وقتی جراحان معروف به تعطیلات می‌روند، آمار مرگ‌ومیر هم پایین می‌آید

اگر بیماری قلبی خطرناکی دارید که نیاز به جراحی دارد، عمل جراحی خود را همزمان با کنفرانس‌های پزشکی سطح بالایی انتخاب کنید تا شانس زنده‌ماندنتان 10 درصد افزایش یابد.

مجید جویا: اگر بیماری قلبی خطرناکی دارید که نیاز به جراحی دارد، شاید بهترین توصیه به شما این باشد که عمل جراحی خود را همزمان با کنفرانس‌های پزشکی سطح بالایی انتخاب کنید که همه جراحان سطح بالا در آن حضور می‌یابند. عدم حضور آن‌ها می‌تواند شانس زنده ماندن شما را زیر عمل بالاتر ببرد!

به گزارش نیوساینتیست، آنوپام جنا، پژوهشگر سیاست‌های خدمات بهداشتی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به همراه گروهی از همکارانش ده‌ها هزار نفر را که در فاصله سال‌های 2002 / 1381 تا 2011 / 1390 در اثر حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته قلبی به بیمارستان برده شده بودند بررسی کردند.

در میان جدی‌ترین موارد سکته قلبی، 70 درصد آن‌هایی که هیچ کنفرانس علمی سطح بالایی همزمان با وقوع سکته آن‌ها برگزار نمی‌شد، در بازه 30 روز پس از عمل جان سپردند. ولی برای افراد خوش‌شانس‌تری که در زمان رفتنشان به بیمارستان، جراح‌های قلب به دلیل شرکت در همایش‌های علمی در آنجا حضور نداشتند، درصد مرگ‌ومیر 60 درصد بود.

به گفته جنا از نتایج این تحقیق چنین برمی‌آید که برای مبتلایان به وخیم‌ترین بیماری‌های قلبی، خطر عملیات جراحی اضطراری چون گشاد کردن رگ‌ها، شاید از منافعش بیشتر باشد. البته این‌طور هم نیست که به‌صرف نتایج این تحقیق و بدون پژوهش‌های بیشتر، بیماران از عمل جراحی اجتناب کنند، بلکه این تحقیق را باید به‌مثابه هشداری تلقی کرد از این‌که برخی اوقات، بیماران بحرانی تحت درمان بیش‌ازاندازه قرار می‌گیرند.

وی می‌افزاید: «همه بیماران مثل هم نیستند: میزان تحمل آن‌ها می‌تواند خیلی متفاوت باشد. در برخی از موارد، این شاید بدان معنی باشد که ما باید بیماران را با محافظه‌کاری بیشتری درمان کنیم».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    45 38
    خدا به داد محققان این کار برسد .از فردا کمپین جراحان بر علیه این پژوهشگر راه می افتد و وزیر بهداشت هم بیانیه میدهد
    • پژوهشگر IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      43 5
      این یک آمار است اما اگر بخواهیم نتیجه درستی از این مساله بگیریم باید به همه جوانب مساله دقت کنیم. معمولا بیماران پرخطر و مشکل دار توسط جراحان معروف عمل می شوند، یا به دلیل تمایل خود بیمار یا به دلیل امتناع دیگر پزشکان از مداخله در درمان بیماران وخیم طبیعی است که میزان مرگ و میر در بیماران وخیم بیشتر باشد و این ربطی به بد بودن نتیجه عمل جراحان ندارد. مثلا بیمارستانهای مجهزتر هم ممکن است آمار مرگ و میر بالاتری داشته باشند، علت این ماجرا هم این است که بیمارستان های کم امکانات معمولا بیماران خاص و نیازمند مراقبت ویژه را به بیمارستانهای مجهز اعزام می کنند و با توجه به امار بالای مرگ و میر این گونه بیماران، آمار کلی مرگ و میر بیمارستانهای مجهزتر بالا می رود
    • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      36 21
      کاملا درسته. پزشکان منفعت طلبی که به خاطر پول و دستمزد بیشتر مردم میفرستن زیر تیغ عملهای غیر اضطراری مشخصا موضع گیری میکنن. زیر میزی های کلان هم که از کسی پوشیده نیست.
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    این برای ایران صدق نمیکنه، چون میوفتی زیر دست یه انترن دانشگاه آزادی اونوقت تو خود اتاق عمل تموم میکنی
    • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      7 36
      اشتباهی مثبت دادم
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      41 8
      بهتر از اینه که زیر دست جراح متخصص بیفتی 4 بار عملت کنه هر دفعه اندازه کل زندگیت ازت پول بگیره بعد بفرستت بهشت زهرا
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    30 9
    یی منطق بود.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    16 8
    حالا چرا همه دارین جبهه میگیرین ؟ خب طرف تحقیق کرده این نتایج رو به دست آورده، ۹ سال عمرش رو گذاشته پای این تحقیق. میتونی برو تحقیق کن بگو اینطوری نیست. در ضمن نتایج تحقیقه این، قانون که نیست، ممکنه ۱۰ تا تحقیق دیگه این رو نقض کنه.
  • صابر IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    26 6
    به اموزش وپرورش زنگ زدم گفتم چرا شهریه غیر انتفاعی فلان مدرسه را که 3 میلون تومان تعیین کرده اید 9میلیون تومان میگیرد و شما هم کاری ندارید گفت خوب بچه ات را ببر مدرسه دیگری بنویس خوب حالا مردم هم اگر از دکتر ها ناراضی هستند چرا اصلا میروند دکتر خوب نروند پیش این دکتر های بی علم و بی مهارت و نابلد خودشون خودشون رو درمان کنند
  • بهروز IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    37 21
    یک خانم یا یک اقا وقتی میره ارایشگاه که حداقا سالی ده بار هم میره چقدر پول میده اگر در سال این پول رو به یک دکتر بده میگن چقدر پول میگیرند این دکترها اونوقت این دکتر از چند سالگی شروع کرده به درامد کردن حد اقل 35 سالگی شده تا حالا یک نفر از یک ارایشگر شکایت کنه که موهایم را خراب کرده ولی دکترها هر روز به خاطر مبلغ دیه وخسارت ازشون داره شکایت میشه
    • حمید A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      20 10
      کدوم شکایت اینا که قبل از هر کاری ازت صدتا رضایت نامه میگیرن که اگر اتفاقی افتاد دستت به هیچ جایی بند نباشه
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      1 1
      اِ... نه بابا نه که نظام پزشکی هم به نفع بیماران رای می دهد.
  • محسن EU ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    21 11
    چرت بود
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    15 3
    فکر کنم هیچکدامتان درد نکشیدهاید که چنین حرفهای مسخرهای را که معلوم نیست ازکجا وبه چه هدفی گذاشته میشود قبول میکنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 1
    هان؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    10 1
    ای خدا اون از تیتر ژورنالیستی این از کامنت ها منظور این تحقیق، خطرات روش های درمانی تهاجمی قلب هست که توسط متخصصین انجام میشه. وگرنه این تحقیق گذشته نگرقابل توجه فردی که گفتن 9 سال تحقیق در مراکز آموزشی انجام شده و اینترن ها و رزیدنت ها کار درمانی رو انجام میدادن. چرا مطالب علمی رو به غلط به خورد مردم میدین؟
  • ویشه.. IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    3 5
    جالبهههههههههههههه
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    10 2
    خوب بعضی ها چون نتونستن خودشون یا بچه شون دکتر بشه ناراحتند خوب به جای علافی و تنبلی درس میخوندین
  • مژگان A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 3
    دارن به ما یاد میدن به بزرگترهامون .به متخصصینمون بی حرمتی کنیم. کاملا نامحسوس.این یعنی تهاجم فرهنگی.
    • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      2 1
      جراح اسیدپاش را که یادتان نرفته؟