماهواره‌‌هاي معمولي دارند اما هزينه ساخت آنها كمتر بوده و سرعت آنها نسبت به ماهواره‌هاي معمولي بالاتر است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =