همه رویدادهای آسمانی اولین ماه تابستان

ایرنا نوشت: مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران رسیدن ماه به کمترین فاصله با زمین، رویت هلال شوال 1437، رسیدن زمین به اوج مداری، رسیدن سیاره تیر به مقارنه بیرونی و قِران ماه و مشتری را از جمله رویدادهای آسمانی تیرماه عنوان کرد.

مسعود عتیقی گفت:چهارشنبه 9 تیر سیاره سبز آبی اورانوس در شمال هلال کاهنده صبحگاهی در صورت ماهی(حوت) خواهد بود و این دو جرم در حدود ساعت 5:30 دقیقه صبح به کمترین فاصله از هم خواهند رسید.
وی ادامه داد: دو روز بعد یعنی جمعه 11 تیر دنباله دار C/2013 X1 PanSTARRS به حداکثر درخشندگی خود و به قدر 7 می رسد و در این روز، ماه ساعت 11:15 صبح به فاصله 365 هزار و 983 کیلومتری زمین خواهد رسید که کمترین فاصله ماه با زمین خواهد بود.
عتیقی گفت: بامداد شنبه 12 تیر فرصت خوبی برای رصد بدون درد سر هلال صبحگاهی رمضان است اما وداع با این هلال در صبحگاه روز بعد یعنی یکشنبه 13 تیر جذابیت بیشتری برای شکارچیان هلال دارد. این هلال ساعت 5 صبح روز 13 تیر طلوع خواهد کرد.
وی ادامه داد: درضمن ساعت 08:28 صبح این روز ستاره چشم گاو (دبران) کمتر از نیم درجه(0.4) با ماه جدایی دارد و بدیهی است در بامداد این روز کمترین فاصله ماه با ستاره مزبور است.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، دوشنبه 14 تیر ساعت 15:31 عصر این روز ماه نو خواهد شد و چون در اولین غروب پس از مقارنه یعنی شامگاه این روز سن، طول کمان و بسیاری از پارامترهای هلال بحرانی است، متوقع رویت هلال حتی با قویترین ابزارها در هیچ نقطه از کشور نیستیم، بنابراین شامگاه روز بعد هلال شوال 1437 با پارامترهای رصدی بالا، با چشم غیر مسلح (در ارتفاعات و دارا بودن افقی بدون آلودگی ، غبار و یا موانع طبیعی) در سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود.
همچنین عتیقی یادآوری کرد که در این تاریخ یعنی سه شنبه 15 تیر فضاپیمای 'جونو' ناسا پس از 5 سال به سیاره غول منظومه خورشیدی یعنی برجیس می رسد. این فضاپیما در روز جمعه 14 مرداد 90 به سمت برجیس پرتاب شد. این کاوشگر قرار است جو سیاره مذکور و میدانهای مغناطیسی آنرا بررسی کند. جونو تا آبان سال آینده در مدار سیاره برجیس خواهد ماند و پس از آن زمان با توجه به پایان ماموریتش، به درون سیاره سقوط داده خواهد شد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: همچنین در ساعت 20:30 روز سه شنبه 15 تیر، زمین به اوج مداری خود می رسد و با خورشید 1.01675 AU(بیش از 152 میلیون کیلومتر) فاصله خواهد داشت.
عتیقی افزود: پنجشنبه 17 تیر ساعت 08:30 صبح این روز سیاره تیر به مقارنه بیرونی می رسد و جمعه 18 تیر ساعت 04:03 بامداد، ستاره دل شیر(قلب الاسد) کمتر ازیک بند انگشت(1.8 درجه) با ماه فاصله دارد.
عتیقی با اشاره به اینکه شنبه 19 تیر یکی از جذابترین رخدادهای آسمان قابل مشاهده خواهد بود، گفت: هلال افزاینده شوال در ساعت 14:38 کمترین فاصله را با ماه خواهد داشت(0.9 درجه جدایی) و طبیعتا در این شب وعده ِقران ماه و مشتری در صورت فلکی شیر است. حافظ در این زمینه می گوید:
گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود گفت آنگه که مشتری و مه ِقران کنند
وی ادامه داد: بدیهی است که در هنگام غروب مهر تابان، فاصله زاویه ای این اجرام قدری بیشتر شده است و این دو جرم به اندازه دو بند انگشت در فاصله یک دست کشیده و در راستای چشم با هم فاصله خواهند داشت. عکاسی از این واقعه زیبا وجود نور نسبتا کم ماه، به عکاسان نجومی پیشنهاد می شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سه شنبه 22 تیر ساعت 05:22 دقیقه صبح، ماه به وضعیت تربیع اول می رسد و فردای آن روز یعنی چهارشنبه 23 تیر ماه ساعت 09:54 دقیقه این روز به حداکثر فاصله از زمین می رسد. در این زمان فاصله ماه با زمین 404 هزار و 272 کیلومتر خواهد بود.
عتیقی افزود: بامداد جمعه 25 تیر سیاره سرخ بهرام پایین ماه در برج آسمانی ترازو خواهد بود.در ضمن این روز دومین فرصت برای تعیین دقیق قبله در سال است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.
وی ادامه داد: شنبه 26 تیر، ماه در برج کژدم (قمر درعقرب) و کمترین فاصله را با سیاره حلقه بر گردن کیوان خواهد داشت. جرم زرد رنگ سمت چپ ماه سیاره کیوان است که حدود 7 درجه (بیش از 3 بند انگشت) با ماه فاصله دارد. ساعت 09:41 صبح این روز ماه و کیوان 3.4 درجه با یکدیگر جدایی خواهند داشت.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: چهارشنبه 30 تیر ماه ساعت 03:27 بامداد این تاریخ به وضعیت بدر(ماه کامل) می رسد و سیاره تیر در صورت فلکی گاو (ثور) میهمان آسمان صبحگاهی است و به مرور به خورشید نزدیک و شرایط نامناسبی برای رصد خواهد داشت.
عتیقی افزود: ملکه آسمان یعنی سیاره ناهید نیز در برج فلکی دو پیکر، درآسمان شامگاهی جاخوش کرده و بالاتر آمده و به مرور شرایط بهتری برای رصد پیدا می کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =