۱ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۴
11 دلیلی که شیر دیگر یک غذای جادویی نیست

پژوهشی تازه نشان می‌دهد که شیر آن‌قدرها هم برای افراد بالغ جادویی نیست و حتی نوشیدن سه لیوان شیر در یک روز می‌تواند برای سلامتی بزرگ‎سالان مضر باشد.

نسیبه خانلرزاده: شیر همیشه یک نوشیدنی سالم قلمداد شده است. این نوشیدنی علاوه بر داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون فسفر و کلسیم، به‌عنوان یک ماده غذایی غنی در گروه مواد غذایی ضروری قرار گرفته و گمان همه بر این است که مصرف روزانه یک لیوان از این ماده سفید، استخوان‌ها را محکم می‌کند.

اما به گزارش تلگراف، پژوهشی تازه نشان می‌دهد افرادی که روزی سه لیوان یا بیشتر شیر مصرف می‌کنند، دو تا سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

به‌رغم این‌که کارشناسان بهداشت عمومی به هیچ‌کس توصیه نمی‎کنند که مصرف محصولات لبنی را متوقف کنند، از دید برخی کارشناسان مانند دکتر لوییس لوی از سازمان بهداشت عمومی انگلیس، دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر این‌که شیر دیگر آن غذای بسیار مفیدی که ما فکر می‌کردیم نیست.

1- نوشیدن شیر از شکستن استخوان جلوگیری نمی‌کند.
این پژوهش که به مدت 20 سال روی 61 هزار زن و 45 هزار مرد انجام شده بود، نشان می‌دهد که هیچ‌گونه کاهشی در شکستگی استخوان برای افرادی که بیشترین میزان شیر را مصرف می‌کنند، وجود ندارد.

2- شیر می‌تواند مشکلات قلبی را افزایش دهد.
برخی از پژوهشگران بر این باورند که چربی موجود در شیر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد؛ اما محصولات لبنی کم‌چرب مثل پنیر و ماست می‌تواند اثرات مفیدتری نسبت به شیر داشته باشند.

3- نوشیدن شیر در بزرگ‌سالان به‌هیچ‌وجه لازم نیست.
پروفسور جاناتان بروستوف، مسئول بخش حساسیت‌ها و تحمل غذایی کینگز کالج لندن می‌گوید که بدن انسان برای این برنامه‌ریزی نشده که بعد از دوران کودکی شیر بنوشد: «تنها در غرب اروپا است که انسان‌ها به‌عنوان فرد بالغ می‌توانند شیر را تحمل‌کنند که آن‌هم به لطف یک جهش ژنتیکی است. ما انسان‎ها به شیر در رژیم غذایی‌مان نیاز نداریم و بدون آن، هیچ‌یک از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را از دست نخواهیم داد. حیوانات هم بعدازاین‌که از پستان مادر گرفته شدند، شیر نمی‌نوشند. شما می‌توانید کلسیم و ویتامین‌های موجود در شیر را در رژیم‌های غذایی دیگر و یا به کمک خوردن قرص کلسیم به دست بیاورید».

4- شیر نفخ می‌آورد.
پروفسور بروستوف می‌گوید: «بعد از دوران شیرخوارگی توانایی افراد برای هضم قند شیر رو به کاهش می‌رود؛ و اگر شما نتوانید قندهای شیر را هضم کنید، با توجه به این‌که قندها تمایل به تخمیر در معده دارند، مقدار بسیار اندکی از مخمر برای روده شما باقی می‌ماند. علت نفخی که بعد از مصرف زیاد شکلات دامن‌گیر شما می‌شود هم همین است».

5- شیر منجر به سستی و بی‌حالی می‌شود.
طبق گفته پروفسور بروستوف، بسیاری از بیماران او، زمانی که شیر را از رژیم غذایی خود حذف کردند، به کاهش سستی اشاره کرده‌اند.: «من بیمارانی داشتم که وقتی هر چیز دیگری را امتحان می‌کردند و نتیجه نمی‌گرفتند؛ من به آن‌ها می‌گفتم که شیر را کاملاً کنار بگذارند و حال می‌گویند که بینی‌ام بهتر احساس می‌کند و معده‌ام بهتر کار می‌کند».

6- شیر می‌تواند آکنه ایجاد کند.
به استناد پژوهشی که در سال 2007 / 1386 در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شده، ارتباط آشکاری بین نوشیدن مرتب شیر و ابتلا به آکنه وجود دارد. این پژوهش نشان داده که خوردن غذاهایی با گلایسامیک و نوشیدن شیر نه‌تنها آکنه را بدتر می‌کند، بلکه در برخی موارد خود حتی عامل ایجاد آن است.
شاید مارگارت تاچر وقتی در سال 1971 / 1360 عرضه شیر رایگان را در مدرسه‌های ابتدایی لغو کرد (و به همین دلیل از سوی مردم، "شیر دزد" لقب گرفت)، در حق آن کودکان لطف هم کرده باشد!

7- شیر خامه‌ای هورمون‌های شما را به هم می‌ریزد.
همان پژوهشی که ارتباط مصرف شیر و آکنه را برملا کرد، نشان داد آن‌هایی که شیرهای پر خامه گرفته می‌نوشند، 44 درصد بیش از دیگران با خطر لک‌های پوستی مواجه می‌شوند. گمان بر این است که پردازش صنعتی شیر سطوح هورمون‌ها را در این نوشیدنی افزایش می‌دهد که به‌نوبه خود، افراد مبتلا به آکنه را هم می‌آزارد.

8- شیر می‌تواند منجر به سرفه شود.
زمان نوشیدن شیر، برخی از افراد احساس می‌کنند که گلویشان با مخاط ضخیمی پر می‌شود و منجر به آبریزش بینی و سرفه می‌شود. دمای پایین شیری که داخل یخچال نگه‌داری شده می‌تواند منجر به سرفه شود. علاوه بر این بچه‌هایی که به شیر حساس‌اند نشانه‌های شبیه به آسم از خود بروز می‌دهند.

9- شیر می‌تواند گوش‌هایتان را بگیرد.
بیش از نیم قرن است که ارتباط بین شیر گاو و عفونت‌های گوش در کودکان حساس اثبات شده است. در موارد نادری، عوامل بیماری‌زای موجود در شیر می‌تواند منجر به عفونت گوش شود. حتی یک بیماری ریوی به نام سندرم هاینر نیز وجود دارد که یک نوع حساسیت شدید به پروتئین‌های شیر گاو است که با مصرف شیر ارتباط دارد و عموماً در نوزادان خود را به‌صورت عفونت گوش نشان می‌دهد

10- حساسیت به شیر می‌تواند مرگ‌بار باشد
به‌رغم اینکه تنها در حدود یک درصد از افراد بالغ به شیر حساسیت دارند، اما نوشیدن شیر توسط آن‌ها می‌تواند مرگ‌بار باشد. افراد بدشانسی که به لبنیات حساسیت دارند، در صورت مصرف آن‌ها علائم استفراغ، خس‌خس سینه، دل‌درد یا واکنش انافیلاتیک بالقوه مرگبار را از خود بروز می‌دهند.

11- روغن و افزودنی‌های دیگر
خبرهای یکی دو ماه اخیر در مورد روغن پالم را بخوانید و پیش خود فکر کنید که چه چیزهای دیگری ممکن است در شیر مصرفی ما پیدا شوند؟

توضیح تکمیلی: این مطلب به هیچ وجه دلیلی بر این نیست که لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بهترین راه برای تعیین نوع لبنیات مصرفی، مشورت با پزشک است. 

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 92
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    این دانشمندان هم تکلیفشان را با خودشون مشخص کنند آخه این که نشد علم و این دیگه چه نوع تحقیقاتی است ؟ یه روز اعلام میکنند شیر یک غذای بسیار کامل است و روز بعد از مضرات خوردن شیر یک میگن ..... واقعا که
    • نیما A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      هر چیزی زیادش خوب نیست . اعتدال اعتدال اعتدال
    • م م A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      87 30
      اونها تکلیفشون مشخصه. دنبال چاپ مقاله هستند. ترجیحا مقاله ای که سروصدا کنه. چه بسا همین فرد چند مدت دیگه مقاله ای در رد مقاله قبلیش چاپ کنه و یا دستکم به فواید شیر بپردازه.
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      50 22
      ویژگی علم همینه دانشمند میگن یه بنده خدایی از یکی ساعت می پرسه بعد که جوابو میشنوه شروع میکنه دیوونه بازی و پرخاشگری میگن چته چرا اینطور میکنی؟ میگه دیوونه شادم بابا از صبح از هر کی ساعت می پرسم یه چیزی میگه
    • محمد IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      100 7
      اتفاقا علم یعنی همین ممکنه با پیشرفت دانش بشری، یک نظریه ی علمی تغییر کنه یا کاملا رد بشه.
    • بهنام بچه خوی RS ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      آخه من نمیدونم منظورتون از انتشار این خبر ها چیه؟ الان این خبر که در مورد افراط در مصرف شیر هست چه نفعی برای جامعه ی ما داره؟ اصن کسی تو دور و ورش دیده که یکی روزی سه لیوان شیر بخوره؟ اصن مگه ما شیر در حد نیاز میخوریم که حالا بخوایم زیاده روی هم داشته باشیم. شما بهتره به مضرات مصرف نکردن شیر و لبنیات در جامعه ی ما بپردازین. این خبرها مربوط به کشورهای توسعه یافته هست نه ما. مردم ما به شدت دچار فقر مصرف پروتئین و لبنیات هستند. به اینا بپرداز خبر جان
    • مجید IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      38 32
      شیر طبیعی و کم چرب کامل ترین غذا محسوب می گردد و هیچ غذایی نمی تواند جایگزین آن گردد نظر اینجانب پس از 14 سال تحصیل و کار در صنایع غذایی لبنی و میکروبیولوژی می باشد
    • عصری IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      37 14
      دوست عزیزی که این مطلب را بدون منبع در سایت پربیننده خبرآنلاین میزاری.آخه چه سودی نخوردن شیر برای شما داره که ذهن خواننده را خراب میکنی.هنوز صنعت دامپروری از اثرات منفی روغن پالم خلاص نشده که بحران دیگه ای رو ایجاد میکنید.من رشته ام دامپروری است و در کل این 16 سالی که در این رشته فعالیت میکنم هنوز با مطلبی برخورد نکردم که اصل خواص مفید شیر را نفی کند.اینکه کارخانه ای بلایی بر سر شیر خام میاورد صحبتش فرق میکنه.ولی خود شیر در هیچ کجای دنیا به عنوان ماده بد غذایی شناخته نشده است.
    • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      22 1
      مشکل از رسانه‌هاییه که هر مقاله‌ معتبر و غیرمعتبری رو منتشر میکنن... یه مقاله برای اینکه مورد ارجاع قرار بگیره شرایط خیلی زیادی غیر از صرفا منتشر شدن لازم داره... تیتر و خبر زرد...
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      4 0
      درست است ممکن است شیر غذای کاملی باشد . ایراد این است که انسانهای این دوره احتیاج به خوردن اینهمه غذاهای کامل ندارند. اب هم خوب است به شرط احتیاج داشتن در غیر اینصورت ضرر دارد.
    • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      14 3
      آقا یک قاعده ی کلی: ببینید انسان از عصر حجر تا همین چندهزارسال پیش چه میخورده و چگونه میزیسته، همانگونه زیست کنید، چراکه تونست به همون روش هزاران سال عمر کنه و تکامل پیدا کنه. تمام گرفتاری ما بواسطه ی کشاورزی و دامداری بوجود اومد که همه چی دم دستمون باشه که راحت بخوریم، کمتر راه بریم و در وقت صرفه جویی کنیم تا بتونیم بیشتر فکر کنیم. در نتیجه شدیم ی آدمیزاد هوشمندتر اما بیمارتر و منتقل کننده ی این بیماری به نسلهای دیگر
  • مجید A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    بابا بس کنید .. شیر اگر خدعه ای درش نباشه در هر سنی میشه خورد . منتها ما برای سود جویی موادی می زنیم که نه تنها شیر را بی خاصیت میکنیم بلکه مضر هم میکنیم .. این حرفها رو نزنید . شیر خوبه ولی بدون کلک
  • امیر A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    در اسلام هم مصرف محصولات گاوی مثل شیر و گوشت گاو توصیه نمیشه
    • علی IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      سر سفره امامان ما معروف بوده که شیر بوده
    • فیروزجائی A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      28 22
      سلام اقا امیر در اسلام به شیر گاو وگوشت گوسفند توصیه میشه این دکترا اول باید تکلیف خودذشون را مشخص کنند بعد به مردم توصیه کنند موفق باشید
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      80 14
      ميشه دقيقا بگي كجاي اسلام اينو گفته؟ اينو كجاي قران نوشته؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      71 31
      چرند نگویید در آیات قرآن ، شیر به عنوان یکی از غذاهای اصلی یکی از پیامبران یاد شده است
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      9 3
      در ایران تفســــیر های من درواردی و افراطی طرفدار ندارد پس کمتر مهملات بهم ببافید شیر همیشه مفید بوده و خواهد بود و اگر کمی عقل و خرد ورزی حاکم باشد نیازی به سفسته گری برای منحرف کردن ذهن مردم از واقعیت های مسلم و بدیهی نیست دوغ حاصل از شیر شتر بسیار مقوی و مفید است و بهترین نوع بستنی از شیر گاومیش بدست می اید و اگر تولید فراوردهای جانبی ان کاهش پیدا کند مصرف نوشابه های گازاد و غیره بسیار مضر و خطرناک افزایش بیشتری خواهد یافت و همین حالا هم اگر سر سفره شام نوشابه باشد کسی دوغ نمی خورد تا با کلاس تر و جنتلمن تر دیده شود حتی اگر بعدش زخم معده بگیرد و سرطان و الفاتحه....
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      10 8
      اینکه ائمه از شیر گاهی اوقات استفاده میکردند: بیشتر شیر شترمیخوردند نه گاو.چون شیر شتر برعکس شیر گاو که طبعش سرد هست معتدلتره. ائمه ما در منطقه عربستان بودند و مرم مناطق گرمسیری کلا طبعشون بیشتر گرم و خشک هست و حتی مصرف شیر گاو که طبعش سرد و تر هست اذیتشون نمیکنه. اما در طب سنتی اسلامی هم شیر گاو بیشتر با مصلحاتش توصیه شده مثل دارچین و زنجبیل. برای کسب کلسیم جایگزین خوب ارده و کنجد هست. خصوصا شیرهای امروزی که اگر ضرر نداشته باشند خاصیت چندانی هم ندارند.
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      1 0
      چرا ؟ ایرادش چیه؟
    • امین A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      6 13
      امام على عليه‏السلام : گوشت گاو ، بيمارى است و شير آن ، شفاست و روغنش درمان است
  • معین A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    172 1
    مقاله جالبی بود البته 2 نکته دیگر هم اضافه شود 1 افزودن آب 2 افزودن مواد شیمیایی برای افزایش ماندگاری
    • رضا IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      2 9
      دوست عزیز اضافه کردن آب به شیر با یک آزمایش خیلی راحت مشخص میشه مورد دوم برای ماندگاری فکر میکنم چون از روش استریلیزاسیون استفاده میشه لازم نیست مواد نگهدارنده بزنن
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    178 9
    شب نامه عليه كارخونه هاي لبني ؟؟؟ تازه داشتيم به پالم عادت ميكرديم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    40 9
    چون به علت فقر وبه خصوص بعد حذف یارانه شیر مصرف به شدت اومده پایین حالا شروع کردن به بدگویی از شیر با انتشار این مطالب خنده آور تا مردم راتوجیه کنند این شیری که دیگه شما نمیتوانید بخرید بخورید اصلا چیز خوبی نیست وضرر هم داره وهمون بهتر که این ماده سمی رو نمیتونید بخرین کلا همه چیزای هزینه بردار و باحال برای ملت ایران داره ضرر آور میشه مثل سوار ماشین روز دنیا شدن تغذیه خوب داشتن خانه وغیره عاقلان دانند......
  • babak A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    19 9
    بخوريم نخوريم ،،،،فرقي نميكنه اگه قرار باشه مريض بشي ميشي ديگه
  • ناشناس A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    61 5
    عجب شیرتوشیری شده.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    66 2
    ما که هر وقت شیر خوردیم اسهال شدیم
    • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      19 2
      کلی خندیدم عالی بود
    • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      26 2
      خنده نداره. منم همينجوريم :
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      14 1
      عجب فکر کردم فقط من اینطوریم
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    11 2
    مشکل ما در ایران این که صنایع شیر و لبنیات ما شفاف نیستند یعنی هر کاری بکنند کسی خبردار نمی شود برای همین هم بیرون بورس اند و نمی خواهند وارد بورس شوند
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    9 2
    تکلیف ما با این پژوهشگران چیست ؟ یک بار می گویند بادمجان ضد سرطان است و چند سال بعد می گویند مضر است. یک بار می گویند گوچه فرنگی آنتی اکسیدان است و بعد می گویند کلاهک آن سرطان زا است. به کدام ساز شما برقصیم ؟
  • آزاد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    15 2
    به م نظر من کل این گزارش مخدوشو کم ارزش است شما هر غذایی بخورید با توجه به ساختار بدنتان ممکن است حسن یا عیبی داشته باشد منتهی در برآیند کلی شیر سالم ترین نوشیدنی است .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    35 9
    قابل توجه امیر : در اسلام شیر گاو توصیه نشده چون در عربستان گاو زندگی نمی کند اما در مورد شیر شتر انقدر توصیه شده که نگو و نپرس
    • ماکان A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      13 4
      ما یه سوره تو قرآن داریم به اسم بقره. بقره در زبان عربی یعنی گاو ماده. برو تحقیق کن مسلمان
    • یاسمن IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      15 1
      آقا ماکان ما یه سوره داریم به اسم عنکبوت یعنی باید اونم بخوریم؟ اتفاقا اگه تو اینترنت سرچ کنین میبینین شبیه این مقااله زیاده
    • بی نام US ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      3 4
      یکی هم نیست بگه اسم سوره های قرآن فرموده خدا یا پیامبر نبودن و بعد از پیامبر گرانقدر این نام ها بر سوره ها قرار داده شدن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    11 2
    به نظر من شیر اگه بدی ها ی بالا را داشته باشد ولی ضد سموم آلوده کننده هواست و به عنوان ضد سم باید خورده شود
  • داریوش A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    50 2
    اره اگه روغن ترمز توش نریزن غذای سالمی است
  • arman FI ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    31 6
    دوباره قراره شیرگرون شه تبلیغات علیه شیرشروع شددیروزیک مقاله خوندم که نوشته بود نهارهم مضراست نمی تونن قیمت محصولات راپایین بیارن تبلیغات منفی می کنن واقعا جالبه
  • محسن A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    17 11
    کاملا صحیحه . من بطور اتفاقی از مدتها قبل که شیر را حذف کردم بیماری حساسیت و گرفتگی بینی و مشکل حس بویایی بعد از سالها از بین رفت.
    • بی نام RO ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      11 3
      خوب شاید بعضی افراد مثل شما حساسیت داشته باشید ولی دلیل نمیشه یکدفعه تمام خواص شیر انکار بشه از به پریدنه
  • h ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    11 1
    به اينها استفاده از كود شيميايي رو اضافه كنيد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    17 9
    این نوشته رو حتما کسی نوشته که وگن هست, من این نوع دلایل ضعیف و بی منبع رو تو مطالب وگن ها خوندم, وگنها افرادی هستند که نه تنها گیاهخوارند بلکه هیچ فراورده حیوانی از جمله شیر نمیخورند. تمامی این نوع صحبتها رو من توی مطالب اونها دیدم که با تحقیقات متوجه شدم منابع یا دروغ هستند یا بسیار ضعیف و جهت دار
    • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      5 7
      اونوقت به نظر شما مطالبی که بر ضد گیاهخواری نوشته میشند اصلا جهت دار نیستن؟ چرا تحقیقات علیه گیاهخواری رو باور میکنید و اونها رو حقیقت میدونید اما برعکس تبلیغات گیاهخوارا رو جهت دار برداشت میکنید؟
    • بی نام NL ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
      5 2
      کسی که روند غذایی طبیعی داره نیازی به دشمنی با نوع خاصی از تغذیه نداره, مشکل از اونجایی هست که یکسری بخوان نوع تغذیه شون رو هم تو عقاید و تعصبات بیارن اونوقته که هر حرف بی منبعی رو مثل این میارن مینویسن و روش پافشاری هم میکنن. یه نگاه تحقیقات دانشگاهها درباره شیر بندازید متوجه میشید یا میخواید براتون اینجا منبع رو هم بنویسم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    50 2
    اينجورى بعيد نيست دو روز ديگه مضرات شديد ورزش کردن و فوايد متعدد سيگار کشيدن کشف بشه
    • مرادزاده A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      5 1
      دمت گرم
  • حاوی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    17 1
    خب پروفسور یه کاره بگو شیر و لبنیات اصلا کشنده هست خیال همه امم دنیا رو راحت بذار دیگه.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    11 2
    شما که سایت علمی نیستید، پس اکر می خواهید نتایج تحقیقات علمی منتشر کنید حداقل یک جوری منتشر نکنید که افراد سردرگم بشن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    30 15
    شیر غذای خیلی خوب و کاملیه اما فقط برای نوزاد و اون هم فقط شیر مادرش. اگر قرار بود ما همواره به شیر نیاز داشتیم باید شیر مادرامون هیچ موقع خشک نمی شد و ما تا پایان عمر شیر اونا رو می خوردیم. اما در واقعیت می بینیم همزمان با رشد دندان ها کم کم شیر مادر هم خشک می شه و این یعنی ای انسان تو دیگه به شیر نیازی نداری. شیر گاو هم فقط مخصوص گوساله اش هست و جالب این که حتی همین گوساله هم وقتی که به رشد کافی رسید دیگه این شیر رو نمی خوره اما انسان همچنان اصرار به خوردن شیر یه حیوان دیگه داره ریشه خیلی از بیماری ها در خوردن لبنیاته که نمونه بارز اون بیماری خطرناکی مثل ام اس هست. الآن دیگه ثابت شده شیر غذای مناسبی برای انسان نیست اما مافیایی که در صنعت تولید شیر وجود داره مانع از بر ملا شدن این رازه.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      27 7
      بابا مافیا شناس....
  • محمد جواد A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    20 2
    دامداری صنعتی بدترین کار برای آلودگی و نابودی محیط زیسته
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    14 1
    سر سفره امامان شیر بوده نه روغن پالم
  • احمد US ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    11 2
    اتفاقا طب سنتی هم دربازه شیر و ماست نظر خیلی خوبی نداره و برای جدب کلسیم هم مصرف چیزای دیکه مثل پ.نه کوهی رو توضیه میکنه....
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    7 2
    كلا زيرآب شير رو زدي و از چشم مخاطب انداختيش بعد ٣ تا خط توضيح تكميلي ميدي كه ماست ماليش كني؟
  • رجبی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    14 4
    بله شیر خاصیت ان چنانی ندارد ولی خوب اطلاعات علمی و پزشکی ایرانیها قدیمی هست و الان دیگه مدارس غرب شیر به بچه مدرسه ایی ها نمی دهند.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    34 3
    شیر و گوشت و ماشین خارجی و هوای سالم و اینترنت و ماهواره و اینا همه شون بد هستن و برای انسان بسیار مضر. نیازی به آوردن منابع خارجی نیس
    • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      9 1
      بهترین نظر
  • بی نام US ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 2
    اینجور که اینا گفتن از سم هم بدتره
  • مه سا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    6 2
    شیرهای مصنوعی امروزه رو گفتن نه شی طبیعی قدیم رو
  • مجید A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 2
    مقاله ی بسیار مفیدی بود. قابل توجه اونهایی که علیه این مقاله موضع گرفتن موارد بالا بیشتر برای شیر گاو صدق میکنه. شیر گاو به شدت نفاخه حتی اثر مواد غذایی دیگه رو هم میتونه از بین ببره. سه لیوان شیر در روز هم یه افسانه است. مثل اینکه میگن در هفته دو تا تخم مرغ بیشتر نخورید که مضره.
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 2
    هرگز نباید نتایج یک عمر تحقیق را با تنها یک تحقیق جدید مخدوش اعلام کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 2
    به غیر از مشکلاتی که این مقاله به آن اشاره کرده، شیر می تونه معده رو اسیدی کنه و باعث ایجاد سرطان و بیماری های دیگه بشه. فهمیدن این که شیر بدردتون می خوره یا نه ساده هست. ببینید دکترها به بیماران سرطانی و یا ام اسی در مورد شیر و لبنیات چی می گن. یا حق
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 1
    ای بابا بالاخره تکلیف من چیه؟ 40 سالمه تازه 2یا3ساله دارم روزی یه لیوان شیر میخورم ، بخورم یا نخورم؟
  • رضا US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    14 2
    همه یه روز میمیرن زیاد توجه نکنین
  • kezhman IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 1
    شیر مامان تا شیش ماه تنها غذای منه......
  • رامین IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 3
    اینا رو بیخیال فردا میگن ابم ننوشیم
  • پسر تنهام که دلمو دوستام بدجوری شکستن : IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    6 3
    هر چیزی خوب و بد داره برنج خوب و بد داره ساندویچ خوب و بد داره شیرینی خوب و بد داره کباب خوب و بد داره چای خوب و بد داره قهوه خوب و بد داره خرما خوب و بد داره دوغ خوب و بد داره و... قبلا فکر می کردم فقط این آب هست که بدی نداره و خوبه اما بعضی مواقع آب هم ویروسی میشه و باید آب رو اول بجوشونیم بعدش خنک کنیم و در آخر مصرفش کنیم حتی آب معدنی ها هم دارای خواص بد هستن هر چیزی از لحاظ خوراکی و نوشیدنی زیادش به ضررمونه "پس عزیزان به اندازه نیازمون بخوریم و بیاشامیم ..." امیدوارم حرفام مفید بوده باشن ، قربانتان پسرک تنها که بعضی ها دلمو بدجوری شکستن :
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    18 5
    والا بنده 20 ساله که خام گیاهخوارم و لب به محصولات حیوانی نزدم. خدا شاهده درد آرتروزی که به صورت ارثی داشتم هر سال کمتر و کمتر شده و آلرژی فصلی و سینوزیتم که کاملا از بین رفته. بنده 20 سال پیش این رو کشف کردم دانشمندان و پزشکان ما متاسفانه همیشه از قافله عقب هستند. گاهی هم تعصب روی مساله ای نمی ذاره که واقعیتها رو ببینند.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      5 1
      امان از تعصب، چه اینجا چه هرجا...
  • دانشجو A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 2
    خدارو شگر دکتری پیدا شد حقیقتی را بیان کرد که خیلی ها باور نمیکنند که شیر واقعا نوشیدنی نیست چه برسه به غذا حالا فکر کنید محصولات بی کیفیت با اون استاندارد قلابیوقتی شیر میخوریم و نفخ میکنیم باید قبول کنیم پس مشکلی وجود داره.وقتی شیر میخوریم مشکل دفع داریم هم همینطور. میگن شیر کلسیم بدن رو تامین میکنه واقعا ما دنبال روشی غلط برای سریع رسیدن به مطلوبیت هستیم حالا هر چی بشه یا ضرری برسه مهم نیست.یعنی روش دیگه ای نیست...
  • محقق A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    5 6
    يك منبع درست و حسابي اين مطلب ندارد. اقلا براي حفظ اعتبار خودتان رفرنس دقيق اين جور مطالب جنجالي را چاپ كنيد تا مردم بتوانند به درستي تصميم بگيرند. واقعا درج چنين مطلبي بدون رفرنس مصداق تشويش اذهان عمومي ه.
  • بی نام CA ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 2
    منبعش رو تو سایت تلگراف پیدا کردم، منتها نمیشه اینجا کپی پیست کرد این عبارت رو تو گوگل سرچ کنید milk 11 reason why its not such a superfood after all
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 21
    نکته ی اصلی این مقاله رو بچسبید در بند 3 گفته فقط در غرب اروپاکشورهایه ثروتمند اروپا بعلت جهش ژنتیکی شیر برای انسانها مفیده باید بگیم کور خوندید، احمق خودتونید، اتفاقا ما ایرانیها هزاران ساله که جهش ژنتیکی پیدا کردیم و صدبرابر اروپای غربی شیر برایمان مفیده، من تا حالا روزی 2 لیوان شیر میخوردم از امروز میخوام بکنمش 6 لیوان
    • مصطفی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      1 3
      تندرو
  • مهسا A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 2
    مطلب بالا بسیار مفید بود چون عین مطالب بالا رو چند تا از دوستانمون که در آمریکا و اروپا دکتر هستند رو بیان می کنند و حتی گفتند به بیماران سرطانی نباید شیر داد چون به عنوان یک پوشش روی مخاط معده و روده قرار می گیره و مانع جذب دارو میشه .این مطلب رو می تونید در اینترنت سرچ کنید.
  • موسی A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    15 2
    این دانشمندان از شیری صحبت میکنند که از چند ین مرحله و فیلترهای کنترلی گذشته اگه شیرتولید کشور مان را ببینند خودشان درجا سکته میکنند شیرهای که اصلا شیر نیستند رنگشون شبیه شیره و هیچ چیز بدرد بخوبی درون این شیرها نیست بر اینکه دوام بیشتری از نظر زمان برای حمل و فروش داشته باشند سرشون همه بلا ها را می آورند مثل وایتکس زدن و .....
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 4
    احتمالا فردا می گن که کی گفته سوسیس و کالباس مضره ؟ خیلی هم مفیده سه بار در روز هم بخورید
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 4
    من ورزشکارم مفاصلم درد میگرفت یک مدت شیر را توی برنامه غذاییم گنجوندم خوب شدم.تازه ناخنامم خوش رنگ تر شده.کلا بعضی چیزها برای بغضی مریضیها خوب نیست اینکه دلیل نمیشه مردم عادی نخورند.اینم اضافه کنم جلوی پر خوریهای ناشی از ضعفمم گرفته و وزن کم کردم.
  • رضا گلمحمدی A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 2
    جدیدا دوغ شتر به بازار اومده پیشنهاد میکنم امتحان کنید.هم طعم خوبی داره و هم خواص زیادی داره.همه لبنیاتی ها هم دارن.
  • حساسیت به شیر در کودکان A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    10 1
    سلام خبر آنلاین عزیز خواهش می کنم یه مبحث جدید با این عنوان باز کنید: کودکان مبتلا به آلرژی های غذایی مثل شیر و گندم چقدر در ایران حمایت می شوند؟ پسر 8 ساله ی من حساسیت به لبنیات داره. یک روز شما هر چی میخوری نگاه کن روش ننوشته باشه شیر خشک هم در تولیدش بوده. کلا کیک و بیسکوییت و هر نوع تنقلات. همه ی صبحانه ها و غذاهای آماده همه ی دنیا شکلات و بیسکوییت بدون شیر داره که ما باید به یورو بخریم. کیک معروفی در ایران هست که روش ننوشته از شیر استفاده کرده ولی پسرم با خوردنش حمله داشت. همه ی شکلاتهای تلخ شیر دارند ولی روشون نمی نویسند. از وزیر بهداشت در خواست دارم به این ایرانیان کوچک هم توجه کنند
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 1
    علم با پیشرفت ها و دستاوردهای جدید تغییر میکنه دلیل وجود من و شما هم همین علم و دستاوردهای علمی هست.
  • ماهان IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    3 2
    خیرالامور اوسطها
  • علی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 1
    اولا نتایج تحقیقات روی یک موضوع مشخص در کشورهای مختلف با آب و هوا و رژیم غذایی متفاوت ، نتایج متفاوتی دارد بهترین نتیجه تحقیق زمانی است که تحقیق در کشور خودمان و روی مردمان خودمان انجام گیرد . د
  • نیلو IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    2 2
    توی احادیث و ایه ها داریم که میگن هیچ حلالی را برای خود حرام نکنید شیر هم جزو حلال هایی که خدا بهمون داده پس بیخودی حرام خودتون نکنید
  • رضا IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 1
    آره اونم بخاطر شیر نیست به خاطر موادیست که توی پاکت به اسم شیر به مردم میدن
  • سعید A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 2
    شیر تازمان کودکی مفید در سنین بالاتر ضررش بیشتراز فوایدش می شود انسان چرا باید غذای خودش را بدهد به گاو و بعد بخواد از گاو دریافت کنه خب مستقیم از غذای خودت کلسیم دریافت کن این قدر تبلیغ کردن که فقط شیر کلسیم داره اگه انسان غذای خودش نده به گاو جمعیت تا ده برابر هم می تونه افزایش پیدا کنه هر گاو برای چرا به ۲۰۰۰متر زمین نیاز دارد که با این مقدار زمین از راه درست می شود چندین نفر را سیر کرد در اینده ی نه چندان دور این اتفاق بالاجبار خواهد افتاد دیگر انسان به شکم سیری ناپذیر گاو نه خواهد گفت
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    اگه میخواید شیر و از مدارس حذف کنید خوب بکنید این هم مثل کوپن و یارانه و تعاونی و چیزای دیگه چرا میپیچونید آخه
  • امید A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    دوستان،لطفا مطالعه کنین،مطالب کاملاصحیح هستش. اقای انتونی رابینز درکتاب زندگی سالم این موضوع روبیان میکنه
  • بهزاد A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    5 0
    همشون درسته این همه میگفتن شیر خوبه فلانه ماهم جوگیر شدیم یه لیتر شیر دادیم بالا از صبح تا حالا ۲۰۰باره میرم دستشویی بازم خوب نشدم اسحال شدم در حد مرگ