یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران توافقی را که متضمن حقوق اساسی ملت باشد، می‌خواهد و تا وقتی این تضمین به دست آید، مذاکرات ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که از اهمیت سیاسی حقوقی و فنی برخوردار است؛ موضوعاتی از جمله تحریم‌ها و جزئیات آن و تحقیق و توسعه و برخی دیگر از مسائل مربوط به غنی‌سازی در مذاکرات مطرح است و امیدواریم هرچه سریع‌تر راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

وی گفت: همه کشورهای عضو و آنها که در مذاکرات شرکت ندارند، بر اهمیت تاریخی این مذاکرات صحه گذاشته‌اند. وزیران خارجه شخصاً ساعت‌های متمادی حضور دارند و خیلی‌ها شب گذشته را نخوابیدند و با جدیت حضور دارند اما دست یافتن به نتیجه بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی اتخاد شود.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که توافق را به خاطر توافق نمی‌خواهیم و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافق تضمین نشود، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی‌توانیم از الان اعلام کنیم؛ ممکن است برای ساعات طولانی، امشب مذاکرات ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: موضوعاتی که درباره آنها راه‌حل به دست نیامده، الان در مذاکرات مطرح است. راه‌حل‌هایی از روز گذشته میان دو طرف رد و بدل شده است. طبیعی است که هرکدام از دیدگاه‌ها باید ویرایش‌های خاص خود را پیدا کنند تا بتوان آنها را نهایی کرد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه "مباحث بسیار پیچیده است"، اظهار کرد: همه طرف‌ها باید تصمیم سخت بگیرند. الان تمرکز روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب در حال بحث است. همه، خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته‌اند که این مسایل حل شود.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مذاکرات وقتی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها بدست آید.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، درباره برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: موضوع برداشته شدن تحریم‌ها حل شده است؛ البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته‌ایم، اما مسایلی وجود دارد که به مسأله تحریم‌ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.

به گزارش ایسنا، بعیدی‌نژاد با اشاره به اخبار مربوط به ترک لوزان توسط وزیر خارجه چین گفت: از قبل کاملاً منتظر بودیم که وزیر خارجه چین به خاطر برنامه‌های از قبل تعیین شده‌اش، لوزان را ترک کند، اما اعلام کردند که هیأت چینی با قوت حضور دارد. این مسأله هیچ خللی در مشارکت هیأت چینی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

وی درباره ادامه مذاکرات در ساعات بامدادی اول آوریل نیز اظهار کرد: در رویه مذاکرات بین‌المللی تمام امشب را می‌توانیم جزو روز فعلی محسوب کنیم و از این جهت مشکلی نیست؛ همان طور که توافق ژنو در ساعت 3 نیمه شب حاصل شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه "آنچه در مذاکرات لوزان بدست می‌آید، یک توافق سیاسی است که در متن آن هم ذکر می‌شود"، تصریح کرد: البته متن توافق جامع الان نهایی نیست و باید روند خود را طی کند.

مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجرای هر یک از تعهدات در چارچوب توافق جامع، متقابل است و اگر یک طرف تعهداتش را اجرا نکند، طرف دیگر هم اجرا نمی‌کند.

وی درباره مباحث مورد مذاکره خاطرنشان کرد: جنبه‌ای از مسایل محدود، مرتبط به تحریم‌ها و نیز تحقیق و توسعه مورد بحث است که امیدواریم با حل این مسایل به تفاهم برسیم.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 1
    توافق سیاسی یعنی چرت و پرت یعنی فرار از واقعیتی که این جامعه جهانی هیچ امتیازی هم در این دوره نداد و باز امتیاز گرفت....خیلی گنده تر از این تیم مذاکره هم نمیتونه از این حرام لقمه ها امتیازی بگیره...اینا دنیاو ما فیها رو ارث پدریشون میدونن حالا هی شام و ناهار کاری بزنید و البته لبخند وووهمه رو نقد گرفتن یه مشت قول نسیه در آینده گرفتن