حجت الاسلام اوحدی: امام علی(ع) حاکمان را به غلبه بر نفس توصیه می کرد

شفقنا نوشت:

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه مردم می توانند در صورت عدول حکام از مسیر صحیح و اعتدال، آنها را نصیحت کنند، گفت: اصولا قدرت همیشه موجب می شود که افق و تمایلات انسان بیشتر باشد یعنی هر انسانی در حد قدرت و توانایی خود آرمان و آرزوهایی دارد و هر اندازه قدرت بیشتر باشد خواسته ها و تمایلات انسان هم بیشتر می شود لذا امام علی(ع) به حاکمان توصیه می کند که بر نفس خود چیره باشند.

حجت الاسلام علی اصغر اوحدی درباره وظایف کارگزار در برابر مردم اظهار کرد: نامه ای که امام علی(ع) به مالک اشتر نوشت و او را به مصر اعزام کرد دو بخش مهم مطرح شده است یکی درباره ویژگی های حاکم است و اینکه والی باید چه خصوصیاتی داشته باشد و بخش دوم حقوق شهروندی است. به نظر من بهترین دستورالعملی که می تواند سرمشق کارگزاران یک جامعه اسلامی و حتی بشری قرار گیرد همین منشوری است که امام علی(ع) به مالک اشتر نوشت.

او ادامه داد: یکی از مهمترین این فرازها که می تواند سرمشق کارگزاران قرار بگیرد تقوای الهی است. تقوای الهی سرلوحه ویژگی هایی است که حضرت برای یک کارگزار قرار داده است زیرا شکی نیست فردی که متقی یا خداترس باشد و خدا را ناظر اعمال خود در همه مواضع بداند، درست کار می کند. مسلما این بهترین فرض برای اداره و مدیریت یک جامعه و در حفظ حقوق انسان هایی که در قلمرو حکمروایی او قرار دارند خواهد بود.

اوحدی صفت بعدی کارگزار را غلبه بر نفس دانست و گفت: اصولا قدرت همیشه موجب می شود که افق و تمایلات انسان بیشتر باشد یعنی هر انسانی در حد قدرت و توانایی خود آرمان و آرزوهایی دارد و هر اندازه قدرت بیشتر باشد خواسته ها و تمایلات انسان هم بیشتر می شود لذا امام در بخش دوم توصیه های خود می فرماید «بر نفس خودتان چیره باشید» یعنی طوری نباشید که تمایلات نفسانی شما بر آن اصولی و حقوقی که باید در مقابل مردم رعایت کنید غلبه کند.

او در ادامه افزود: حتی امام علی(ع) توصیه می کند که باید در انتخاب مشاورین دقت کنید. یکی از توصیه های امام در این فرمان این است که باید بر کارگزاران نظارت داشته باشید یعنی افرادی که برای کارهای اجرایی خود انتخاب می کنید باید ناظر بر این باشد که اولا باید قبل از انتساب افراد را شناخت شناخت و بعد از انتساب به کار نیز حتما بر اعمال آنها نظارت داشته باشند. بنابراین صرف اینکه به یک فرد اعتماد کرده باشند کافی نیست بلکه کارگزار باید مدام ناظر بر اعمال و رفتار مسوولان باشد.

اوحدی در پایان با بیان اینکه مردم می توانند درصورتی که حکام از مسیر صحیح و اعتدال عدول کرده باشند آنها را نصیحت کنند خاطرنشان کرد: یکی از توصیه های اکید امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر این است که قرآن و کتاب خدا را نصب العین خود قرار دهد که رستگاری هم در این قرآن ترسیم شده است. به هر حال یکی از مسوولیت های مردم این است که مراقب اعمال حاکم باشند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =