رئیس کانون انبوه سازان مسکن: مردم قدرت خرید خانه را ندارند / مالیات بر ارزش افزوده کمرشکن شده

افزایش مالیات​ها قیمت تمام شده مسکن را بالا خواهد برد. مسکن سازان مالیات ارزش افزوده برابر 8 درصد پرداخت می ​کنند

 

بهاره چراغی: این روزها مردم همچنان بر سر دو راهی کاهش و یا افزایش قیمت مسکن قرار دارند و می ترسند وارد بازار مسکن شوند. همین موضوع باعث شده حتی برای پرس و جو هم به بنگاه‌های مسکن مراجعه نکنند. به گفته کارشناسان و مشاوران املاک، رکود بازار مسکن در سال 93 به شکل قابل توجهی نمود،یافته است و علی‌رغم کاهش قیمت‌ها خریداران و متقاضیان مسکن رغبتی برای ورود به بازار مسکن از خود نشان نمی‌دهند. جمشید برزگر، رئیس کانون انبوه سازان معتقد است که برای بیرون آمدن از این رکود بازار مسکن دولت باید برنامه ها و سیاست های تازه ای بیندیشد.

چرا از شهریور سال قبل تاکنون شاهد بیشترین رکود در طی 10 سال اخیر در بازار مسکن بوده ایم؟

علت این موضوع بالا رفتن بیش از حد قیمت ها در سال 91  تا اوایل اردیبهشت سال 92 است و  دومین علت هم قطع شدن منابع و تسهیلات بانکی در سال های 91 و 92 است. رشد قیمت ها در حوزه مسکن، قدرت خرید اقشار مختلف جامعه  به خصوص اقشار میانی جامعه را گرفت و مردم دیگر توان خرید نداشتند. این افزایش قیمت ها باعث رشد تورم در سال 91 شد و ما در آن برهه ای زمانی شاهد افت شدید ارزش ریالی پول شدیم و باید این موضوع را بپذیریم که بخش مهمی از افت ارزش ریالی پول کشور باعث شد رکود تورمی بسیار شدیدی در بطن بازار مسکن شکل گیرد. شما دلار 1200 تومانی را با دلار 3600 تومانی مقایسه کنید و این درست در همان دورانی بود که ما به مرز تورم بسیار بالایی رسیده بودیم و رکود مسکن نیز از تبعات این تورم به وجود امده بود. سازندگان مسکن قیمت تمام شده خود را دارند و این قیمت تمام شده که عنوان می کنند  به چند پارامتر بستگی دارد از جمله قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی، قیمت نیروی کار و  نیروی خدماتی که خرید می کند و از طرفی مالیات، عوارض شهرداری، کسب پروانه و بسیاری از مراحل دیگر را که هزینه بر هم نیز هست باید طی کنند تا کالای به نام مسکن تهیه شود. صنعت مسکن و  ساختمان می گوید با توجه  به آن قیمت های تمام شده، فروشنده باید کالا را به مشتری عرضه کند در حالی که این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست و فروشنده را قاعدتا متضرر خواهد کرد و همه ای این عوامل در کنار یکدیگر همچنان به رکود تورمی بازار مسکن دامن می زنند.

 در مجموع همه این عوامل باعث شد که قیمت ها بالا برود و در کنار این بالا رفتن قیمت ها شاهد رشد تورم  و بالا رفتن قیمت مسکن نیز باشیم. البته باید این را هم ذکر کنم که بورس بازی در بحث قیمت طلا و ارز  و نوسانات شدیدی که در این بازار وجود داشت بسیار بر قیمت مسکن تاثیر گذار بود. در طول تاریخ کشورمان ما شاهد چنین نوسانات تکان دهنده ای مخصوصا در بازار ارز و قیمت دلار نبودیم و این غیر قابل تحمل بود. از نظر من بازار مسکن به ارامش نیاز دارد و محیط و شرایطی با آرامش بسیار زیاد می طلبد که باعث نشود فردی که می خواهد خانه بخرد دائما این سوال را از خودش بپرسدکه آیا در شرایط فعلی وقت خانه خریدن است یا اینکه بروم در بازار دلار سرمایه گذاری کنم و در این بین دچار سردرگمی شود.

این آرامشی که میگویید چطور به بازار مسکن باز میگردد؟

دولت و دست اندرکاران از مسکن شهرسازی گرفته تا پایین ​ترین عوامل مسکن در جامعه باید توجه بسیار زیادی به بخش صنعت مسکن کنند. ما به دنبال تورم نیستیم و باید این موضوع را درک کنیم که رونق در بازار بستگی به قدرت خرید مشتریان دارد و اگر ما بتوانیم برای هر فردی حتی یک بار با توان اعتبار سنجی آن فرد تسهیلات ارزان قیمت جهت خانه​دار شدن در اختیارش بگذاریم، مطمئنا در این شرایط هم بازار رقابتی سالم که بسیاری از کشورهای موفق در صنعت مسکن با همین بازار رقابتی سالم به آرامش دست یافتنه​اند دست پیدا خواهیم کرد و هم مردم ما با قیمت ارزان تر صاحب خانه خواهند شد. من از مسئولان خواهشمندم که کمی حساب شده تر عمل کنند.

بسیاری از کارشناسان مسکن از افزایش قیمت مالیات ناراضی هستند. به نظر شما این افزایش قیمت مالیات چه تاثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت؟

اافزایش مالیات​ها قیمت تمام شده مسکن را بالا خواهد برد. مسکن سازان مالیات ارزش افزوده برابر  8 درصد پرداخت می ​کنند که این رقم در کلان شهرها بیشتر هم هست. بسیاری از این هزینه های که بر صنعت ما تحمیل شده است در بیشتر مواقع می توانست کنترل شده تر باشد. بارها به مجلس عنوان کرده​ایم که تکلیف سرمایه​داران در این بخش را مشخص کنید که چقدر باید مالیات دهند تا فروشنده با خیال راحت این کالای خودش را بفروشد و خریدار هم بدون هیچ گونه دغدغه ای صاحب خانه شود. نا مشخص بودن قیمت مالیات و اینکه هر روز ما شاهد تغییر در قیمت این مالیات ها می شویم مشکلی است که دولت باید برای سرمایه داران این بخش حل کند زیرا پرداخت این مالیات بر ارزش افزوده کمر ساختمان سازها را می شکند. همه ای این هزینه ها به علاوه مالیات و عوارض شهرداری سنگین را حساب کنید تا ببینید قیمت تمام شده ای یک واحد آپارتمان چقدر خواهد شد آنجا به این سوال خواهیم رسید که چرا قیمت ها این چنین بالا هستند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    31 45
    کی میگه قیمت مسکن بالاست؟یه واحد 60 متری تو یه محله نسبتا خوب تهران متری 4 ملیون تومن در میاد 240 میلون که پول یه پرادوست وقتی یه پراید 20 ملیون قیمت داره یه اپارتمان 50 متری تو منطقه 19 که 35 ملیون روش وام داره و 25 ملیونم رهنش می کنن گرونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      3 5
      احسنت گل گفتی. ولی سود دولت تو ماشینه که قیمتاش اینجوریه اصلا هم نمیذارن پایین بیاد حتی اگه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس بشه. میگن خونه باید بیاد پایین حالا چجوری و با چه فرمولی نمیدونن. الان خونه کف قیمته تازه با این قیمتا هم ساختن صرف نمیکنه پولتو بذاری بانک از ساختن سودش بیشتره .
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      6 1
      بابا مایه دار