برای روز دهم سال 94، احمد مسجدجامعی، تهران شناس و عضو شورای شهر پیشنهاد می کند به دیدن گنجینه های نایاب تهران در موزه هایی عجیب بروید، موزه هایی ک زمانی زندان بوده اند و موزه هایی که یادگاران عهد باستانی تا روزگار معاصر را در دل خود جای داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تهران گرد مشهور و عضو شورای شهر پایتخت در ادامه پیشنهادهای گردشگری نوروزی خود، به گردشگران و شهروندان تهران توصیه می کند برای مسیر دهم گردشگری خود در سال نو، سراغ خیابان شریعتی و منطقه 7 تهران بروند.

مسجدجامعی در توضیح پیشنهاد خود می گوید: مسیر دهم گردشگری امسال از شهر کتاب مرکزی و کارگاه کاشی سازی مقدم می گذرد که در خیابان شریعتی و منطقه ۷ تهران قرار دارد.
در این مسیر، می توانید از یک موزه بی نظیر در کشور بازدید کنید. باغ موزه قصر در میانه خیابان شریعتی و نزدیک به خیابان مطهری، موزه بی نظیری است که زمانی زندانیان پرشماری را در خود نگه داشته.
این بنا با کاربری زندان، از طرح های معمار مشهور زمان پهلوی، مارکوف است که در ایران، بناهای زیادی را ساخته. او با طراحی و معماری این زندان، بنای منحصر به فردی دیگری را ساخته که هم اکنون به عنوان باغ موزه، کاربری ویژه ای یافته است.
مسجدجامعی توصیه می کند: در خیابان شریعتی به سمت شمال که بروید، به بوستان اندیشه می رسید که بوستان زیبایی است و یکی از بهترین فرهنگسراهای تهران در آن قرار دارد. فرهنگسرای اندیشه علاوه بر سالن نمایش فیلم و تئاتر، در طبقه دوم، دارای کافه کتاب زیبایی است که بد نیست عضو آن شوید، هم به رایگان کتاب می خوانید و هم از فعالیتهای فرهنگی آن استفاده می کنید.
بالاتر از فرهنگسرای اندیشه، نزدیک پل سیدخندان، موزه رضا عباسی و عمارت بی سیم را می شود بازدید کرد. عمارت بی سیم، اولین مرکز مخابرات ایران به معنی مدرن است و بسیار دیدنی است.
عضو شورای شهر در ادامه می گوید: موزه رضا عباسی هم در ضلع جنوب غربی پل سیدخندان قرار دارد که یادگارهای زیادی را در دل خود جای داده. این موزه سه طبقه دارد که در بالاترین طبقه آن، یادگارهای ایران باستان نگهداری می شود. ریتون های زیبایی که از جنس طلا ساخته شده اند، مجسمه های مفرغی تمدن لرستان و بت های دوران ایران باستان در آن نگهداری می شود.
همچنین در این موزه، اشیای بی نظیری از تمدن قیطریه که به حدود 3 هزار سال پیش باز می گردد، نگهداری می شود. همانطور که موزه حضرت عبدالعظیم(ع) یادگارهای تمدن ری در جنوب تهران را نگهداری می کند، موزه رضا عباسی، یادگاران تمدن شمال تهران و محله قیطریه را در دل خود جای داده.
در طبقه میانی، می توانید یادگارهای دوران ایران پس از اسلام را مشاهده کنید که ظروف و جنگ افزارهای زیبایی است و در طبقه پایین هم می توانید نمونه های اعلای هنر ایرانی را در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و تذهیب ببینید. برگ هایی از شاهنامه معروف بایسنقری در این موزه نگهداری می شود و آثار استاد بهزاد و عباسی، از هنرمندان مشهور دوران صفوی نیز در آن است.
یکی از جالب ترین یادگارهای این موزه، اشیایی مربوط به هنرمندان معاصر است که معمولا در مخزن موزه نگهداری می شود و به مناسبت های خاص در معرض دید عموم قرار می گیرد. یادگارهای نویسنده معروف، صادق هدایت از این جمله اند.
از پل سیدخندان به بالا، در مسیر خیابان شریعتی، فروشگاه های مختلف و پارک شریعتی قرار دارد. پارک شریعتی نیز از بوستانهای زیبای تهران است که به سه راه ضرابخانه می رسد.
در خیابان شریعتی تا میدان شهرداری (قدس) می توانید مغاز های زیادی را ببینید که سوغانی های مختلف شهرهای ایران را عرضه می کنند.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =