هفته نامه تجارت فردا نوشت:

با شکایت برخی از شرکت ها و بانک های ایرانی نسبت به اعمال تحریم های اتحادیه اروپایی دادگاه  این اتحادیه که عالی رتبه ترین نهاد قضایی اروپاست با وارد دانستن اعتراضات مطروحه رای به لغو تحریم های بانک سینا،بیمه معلم،دانشگاه صنعتی شریف و .. داد. علی حبیب نیا،محقق و مدرس مدرسه اقتصادی لندن وضعیت تحریم های ایران پس از توقف محدودیت های اقتصادی اتحادیه اروپا را مورد ارزیابی قرار داده است که مهمترین مباحث آن بدین شرح است:

*قاعدتاً حکم اخیر دادگاه اروپایی در رابطه با تحریم‌هایی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در‌بر می‌گیرد و نه تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا. فلسفه رفع تحریم‌های اخیر را هم باید در انتفاع کشورهای اروپایی در رفع تحریم از ایران جست‌وجو کرد

*با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی این روزهای قاره اروپا برخی از کشورها تصمیم گرفته‌اند مجدداً روابط اقتصادی با ایران را در دستور کار خود قرار دهند و این کشور را به عنوان یکی از مقاصد صادرات محصولات‌شان انتخاب کنند؛ در حقیقت مذاکرات هسته‌ای فرصتی را برای این کشورها ایجاد کرد تا خارج از عرف تجاری سال‌های گذشته برای رابطه با تهران برنامه‌ریزی کنند.

*معتقدم به دلیل شکل روابط و نوع تبادلات بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی با آمریکا، این شرکت‌ها و موسسات به راحتی نتوانند تحریم‌های ایران را متوقف کنند. قاعدتاً این روابط و مناسبات که قدمتی بسیار طولانی دارد به جهت مراوداتی کوتاه‌مدت به خطر نمی‌افتد و اروپایی‌ها تمایل ندارند که این شریک استراتژیک خود را از دست بدهند.

* کشورهای تحریم‌گذار معمولاً سعی می‌کنند که محدودیت‌های اقتصادی کشورهای موردنظر را به گونه‌ای اجرا کنند که خود کمترین ضرر را از آن ببینند، یعنی این تحریم‌ها منافع آنها را به چالش نکشد و با مشکل مواجه نسازد.

*تمامی ناکامی‌های سال‌های اخیر اقتصاد کشور نه به جهت اعمال تحریم‌ها بلکه به دلیل سوء‌مدیریت دولت‌ها و بروز فساد در اقتصاد ایران است. شیوه نادرست اجرای سیاست‌های اقتصادی در کنار شیوع فساد مالی اقتصاد ایران را پیش از اعمال تحریم‌ها تحلیل برده بود و شاید تحریم‌ها تنها توانست اندکی آن را تسریع و تشدید کند.

*اگر ما در دوره‌های گذشته درآمدهای نفتی خود را مدیریت و ذخیره کرده بودیم هیچ‌گاه با مشکلات کنونی مواجه نمی‌شدیم و تحریم‌ها نمی‌توانست تا این اندازه بر اقتصاد و معیشت مردم اثرگذار باشد.

* سیستم بانکی ایران حتی بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها استانداردهای لازم و زبان مشترک سیستم بانکداری جهانی را ندارد. یعنی بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های کشور تنها به سبب اعمال تحریم‌ها نیست که به این اوضاع رسیده‌اند.

* بانک‌های ایرانی توانایی و قابلیت ارتباط و مراوده با سیستم بانکداری بین‌المللی را ندارند و بر همین اساس هم نمی‌توانستند به صورت مستقیم با بانک‌های اروپایی و بانک‌های کشورهای دیگر تبادلات خود را انجام دهند و معمولاً مجبور بودند از بانک واسطه‌ای در ترکیه و کشورهای دیگر کمک بگیرند و کارمزدی چندین برابر پرداخت کنند.

* کالاها و محصولاتی که اروپایی‌ها از قابلیت فراوانی در تولید آنها برخوردارند لزوماً کالاهای مورد نیاز ایران نیست. این در حالی است که ما برای قوت و قدرت صنعت و تولید خودمان نیازمند واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات هستیم نه کالاهای لوکس و مصرفی.

* اروپایی‌ها می‌خواهند در قبال کاهش یکسری از هزینه‌های حمل و نقل در شرکت نفتکش ایران و بیمه معلم یا رفع تحریم از بانک سینا که فکر نمی‌کنم تاثیرگذاری چندانی در مبادلات ما با جهان داشته باشند دورنمای اقتصادی بسیار تعیین‌کننده‌ای برای خود ترسیم کنند.

*اتفاقی که در خصوص بانک مرکزی ما افتاد این بود که اروپایی‌ها نتوانستند ثابت کنند این بانک به صورت مستقیم در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دخالت دارد اما به راحتی قابل نشان دادن است که بانک مرکزی ایران نهاد اقتصادی مستقلی نیست و تامین‌کننده خواسته‌های دولت است تا انجام وظایف تعریف‌شده آن.

*عمده تحریم‌های ایران ارتباطی به برنامه هسته‌ای ما ندارد و محدود به نتیجه‌گیری از مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌شود. این مناسبات بحث‌هایی نظیر حقوق بشر و نوع همکاری ایران با کشورهای منطقه را نیز شامل می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم تاثیر رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به نوعی موقتی باشد و بیشتر به برون‌رفت اروپا از اوضاع فعلی‌اش کمک می‌کند

*قاعدتاً طولانی‌تر شدن روند مذاکرات بیشتر ایران را متضرر خواهد کرد. این روند موجب خواهد شد تا اقتصاد ما که همچنان وابسته به درآمدهای نفتی است با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود و امکان دسترسی به درآمدهای نفتی‌مان نیز به سختی صورت پذیرد.

* عدم دستیابی به توافق در ماه نوامبر نتیجه دیگری نیز در بر دارد و آن، این است که با هر تمدیدی بخش مختصری از این درآمدها آزاد شود اما نمی‌تواند صرف کارهای زیرساختی کشور شود و بر همین اساس نیز معتقدم طولانی‌تر شدن پروسه توافق به‌هیچ‌وجه به نفع ایران نیست.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 1
    وکلا ی ما بی همت هستند.....باید به اعمال تحریم به همه دادگاه ها شکایت کنند