مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد از برگزاری نمایشگاه کتاب‌های ایران در تاجیکستان پاییز سال جاری خبر داد و گفت:‌ این نمایشگاه در حقیقت فتح بابی برای تعاملات فرهنگی بیشتر با این کشور است.

نیکنام حسین‌پور، از مشاوران معاونت فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ از تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت به سمت دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب با کشور تاجیکستان خبر داد و گفت:‌در این راستا پاییز سال جاری نمایشگاهی از آثار ایران در تاجیکستان برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ هم‌چنین هیئت همراهی از ایران شامل نویسندگان،‌ ناشران،‌ فعالان فرهنگی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به تاجیکستان سفر خواهند کرد تا تعاملات فرهنگی میان دو کشور ایجاد شود و از قِبَل این تعاملات فرهنگی بتوانیم، پیشینه مشترک تاریخی،‌ زبانی و ... را تحکیم بخشیم.

حسین‌پور تصریح کرد:‌ متأسفانه تاکنون چندان توجهی به تعاملات فرهنگی میان ایران و کشورهای فارسی‌زبان منطقه نبوده است. اگر ما این چنین اقداماتی نداشته باشیم، کشورهای دیگر از فرصت استفاده کرده و در حوزه‌های مختلف فرهنگی‌، هنری و... فعالیت خود را خواهند داشت.

وی با اشاره به سفر هیئت ناشران،‌ نویسندگان و فعالان فرهنگی در اسفند سال گذشته به افغانستان گفت:‌ این سفر برای ما برکات بسیاری داشت و موجب شد تا تعاملات متعددی میان دو کشور ایجاد شود. اما برنامه در تاجیکستان متفاوت‌تر است،‌ در تاجیکستان ما به صورت ویژه روی موضوع کتاب متمرکز شده‌ایم و هدف برگزاری نمایشگاه کتاب ایران در این کشور است.

پیش از این سید‌عباس صالحی از برنامه دیپلماسی فرهنگی وزارت ارشاد خبر داده و گفته بود:‌ کتاب در دیپلماسی فرهنگی یکی از نکته‌های اصلی مورد نظر ما بوده و هست،‌ در حوزه افغانستان این جریان هم‌اکنون مسیر طبیعی خود را به خوبی طی می‌کند،‌ آن چیزی که به عنوان یک نقشه راه مورد نظر بود،‌ در حوزه افغانستان تا حدود بسیاری محقق شده است.

وی قدم بعدی وزارت ارشاد در مسیر دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب را تاجیکستان دانسته و گفته بود:‌ نگاه ما در حوزه فرهنگی این است که از کشورهایی دعوت کنیم که وقتی صحبت ایران می‌شود،‌ برای آن‌ها نیز جذاب باشد که در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند‌. در این فضا امثال تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و... قرار می‌گیرند. بنابراین در نمایشگاه کتاب 94،‌ میهمان ویژه به احتمال بسیار تاجیکستان خواهد بود‌. البته اگر شرایط اجازه دهد کشورهای بیشتری میهمان ما می‌شوند. در افق دید ما این است که بتوانیم در 3 سال فضایی را فراهم کنیم که نقشه راهمان را در حوزه کتاب با ایران فرهنگی ترسیم کنیم و در این فضا مراودات و نسبت‌هایمان شفاف و روشن شود. این بخشی از دیپلماسی فرهنگی است که به شکل پیوسته در فضای معاونت تبین می‌شود و در نمایشگاه کتاب تهران خود را نشان می‌دهد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =