درخواست از فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژه گزینی مناسب در حوزه علم و فناوری

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست برای واژه گزینی مناسب در حوزه علم و فناوری اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی و گروه واژه گزینی این فرهنگستان درخواست کرد با توجه به سرعت و رشد ورود و استفاده کلمات بیگانه در حوزه علمی و فناوری به زبان پارسی از جمله همین واژه «استارتاپ ویکند (startup weekend) که برنامه اجرایی آن مدتی است توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، این معاونت و فعالان این حوزه را در جعل و به کارگیری واژگان مناسب فارسی یاری کنند، تا از ابتدا که بکارگیری آن فراگیر نشده است، نسبت به ورود و بکارگیری ناگزیر این واژگان و کلمات مشابه برخورد فعال داشته باشیم.

 

برگزاری 5 استارتاپ ویکند همزمان در آبان ماه

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین، از برنامه‌های گسترده استارتاپ ویکند (دوره ها و کارگاه های آموزشی و تجربی کسب و کار آخر هفته) به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی در ایران خبر داد و افزود: از 5 تا 8 آبان ماه، همزمان در سراسر کشور 5 استارتاپ ویکند از مجموعه 100 برنامه در دستور کار مرکز شتابدهی پارک فناوری پردیس، برگزار خواهد شد. از شهرهای برگزار کننده فعلاً تهران و تبریز مشخص شده‌اند و به زودی اطلاعات کامل این رویدادها و سایر شهرها منتشر خواهد شد.

 

در استارتاپ ویکند شیراز چه گذشت

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره روند برگزاری استارتاپ ویکند شیراز که با مرکز شتابدهی نوآوری و پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در ششمین دوره برگزاری استارتاپ ویکند شیراز این مسئله بود که شرکت کنندگان خانم با آقایان برابری می‌کردند. این در حالی است که در دوره‌های پیشین میزان شرکت خانم‌ها تا 10 درصد بوده است.

وی افزود: در استارتاپ ویکند شیراز بیش از 120 شرکت کننده حضور داشتند و 16 مربی این استارتاپ را هدایت می‌کردند. 7 داور آثار را بررسی کردند و 4 سخنران از جمله دکتر بهروز فرهنگیان (دبیر اتاق تعاون استان فارس)، دکتر علی خلفی نژاد (رئیس بنیاد نخبگان استان فارس)، قریشی (کارآفرین برتر کشوری) و حمیدرضا خانجانی (مدیر شرکتی کارآفرین) برای شرکت کننده‌ها از تجربیات خود گفتند.

کرمی درباره دستاورد این استارتاپ ویکند گفت: 10 ایده انتخاب شدند که از میان آن‌ها 3 ایده برنده این دوره شدند. اما اختلاف امتیاز بین 5 تیم اول بسیار پایین بود. نخستین ایده به فروشگاهی متعلق به زنان کارآفرین اختصاص دارد. این فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند خانم‌های خانه دار، محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: دومین ایده برنده، "ایران سفر" است. این اپلیکشین به زبان انگلیسی و برای کمک به توریست‌هایی است که از کشورهای دیگر به ایران سفر می‌کند. ایران سفر به توریست ها توسط این نرم افزاری مکان‌های تاریخی ایران و شهرهای مختلف را معرفی می‌کند. همچنین امکانات دیگر مورد نیاز به توریست‌ها ارائه می شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: سومین ایده برنده شده در استارتاپ ویکند شیراز نیز فروشگاهی است برای عکاسان. در این فروشگاه فروش اینترنتی، عکس‌های عکاسان مختلف قرار می‌گیرد و می‌توانند آن‌ها را به فروش برسانند و درآمدزایی داشته باشند. همچنین این ایده موجب رونق عکاسی ایرانی می‌شود. برای مثال، چالشی که در فضای مجازی وجود دارد این است که عکس های خانم های محجبه را نمی‌توان مورد جست و جو و تفکیک قرار داد. اما با استفاده از این ایده، تمامی عکس‌ها مورد نظر دارای مجموعه خواهند شد.

کرمی درباره طرح‌های دیگر مطرح شده در این استارتاپ ویکند توضیح داد: از طرح دیگری که در این رویداد قابل توجه بودند، می توان به بانک اطلاعاتی کارگران فصلی از ایده های قابل ذکر در این رویداد بود؛ این بانک اطلاعاتی در اختیار کسانی که نیاز به کارگر دارند قرار می‌گیرد. همچنین ایده نرم افزاری داده شده است که توسط آن می‌توان از کارت ویزیت‌ها اسکن گرفت و جمع آوری کرد، تا دیگر نیازی به حمل کارت ویزیت‌های مختلف نباشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان گفت: از طرح های برگزیده در دومین دوره استارتاپ ویکند شیراز خدمات اشتراک گذاری منابع رایانه ای کامپیوترهایی است که کار نمی‌کنند. توسط این طرح اگر سیستم مربوطه به شبکه متصل باشد اما کاربر در حال استفاده از آن نباشد، کامپیوتر دیگری که به شبکه متصل است می‌تواند مثلا از گرافیک آن استفاده کند و کار خود را پیش ببرد. این ایده شبیه اجاره دادن امکانات است.

براساس این گزارش، از تیرماه سال جاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراه با راه اندازی مرکز شتابدهی نوآوری زیر نظر پارک فناوری پردیس، 6 رویداد استارتاپ ویکند در شهرهای تهران، زنجان، مشهد و ارومیه و شیراز برگزار کرده است.

طبق پیش بینی های صورت گرفته، قرار است 100 برنامه استارتاپ ویکند با حمایت معاونت علمی در طول 3 سال برگزار شود که طی آن، 10 هزار نفر دانشجو تحت آموزش های کارآفرینی و کسب و کار قرار می گیرند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گیلانی A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    آقاجان یعنی چی واژه گزینی طرف کلی زحمت کشیده یه چیز اختراع کرده اسمش گذاشته هلیکوپتر شما بهش میگین چرخبال ؟؟؟ خوبه خارجی ها به الکل ما یه چیز دیگه بگن ؟؟؟ آره به مسج میشه گفت پیامک یا پیام کوتاه اما به اختراع ملت که نمیشه اسم دیگه ای داد چرا میخواید دایره واژگان رو بزرگ کنید
    • صدای میهن... IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      19 18
      بلد نیستن برای واژه ها اسم بذارن میان واژه های انگلیسی رو بجای اینکه پارسی کنن عربی میکنن بعد میگن ملی شده...خب عربی هم بیگانست
  • بی نام US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    42 16
    اتفاقا باید به بعضی خبرگزاری ها هم تذکر داد که اینقدر بخاطر مخاطب بیشتر واژه های بیگانه استفاده نکنند خبرآنلاین خودت می دانی فقط منظورم تو نیستی
    • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      3 5
      چرا اتفاقن خیر آنلاین هم زیاد از جمله پرزیدنت روحانی استفاده میکنه
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    5 4
    کلمه هایی که معادلسازی میشوند به هیج وجه در معنی و تلفط خوب نیستند و از استفاده ان اکراه دارم بهتر است اصل کلمه استفاده شود فکر کنید به جای سیستم، سامانه معرفی شده که اصلا در معنی با کلمه اصلی تطابق ندارد و تازه اکثرا به جای سایت اینترنتی در ادارات دایما میگن سامانه من با کلمات اصلی راحتتر و راضیتر هستم