بیماران قلبی هشیار باشند: شاید داروهای پروستات برای شما مرگ‌آور باشند

نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد در مبتلایان به سرطان پروستات که سابقه مشکلات قلبی دارند، مصرف داروهای پروستات می‌تواند خطر مرگ را تا سه برابر افزایش دهد.

محمود حاج‌زمان: جدیدترین مطالعات محققان نشان می‌دهد داروهای رایج برای درمان سرطان پروستات، خطر مرگ قلبی را در بیمارانی با سابقه جدی بیماری قلبی تا سه برابر افزایش می‌دهد.

سرطان پروستات یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان مردان است که یک سوم مردان بالای 50 سال را گرفتار می‌کند. تنها در کشوری مانند انگلستان، سالانه حدود چهل هزار مرد با این بیماری تشخیص داده می‌شوند که متاسفانه حدود ده هزار نفر آنها جان خود را از دست می دهند.

از هر سه مردی که این بیماری در وی تشخیص داده می‌شود، یک نفر برای کاهش سایز تومور، کاهش رشد تومور و همچینین کاهش خطر بازگشت بیماری تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرد. این بیماران تحت درمان موسوم به «محرومیت آندروژنیک» قرار می‌گیرند که برای جلوگیری از تحریک سلول‌های سرطانی، اقدام به کاهش سطح هورمون‌های مردانه در بدن می‌کند.

محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه خود، 5000 مرد بیمار با متوسط سنی 70 سال را مورد بررسی قرار دادند که یک سوم آنها تحت درمان محرومیت آندروژنی قرار گرفته بودند. نتایج تحقیق نشان داد بعد از درمان هورمونی آندروژنیک در بیماران دارای سابقه مشکلات قلبی، ریسک حمله قلبی و مرگ ناشی از آن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

بر طبق مطالعه انجام شده، مردانی با سابقه قبلی حمله قلبی یا نارسایی قلبی در مقایسه با بیمارانی که تحت این درمان قرار نگرفتند، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ‌های قلبی قرار دارند. طی پنج سال پس از بروز مشکل قلبی، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی در این بیماران 7 درصد بود؛ در حالی که این مقدار برای بیمارانی که تحت درمان هورمونی قرار نگرفته‌اند، تنها 2 درصد است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم در محدوده سنی 70 سال، حدود ده درصد مردان از حمله یا نارسایی قلبی رنج می‌برند.

دکتر پائول نیژن از دانشکده پزشکی هاروارد در این‌باره می‌گوید: «لازم است بیماران مبتلا به سرطان پروستات با سابقه بارز بیماری قلبی، به دقت مزایا و معایب هورمون درمانی را بسنجند تا انتخابی آگاهانه انجام دهند. درحالی‌که درمان محرومیت آندروژنیک می‌تواند ناجی زندگی مردان مبتلا به سرطان پروستات باشد و استفاده هم‌زمان آن با رادیوتراپی در مراحل پیشرفته سرطان، به طور چشمگیری موفقیت درمان را افزایش می‌دهد؛ اما این تحقیق همچنین افزایش احتمال مرگ قلبی با درمان محرومیت آندروژنیک را در زیرگروه کوچکی از بیماران با زمینه قبلی بیماری قلبی نشان می‌دهد.»

به گفته نیژن، بیماران قلبی باید در صورت امکان از درمان هورمونی اجتناب کنند. در همین راستا به بیماران مبتلا به سرطان پروستات کم‌ خطر پیشنهاد می‌شود اگر بتوانند از درمان اجتناب کنند، برایشان سودمندتر خواهد بود. وی اضافه می‌کند که در بسیاری از موارد، خطرات مرگ قلبی برای این بیماران از خطرات ناشی از سرطان کمتر است، اما این موارد نیازمند پایش و مراقبت دقیق هستند. در مردانی که در مرحله پر خطر سرطان پروستات قرار دارند، حتی با وجود بیماری قلبی، درمان محرومیت آندروژنیک لازم است. البته این بیماران پس از درمان حتما باید تحت نظر پزشک متخصص قلب باشند تا از نظر عملکرد قلبی به طور منظم پایش شوند.

مارین تالبوت، پرستار ارشد قلبی موسسه قلب بریتانیا می‌گوید: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در شرایطی که کسی هم‌ز‌مان از بیماری قلبی رنج می‌برد، درمان تا چه اندازه ممکن است چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که افراد با پزشکان خود مشورت کنند، تا از خطرات هر درمان در مقابل مزایای آن درک صحیحی داشته باشند.»

دکتر لین فریم، مدیر موسسه تحقیقات سرطان پروستات بریتانیا می‌گوید: «مردان 50 ساله و بیشتر به طور فزاینده‌ای درمعرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر آنها مشکل اضافه وزن داشته باشند، با خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز مواجه هستند.» او می‌افزاید اگرچه از تلاش‌های انجام شده برای پژوهش در زمینه خطرات ترکیبی بیماران مبتلا به سرطان پروستات و بیماری قلبی خشنود است، اما هیچ درمانی نباید صرفا بر مبنای این تحقیقات قطع شود.

فریم می‌گوید: «اگرچه این مطالعه ارتباط بالقوه‌ای بین درمان محرومیت هورمونی آندروژنیک و خطر افزایش مرگ را در بیمارانی با زمینه بیماری قلبی نشان می‌دهد، همچنین بیان می‌کند که در حقیقت خطرات نسبتا کم هستند و مزایای درمان از معایب احتمالی آن بیشترند. بنابراین ما دوست نداریم مردانی که در حال حاضر تحت این درمان قرار دارند، بر اساس یافته‌های این تحقیقات درمان‌شان را قطع کنند.»

توضیح عکس آغاز مطلب: تصویر سی.تی.اسکن رنگی‌شده از متاستاز سرطان پروستات در کبد

توضیح تکمیلی: یافته‌های این تحقیق به این معنی نیست که هر بیمار مبتلا به سرطان پروستات که سابقه بیماری قلبی دارد، در اثر درمان هورمونی آندروژنیک فوت می‌شود. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که اگر 200 بیمار سرطان پروستات با سن بیشتر از 70 سال داشته باشیم که 100 نفر آنها دارای سابقه بیماری قلبی و 100 نفر فاقد مشکلات قلبی باشند؛ پس از درمان هورمونی آندروژنیک به‌طور متوسط 7 نفر از بیماران دارای سابقه قلبی و 2 نفر از گروه دیگر طی دوره‌ای 5 ساله می‌میرند. 

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    3 0
    با سلام در صورتی که لینک اصلی مقاله نیز ذکر شود و به ان ارجاع گردد خبر کاملتر خواهد بود با تشکر
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    4 0
    یک سوم مردان بالای 50 سال بزرگی خوش خیم پرستات دارند نه سرطان
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    1 0
    بسیار عالی، اکنون ارتباط بین دستواه تناسلی و قلب را فهمیدیم، من میگفتم همیشه اینا به هم ارتباط دارند