واحد مرکزی خبر نوشت:

بلز کومپائوره، رئیس جمهور بورکینافاسو که با اعتراضات مردمی بی سابقه رو به رو است روز جمعه اعلام کرد بعد از 27 سال از قدرت کناره گیری خواهد کرد.
کومپائوره در بیانیه ای که ظهر جمعه یک خبرنگار در تلویزیون خصوصی بی اف یک قرائت کرد، گفت: « من با در نظر گرفتن نگرانی درباره حفظ دستاوردهای دموکراتیک و همچنین صلح اجتماعی کناره گیری از قدرت را با هدف فراهم کردن زمینه برای انتقال قدرت اعلام می کنم .»
رئیس جمهور بورکنیافاسو که معلوم نیست اکنون کجا حضور دارد، اعلام کرد انتقال سیاسی باید به «‌ انتخابات آزاد و شفاف در مهلت 90 روزه منجر شود .»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واگادوگو، یک روز بعد از اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی و اعلام کنترل نظامیان بر بورکینافاسو دهها هزار معترض صبح جمع بار دیگر به خیابان های واگادوگو آمدند.
مخالفان بورکینافاسو تاکید کردند هر نوع انتقال سیاسی باید به صورت سازمان دهی شده و با مشارکت جامعه مدنی و حضور همه گروه ها از جمله ارتش صورت گیرد.
سرهنگ بوریما فارتا از مقامات ارتش کمی قبل در حالی که مورد تشویق معترضان قرار گرفت، اعلام کرد « بلز کومپائوره از امروز دیگر رئیس جمهور نیست .»
مخالفان صبح جمعه بر ادامه « اعمال فشار با اشغال مکان های عمومی » تاکید کرده بودند.

در همین حال خبرنگار شبکۀ فرانس بیست و چهار در بورکینافاسو گفت معترضان، رییس جمهور این کشور را پس از بیست و هفت سال در چهل و هشت ساعت برکنار کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، بلز کمپائوره با انتشار بیانیه ای به طور رسمی از استعفای خود خبر داد.
آنا سیلوستر ترینر خبرنگار شبکه در واگادوگو در مورد این تصمیم سریع و شرایط آن گفت شایعات در کمتر از نیم ساعت به واقعیت تبدیل شد و هم اکنون بلز کومپائوره به طور رسمی از قدرت کناره گیری کرده است.
کومپائوره این خبر را در بیانیه ای که در رسانه ها منتشر شد و همچنین در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد انتخابات آزاد و شفاف طی سه ماه آینده در بورکینافاسو برگزار شود. همه این حوادث به سرعت اتفاق افتاد. معترضان در چهل و هشت ساعت، کومپائوره را که بیست و هفت سال بر بورکینافاسو حکومت کرده بود برکنار کردند.
مخالفان که در میدان ملی واگادوگو جمع شده اند در حالی خوشحالی و پایکوبی هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =