۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
صنعت بیشتر وام گرفت یا زوج های جوان

رشد پرداخت تسهیلات بانکی صنایع کشور را منتفع کرده است ولی همچنان مشکل پرداخت وام ازدواج وجود دارد.

ریحانه سادات یاسیني: شاید در میان هزینه­ های بسیار برای شروع یک زندگی ساده 3 میلیون چیز زیادی به نظر نیاید، اما همین مبلغ اندک می­تواند گره­ای از زندگی زوج­های جوان زیادی را باز کند. دختری که همسرش در گل خانه­ای مشغول به کار است می­گوید:«بهمن ماه عروسی داریم ولی هنوز نتوانسته­ایم وام ازدواج­مان را بگیریم. از خرداد اقدام کردیم که سایت بسته بود، مرداد که باز شد سریعاً ثبت­نام کردیم و به فاصله­ی 20 روز اسم­مان درآمد. بدبختی تازه از این­جا شروع شد.تمام خانواده­ام شغل آزاد دارند و ضامن پیدا کردن سخت است. انگار قبلاً چک هم قبول می­کردند اما الان شرایط سختی دارند. هنوز به وام نرسیده­ایم اما شاید همان نزدیکی­های عروسی به ما هم رسید و یک جای کارمان را گرفت.»

 در 6 ماهه­ی نخست امسال بحث وام ازدواج بسیار داغ بود هم صحبت از پرداخت وام 5 میلیونی با شرایط بسیار خاص به عمل می­آمد، هم معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش گفته بود دولت در خصوص این وام با مشکلات عدیده­ای روبه­رو است و سقف این وام ها از3 میلیون به 2 میلیون کاهش یافته. این خبر چند روز بعد پس از فشارهای رسانه­ای توسط دیگر مقامات تکذیب شد اما نشان از مشکلات بانک مرکزی در تأمین تسهیلات داشت، مشکلاتی که نزدیک بود کاسه­ی آن سر زوج­های جوان شکسته شود. با وجود این مشکلات و بحث­های بسیار در یک گزارش کلی و رسمی، بانک مرکزی در نیمه ­ی مهر ماه با اعلام «پرداخت حدود 5/113 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی» از رشد 5/40 درصدی و افزایش قابل ملاحظه­ی تسهیلات پرداختی در ماه‌های سپری شده از سال جاری خبر داد. در مدت مشابه سال قبل میزان تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها معادل 8/80 هزار میلیارد تومان بوده است.  طبق این گزارش 67 هزار و 261 میلیارد تومان از وام­دهی تمام بانک­ها برای تأمین سرمایه­ی در گردش بخش ­های تولیدی و خدماتی بوده است، این بخش با 59.3 درصد بالاترین میزان تسهیلات را به خود اختصاص داده تا با ایجاد و رونق گرفتن بنگاه­های تولیدی هم خروج اقتصاد از رکود سرعت بیش­تری بگیرد، هم  جوانان بیشتری بتوانند پس از مشغول شدن در بنگاه­ها چشم امید به وام ازدواج بدوزند.

در این گزارش سهم هر بخش در دریافت تسهیلات نیز به تفکیک مشخص شده و معلوم می­شود فعالان بخش صنعت و معدن نسبت به فعالان کشاورزی اقبال بسیار بهتری داشته­اند. سهم پرداختی تسهیلات بانکی به صنعت و معدن در 5ماه اول سال جاری بالغ بر 36.3هزار میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 6/12 هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتر، رشد 53.2 درصدی را نشان می‌دهد. امسال صنعت و معدن در حالی 32 درصد کل تسهیلات را به خود اختصاص داده، که در 5 ماه اول سال گذشته 29 درصد سهم داشت. اما در بخش کشاورزی تسهیلات پرداختی در همین بازه­ نسبت به گذشته از حدود 8.6 درصد به 5.6 درصد رسیده. مسکن و ساختمان نیز با بداقبالی بسیار کم­تری نسبت به کشاورزی یک درصد کاهش سهم از 13.6 درصد را داشته است. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده روند پرداخت تسهیلات در ماه‌های بعدی، با شدت بیشتری در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال انجام شود و کل تسهیلات پرداختی سال جاری از سطح 280 هزار میلیارد تومان هم فراتر رود.

با این وجود بانک مرکزی نگران قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل است تا زندگی­ ها سخت­ تر نشود. زندگی مردمی که به سختی و پس از دوندگی ­های بسیار با هزار امید و آرزو به وام ­های خرد با سودهای بازپرداخت گاهی بسیار زیاد می­ رسند. بانک مرکزی از تمام دستگاه ­های مربوط خواسته تا با پرهيز از ایجاد فشارهاي مضاعف بر دارايي بانک‌ها بر ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به‌عنوان يک ابزار مهم درتامين مالي طرح‌هاي اقتصادي همت کنند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =