فارس نوشت:

در حالی که قرار بود قرارگاه ترافیکی ویژه اربعین با همکاری همه ارگان‌های دست اندکار موضوع جابه‌جایی زائران اباعبدالله را تسهیل کرده و نظارت بر عملکرد ناوگان و قیمت‌ها وجود داشته باشد، اما نبود نظارت مسئولان، مرز‌های ایلام را به محلی برای جولانگاه اتوبوس‌داران و افزایش بی رویه قیمت‌ها برای زائران کرده است.

امسال حجم انبوه زائران اباعبدالله در ایام اربعین حسینی به قدری بود که مسئولان را غافل‌گیر کرد.

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی امسال با افزایش سه برابری عزیمت مسافران و زائران عتبات عالیات‌ نسبت به سال گذشته مواجه شده‌ایم.

طبق اعلام عباس آخوندی یک میلیون و 500 هزار نفر امسال به عراق سفر کردند که یک میلیون و 450 هزار نفر آنها از طریق مرزهای زمینی و 50 هزار نفر نیز با استفاده از سایر وسایل نقلیه به عراق مسافرت کردند که بازگشت آنها به یکباره خواهد بود.

به هر حال این تقاضای زیاد عاشقان اباعبدالله که در سفر‌های رفت تقریباً در چند روز توزیع شده بود، در سفر‌های برگشت خصوصاً از روز گذشته مصادف با اربعین حسینی و امروز افزایش بسزایی یافت.

البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای اعلام کرده است که در راستای تسهیل جابه‌جایی زائران و برگشت آنها به شهر‌های خود، به استان‌های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، گیلان، کردستان، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، تهران، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده است که 100 درصد ناوگان اتوبوسی جاده‌ای خود را به استان ایلام اعزام کنند تا زوار از استان ایلام و مرز مهران به مقاصد خود در ایران جابه‌جا شوند؛ همچنین به بقیه استان‌ها نیز ابلاغ شده است تا‌ 70 درصد ناوگان خود را به این امر اختصاص دهند اما اخبار رسیده از مرز‌ها حکایت از کمبود ناوگان دارد.

در این شرایط که تقاضا افزایش می‌یابد دولت تلاش می‌‌کند با افزایش عرضه نرخ‌ها را کنترل کند اما با این حال زائران با کمبود ناوگان و نرخ‌های کرایه بالا در سفر‌های برگشت مواجه شده‌‌اند.

بنابراین گزارش در حال حاضر کل ناوگان اتوبوسی جاده‌ای کشور که بیش از 20 هزار دستگاه اتوبوس است، در اختیار بخش خصوصی بوده و سیستم خودمالکی بر آن حاکم است.

طبق ابلاغیه سازمان راهداری روزانه باید 4000 دستگاه اتوبوس از استان‌های مختلف در این ایام به ایلام و مرز مهران سفر کنند تا زائران را به شهر‌های خود برگردانند.

در این روزها و پس از ایام اربعین اباعبدالله، میزان سفر به شهرهایی نظیر ایلام و مهران تقریباً صفر است و اتوبوس‌ها با صندلی‌‌های خالی به سمت این دو مقصد (ایلام و مهران) حرکت می‌کنند.

در این راستا با احتساب نرخ سوخت و روغن و هزینه استهلاک ناوگان در ترددهای یک‌سرخالی، مالکان اتوبوس در سفر‌های برگشت این هزینه را جبران کرده و رقمی بیش از رقم مسیر رفت از زائران دریافت می‌کنند.

این رویه البته در تمام دنیا و همه مدل‌های حمل و نقلی معمول است؛ اما نرخ اضافه دریافت معمولا از ۲۰ تا ۳۰ درصد فراتر نمی‌رود. نظیر این اتفاق در ایام نوروز رخ می‌دهد که دولت اجازه می‌دهد در راستای کاهش هزینه‌های شرکت‌های مسافری و اتوبوس‌داران در ایام سفر‌های نوروزی که تردد یکسر خالی زیاد است، شرکت‌‌های مسافری جاده‌ای نرخ بلیت خود را برای جبران هزینه‌ها حداکثر تا حدود 30 درصد افزایش دهند.

این در حالی است که خبرهای رسیده از زائران حسینی در مرزها حکایت از افزایش بی‌رویه نر‌خ‌های بلیت اتوبوس و جولان اتوبوس‌داران در نبود نظارت کافی است.

‌شرایط هم‌اکنون درمرز‌ها و برای برگشت زائران بسیار سخت است، نرخ بلیت اتوبوس‌هایی که تا پیش از این در مسیر تهران - ایلام حداکثر 25 الی 30 هزار تومان بود، این رو‌زها و با توجه به افزایش تقاضا به رقم‌های 150 تا 200 هزار تومان تبدیل شده است.

با وجود اعلام مسئولان مبنی بر نظارت بر قیمت‌ها، اما در نبود نظارت کافی، شرکت‌های مسافری جاده‌ای از این شرایط افزایش تقاضا سوء استفاده کرده و قیمت‌های خود را به هر روش ممکن افزایش داده‌اند و در این شرایط زائران اباعبدالله که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، مجبور هستند هر رقمی را پرداخت کنند.

با توجه به تجربه سال‌های گذشته مبنی بر استقبال مردم ایران از سفر به کربلا خصوصاً در ایام اربعین، لازم بود «قرارگاه ترافیکی ویژه اربعین»، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه، وزارت کشور و همه ارگان‌های دست اندرکار برنامه‌ریزی مناسب‌تری مبنی بر انجام نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان اتوبوسی و قیمت‌ها داشته باشد تا زائران حسینی در این ایام با مشکل کمبود ناوگان و قیمت‌های نجومی برای برگشت،‌ مواجه نشوند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    4 0
    خبر آنلاین چرا خبر کنسل کردن تمام اتوبوس ها از مبدا تهران به شهرهای دیگه رو اعلام نمیکنی؟ آخه این چه وضعیه ما چه کار کنیم که اینا امکانات ندارن ؟ مسافرمون تا کی باید تهران بمونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدرضا IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    6 0
    تو مملکتی که مردمش سر هم به راحتی کلاه می ذارن و از شرایط سوء استفاده می کنن، انتظار دارین مسئولینش کاری بکنن؟؟؟ حالا بماند که کلا مسئولین تو دنیای متفاوتی زندگی می کنن و از دید اونا همه چیز گل و بلبله