به خاطر اشتباه‌های دولت قبل، منابع گران‌بهایمان را به عرب‌ها تقدیم نکنیم

اگر دولت از توجه مناسب به فناوری فضایی غفلت کند، کشورهای همسایه با سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه به جز نفت از منابع ارزشمند بیشتری برداشت خواهند کرد.

عباس خاراباف: مدت‌هاست که خبرهایی درباره برداشت چندبرابری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از منابع مشترک نفتی و گازی و یا استفاده بیشتر بعضی از کشورهای همسایه از منابع مشترک آب به گوش می‌رسد. حتی گاهی شاهد کوچ متخصصان و مهندسان و حتی فوتبالیست‌های کشورمان به این کشورها هستیم. همزمان با این اتفاقات، بعضی از این کشورها مثل امارات، ترکیه و قطر به اهمیت فناوری فضایی پی برده و به شدت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند. کارشناسان می‌گویند این کشورها با دسترسی به دانش و فناوری‌های فضایی و یا حتی با انجام پروژه‌های فضایی مشترک با کشورهای قدرتمند فضایی ممکن است به منابع پر ارزش دیگری از کشورمان نیز به راحتی دسترسی پیدا کرده و برداشت کنند.

چیزی ارزشمندتر از منابع انسانی نیست
پیش از صحبت درباره هرنوعی از منابع ارزشمند کشور باید اعتراف کرد که نیروی تحصیلکرده و منابع انسانی متخصص از ارزشمندترین منابع کشور به حساب می‌آیند. با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در حوزه فناوری فضایی در کشور رخ داد و موفقیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف از ساخت و پرتاب انواع راکت‌های کاوش گرفته تا بومی کردن فناوری ماهواره و ماهواره‌بر و ایستگاه‌های زمینی صورت پذیرفت، اکنون در کشور ظرفیت بسیار مناسبی از نیروی متخصص فضایی در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

در حالی که کشورهای همسایه و به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خیلی از زمینه‌های فناوری فضایی سرمایه‌گذاری می کنند و با توجه به سابقه بد این کشورها در استفاده از متخصصان ایرانی با وعده دستمزد بیشتر در زمینه نفت و گاز اکنون انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید به جای کم‌توجهی به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده و آن را حفظ کند تا خدای نکرده شاهد از دست دادن این منابع ارزشمند نباشیم.

در این وضعیت بهتر است این سوال را مطرح ‌کنیم که اگر کشوری مثل امارات یا قطر در یکی از زمینه‌های فناوری فضایی مانند توریسم فضایی یا آغاز برنامه ارسال کاوشگر به خارج از مدار، دستاوردهای خوبی کسب کند و همزمان دولت به جای تقویت ظرفیت موجود در کشور، به دلیل اشتباهاتی که دولت قبل در تعریف برنامه‌ها و استفاده سیاسی از موفقیت‌های فضایی داشت، این حوزه را کمتر مورد توجه قرار دهد، آیا ممکن است همانطور که در حوزه نفت و فوتبال اتفاق افتاد، شاهد کوچ کارشناسان و متخصصان تربیت شده در بخش‌های فضایی ایران مثل پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی یا پژوهشگاه فضایی ایران به این کشور باشیم؟

مناقشات بر سر سایر منابع ارزشمند
آمار نشان‌دهنده آن است که کشور ما در حال حاضر با مشکل جدی تامین آب برای آشامیدن، زراعت، تامین انرژی و مصارف صنعتی روبروست و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مشکل در آینده نزدیک نیز حادتر نیز خواهد شد. مسئله آب و امنیت غذایی نه ‌تنها یک چالش ملی است بلکه به لحاظ پیوند خوردن منابع کشورها به هم، به یک چالش منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارتباط بین منابع ارزشمند مثل حوزه‌های آبی سطحی و زیرزمینی کشورها، می‌تواند زمینه بالقوه مناقشات آتی باشد. بخصوص اگر توانمندی کشورها در بهره‌برداری از منابع متوازن نباشد مسئله بغرنج تر نیز می‌شود.

در مدیریت منابع و ذخایر طبیعی نوعی از دانش و فناوری برای کشور مورد نیاز است که توانایی کاملی در کسب آگاهی و رصد منابع کشور داشته و در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی، آگاهی جامعی ارایه دهد؛ همچنین باید توانایی برنامه‌ریزی یکپارچه و اعمال حاکمیت بر منابع کشور را ایجاد کند. از طرفی شاید یکی از مهمترین ویژگی‌های مورد نیاز این باشد که این نوع خاص از دانش و فناوری بتواند به جای مناقشه، توانایی ایجاد ارتباطات بین‌المللی و همکاری بین کشورها را داشته باشد. کارشناسان اعتقاد دارند که فناوری فضایی به تنهایی تمامی این ویژگی‌ها را دارد.

مزایای فناوری فضایی
فضا ویژگی‌های منحصربفردی دارد که که آن را متمایز می‌کند. از طریق فضا می‌توان به کل جغرافیای کره زمین (فارغ از زمان و مکان و جغرافیای سیاسی) دسترسی نامحدود داشت و زمین را با دید بسیار باز و گسترده دید. از طریق فضا امکان پوشش ناحیه وسیعی از زمین و دسترسی سریع به هر نقطه از زمین نیز وجود دارد. قرار گرفتن در فضا یعنی قرار گرفتن در بالاترین ارتفاع و دست بالا داشتن و حداقل آسیب‌پذیری از رخدادهای روی زمین. مهم‌تر از همه اینکه فضا از نظر حقوقی متعلق به همه مردم جهان است و هیچ کشوری حق مالکیت بر آن را ندارد. این یعنی بهترین ظرفیت جهت ایجاد ارتباطات بین‌المللی مناسب.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    58 13
    عاغا همون فناوری هسته ای که باعث شد منابع نفت و گاز مان توسط همسایه ها غارت شود براتون سود داده که الان دنبال فناوری فضایی هستی؟ اگر اونها دارن فضایی را شروع میکنن به این دلیله که در نفت و گاز به حد علا رسیدند و کلی هم درآمد مازاد دارند. ما که از نعمت خدادادی نفت و گاز برخورداریم داریم دو دستی تقدیم دیگران میکنیم.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      7 14
      خیلی تیترتون باحال بود . فناوری فضایی که خیلی مفید است، اشتباهی در دولت قبل توسعه پیدا کرد. دولت جدید که همه کاراش درست است این پیشرفت رو هم به دلیل دشمنی با احمدی نژاد پلمپ نکند .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    29 2
    پس از مرگ سهراب
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    32 4
    پس بذاریم اب و نقتمان را ببرند و به فکر قضا باشیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    13 59
    فقط و فقط دولت قبل دیگه ؟؟؟؟ برنامه ریزی خوبی بود برای لاپوشونی روی تمام سالها
  • شهرام EU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    11 59
    اخه کدوم اشتباه دولت قبل ؟اون دولت که سرمایه گذاری زیادی در سازمان فضایی انجام داد البته دولت تدبیر هم این موضوع رو رها نکرده ولی نمیتونه کم کاری خودش رو گردن دیگران بندازه
  • کارشناس ارشد سازمان فضایی A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    18 1
    مدیران بازمانده از دولت قبل، همچنان سازمان چنگ زده اند و حاضر به پذیرش اشتباهات مهلک خویش نیستند. دولت هم اولویتهای دیگر را ترجیح داده. بخشی از بهترین کارشناسان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه هوافضا، مرکز تحقیقات فضایی و خود سازمان فضایی، همان سال اول رفتند. اصلاح این ساختار غلط نیاز به مدیری عاقل، عالم و قاطع با یک چک سفید دارد. آسیبی که فناوری فضایی در این سالها دید با هیچ حوزه ای دیگر قابل قیاس نیست. وقتی یک جوان با سابقه مجعول، برنامه ریز و ساختارساز پژوهشگاه می شود و پس از عیان شدن اشکالات اساسی مدعی می شود که ناسا هم هر شش ماه "ری ارگانایز" می شود، وقتی مدیریت اجرایی پژوهشگاه از تفاوتهای بنیادین یک پژوهشگر با یک کارشناس اداری آگاه نیست. خدااااااا.... به دادمان برس، ایران را دوست داریم.
    • پ.ک IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      8 0
      وقتی یک جوان با سابقه مجعول، برنامه ریز و ساختارساز پژوهشگاه می شود ... خبرآن لاین من هم به عنوان کارشناس پژوهشگاه جمله بالا را تایید می کنم. در سالهای اخیر افراد باندبازی در سازمان تمامی تصمیمات را بر عهده گرفته اند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    13 0
    وقتي مسئولين كشورما درگير مناقشات سياسي هستند و با وضع تحريمها نفت وگاز مابه فروش نمي رودوخواسته ياناخواسته آب درآسياب دشمنان اين سرزمين ميريزند ، عربهاي فرصت طلب حوزه خليج فارس با شعله وركردن آتش جنگ ونفاق وتحريم ها ازمنابع گازي ونفتي مشترك بيشترين سوء استفاده راكرده و ازدرآمدهاي بدست آمده ازمنابع مشترك برعليه كشورما سودميبرند . و با پول خودمان به ما ضربه ميزنند.
  • ملی گرا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    2 6
    مرگ برامریکا شیطان بزرگ عامل اصلی نفاق وفتنه وجنگ عقب مانگی ملتها
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    دولت با سواد ها کجایی کجایی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    دو لت بی عرضه همنه