دانشمندان دانشگاه ملبورن موفق به شکار صدای اتم‌ها شدند که این، گام نخست تلاش استرالیایی‌ها برای ساخت رایانه کوانتومی مبتنی بر تراشه‌های سیلیکونی محسوب می‌شود.

ایسنا نوشت:

صدای یک اتم که در جایگاه خود در ماده ارتعاش دارد بسیار شبیه توپ پینگ‌پنگ است که با سرعت بسیار بالایی نوسان دارد. برای شنیدن این صدا، اینجا را کلیک کنید.

پروفسور دیوید جیمسون، استاد فیزیک دانشگاه ملبورن و نویسنده این تحقیق در مورد خصوصیات اتم‌ها گفت: کشف معادله توصیفی شنیدن در علم فیزیک بسیار ساده است، به‌طوری‌که شنیدن صدای هر پینگ نشانگر حضور یک اتم است.

وی در ادامه افزود: شناخت ماهیت اتم‌ها در به‌کارگیری صحیح آن‌ها در شرایط مختلف مثل استفاده در مدارهای رایانه‌های کوانتومی بسیار مؤثر است، چراکه رایانه‌های کوانتومی تنها در صورتی کار می‌کنند که وضعیت چرخش هر اتم کاملاً مشخص شده باشد.

پروفسور جیمسون ضمن اشاره به عدم استفاده از تجهیزات فوق پیشرفته شتاب‌دهنده بزرگ اتمی سرن در تحقیقاتش اظهار کرد: تمامی آزمایش‌های مربوطه برای شکار صدای اتم‌ها در مقیاس بسیار کوچک آزمایشگاهی و تنها در یک قطعه سیلیکون انجام شده است.

برای ثبت صدای اتم‌ها، پروفسور جیمسون و دستیارانش در مرکز محاسبات کوانتومی و فناوری ارتباطات شورای تحقیقات عالی استرالیا از یک الکترود بسیار کوچک برای ثبت صدای ناشی از برخورد یون‌های فسفر به سطح سیلیکون استفاده کردند، سپس از طریق پردازش بر روی صدای بسیار اندک ذخیره‌شده صدای نهایی قابل‌شنیدن اتم‌ها تولید و ضبط شد.

• majid A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    مشکلی که برای ورود خانم ها پیش نمیاد ؟ اونا کجا هستن ما کجا گیر کردیم
  • م IN ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    کیفیت نداره... ام پی تری چرا ضبط نکردن؟
  • علی A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    صدا بر اثر برخورد مولوکول هی هوا به وجود میاد.وقتی اتم بسیار کوچکتر هست .چکونه صدا تولید میکند.
    • بی نام RO ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
      هوا؟ تو اون ابعاد معنی هوا چی میتونه باشه؟
    • بی نام RO ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
      صدا در اثر مولکول های هوا منتقل می شود تولید نمی شود. چون امواج صوتی بر خلاف نور برای انتشار نیاز به محیط مادی دارند. هرچه محیط مادی متراکم تر باشد امواج صوتی سریعتر حرکت می کنند. به عنوان مثال حرکت صوت در آهن بسیار بیشتر از هوا است. به همین دلیل هم سرخ پوست ها گوش خود را بر زمین می گذاشتند تا نزدیک شدن اسب ها یا قطار را متوجه شوند چون صدای پای اسب یا چرخش قطار در زمین سریع تر از هوا منتشر می شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      دو کلاس سواد ندارید در چه سطحی نظر میدید ؟از فیزیک تا حالا کتابهای ترجمه 10 سال پیش خوندید اونم حفظ کردید .یه جوری نظر میدن انگار استاد دانشگاه کجای امریکا و اروپا و استرالیا هستن
    • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      بی نام 11.11 جون زیاد فشار به خودت نیار. ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است یاد بگیر به دانسته های دیگران احترام بذاری نه به اونا توهین کنی می تونستی مثل کاربر بالاترت با کمال تربیت و متانت اشتباه دوستمون رو گوشزد کنی . از دوستمون و یاداوریش برای اطلاعات مفیدش تشکر میکنم منم اشتباه علی اقا رو کرده بودم
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    زنگوله
  • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    اینا رو ولش کن. حالا با پای چپ باید بریم دستشویی یا با پای راست ؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    بچه ها صدای اتم رو گوش کنین زود تا فیلتر نکردن
  • بی نام RO ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    صدای زنگ کلیسا
  • دکتر حیدری IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    علم داره متحیرانه به جلو پیش می ره , و اینجاست که دریچه ی جدیدی از علم روی ما گشوده می شه , تسلط بر ذرات می تونه دنیا رو به طرز حیرت آوری به پیش ببره , اگر همچین کامپیوتری ساخته بشه سرعت انتقال داده ها و حل محاسبات پیچیده مثل آب خوردن امکان پذیره مثل الگوریتم شُور , البته باید توجه داشت که توابعی که توسط کامپیوترهای کلاسیک محاسبه پذیر نیستند، توسط کامپیوترهای کوانتومی نیز محاسبه پذیر نخواهند بود. ولی ما رو به سرعتی خواهد رسانید که با الان قابل مقایسه نیس تفاوت چرتکه با کامپیوتر چقدره همونقدر تفاوت کامپیوتر های فعلی با کامپیوتر های کوانتمی هستش
  • بدون نام ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    اي خدا داستان چيه اينا رو كه ما اصلا قبول نداريم اما هرچي اختراع و كشف و صنعته مال اوناست جالبه از همه اينام استفاده مي كنيم بعد مرگ هم حوالشون مي كنيم
  • حسین IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    این چیزی جدیدی نیست در جنگ جهانی دوم شمارشگر گایگر و مولر برای شنیدن بر خورد های هسته ای و تششعات هسته ای بکار می رفت
  • روح اله A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    به نظر شما گوش دادن به این صدا حرام است من مسلمونم باید بدنم
  • رها IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    میشه صدای مولکول رو هم بذارین بیشتر حال کنیم؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      نه دیگه پر رو میشی بعد میگی صدای سلول بعد میگی صدای تک سلولی بعد میگی صدای موجودات میکروسکوپی و بعد میگی ابزیان بعد میگی مهره داران بعدم میگی پستانداران اخرش شورشو در میاری میگی ..... اونوقته که باید خبر انلاین هزار جا جواب پس بده همون اتمو گوش کن هر وقت فرهنگشو داشتی صدای مولکول هم برات میذارن
  • کیومرث IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    نه مثل اتم‌ها هم بازار مسگرها دارن.