۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

همیشه عنوان می شود که حضور در انتخابات سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد و نیز اعتماد مردم را بالا می برد اما در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل، انتخابات در فضایی شکل گرفت که با اما و اگرهای زیادی رو به رو بود.

 اگر قبل از انتخابات، یک فضای پرشور و با نشاط داشتیم، می توانست نشان دهنده وجود سرمایه اجتماعی و اعتماد برای انتخابات باشد و سبب تحکیم شود. اما همان زمان حاکمیت خیلی علاقه ای برای این شور و نشاط نداشت و هم اینکه جامعه دچار فرسودگی در سرمایه اجتماعی به دلیل اتفاقات گذشته شده بود.متاسفانه مردم پاسخ خود را از اعتماد به دولتمردان گرفته بودند، بنابراین کسی منتظر اتفاق ویژه نبود تا اینکه در آستانه انتخابات یک احساس به وجود آمد و در چند روز آخر باقی مانده به انتخابات مردم با تردید به پای صندوقهای رای رفتند.البته ناگفته نماند که بخش عمده کسانی که در انتخابات این دوره شرکت کردند از شهرها و روستاها بودند و بیشترین آرای آقای روحانی هم مربوط به همین مناطق بود. متاسفانه در کلان شهرها میزان مشارکت مردم پایین بود و طبقه متوسط شهری که سرمایه بزرگی برای یک کشور هستند در ای انتخابات حضور چندانی نداشتند.
طبقه متوسط در دوره های دولت نهم و دهم، به شدت آسیب دید و اعتماد خود را از دست داد البته این موضوع از میانه دولت هشتم پیش آمد.در هر جامعه ای طبقه متوسط پیشتاز در فعالیتهای اجتماعی است، اما در انتخابات گذشته این گروه بایک پارامترها و فضای خاص به انتخابات رفتند. حتی برخی تصور می کردند رای آنها تاثیری ندارد اما اگر رای ندهند، شرایط کشور به خطر می افتد . برخی مسئولان هم اعلام کردند اگر به نظام رای نمی دهید به کشور رای دهید و همین ادبیات باعث حضور مردم شد. در دولت گذشته مردم شهرهای کوچک تصور می کردند شرایط آنها بهتر می شود که نشد برای همین برخلاف نظر دولت دهم به آقای روحانی رای دادند.
به نظر می رسید بعد از انتخابات و به دست آوردن نتیجه ای که مورد نظر مردم بود اوضاع تغییر کند و مردم انتظار داشتند که در زندگی اجتماعی، شرایط زندگی ، تعاملات اجتماعی فضای دوستی ، همبستگی و اعتماد شکل گیرد.حاکمیت خیلی از این موضوع استقبال نکرد تا این فضا شکل گیرد.به نظر من جشن بعد از انتخابات پیام خوبی برای مسئولان بود که به فکر آشتی ملی باشند و شرایطی ایجاد کنند که اعتماد از دست رفته بازگردد اما من فکر می کنم جریانهایی ضد این تحولات پیش آمد که خواستار دوام منافع خود بودند.
این گروه که بقای خود را در استمرار شرایط قبل می دانستند تلاش کردند این موفقیتها به دست نیاید و مردم احساس بیهودگی کنند.الان می بینیم که چه مشکلات و موانعی در دولت آقای روحانی پیش آمده، نمایندگان بیشترین سوالها را از وزیران دولت می کنند و از آن طرف آشتی ملی ، آزادی زندانیان سیاسی و تحرک دانشگاهها هم به وجود نیامده است. در حوزه سیاست داخلی ما شاهد کمترین تغییرات بودیم و برای همین الان یاس و ناامیدی مردم بیشتر شده است. من پیش بینی می کنم اگر دولت اقدامی نکند و تردیدها را از بین نبرد تا امید را به جامعه بازنگرداند شرایط بدتر هم می شود.متاسفانه رقبای دولت جدید، قصد زمین زدن دولت را دارند تا به مردم بگویند شما اشتباه کردید و الان تاوان پس می دهید. اما مایوس کردن مردمی که سرمایه اجتماعی هستند می تواند آثار خطرناکی برای آینده کشور داشته باشد و فضای بی تفاوتی را به وجود آورد. الان رقبای دولت، با اتفاقاتی که در زمینه سبد کالا و ثبت نام یارانه افتاد خوشحال هستند . به نظرمن این بی اعتمادی و یاس مردم توسط دولت جدید ایجاد نشده و حاصل 8 سال اقدامات دولت گذشته است، چون این دولت یک کشور ورشکسته را تحویل گرفت که در بدترین شرایط بین اللملی و اقتصادی بود. برای جبران این خرابی ها نیاز به یک عزم ملی است ، تمام گروههای اجتماعی و اندیشمندان و مردم باید از این وضعیت احساس نگرانی کنند چون دیر یا زود دود آن به چشم همه می رود.

جامعه شناس و استاد دانشگاه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    19 6
    اتفاقا دولت بايد همين راه کنوني خود را ادامه دهد و با تاني و سر فرصت کارها را مديريت کند نه هيجاني که در واقع در حوزه هيجانات رقيب خيلي قدرتمند است و حوزه اي نه چندان قابل پيش بيني است. دولت تا انتخابات مجلس هنوز خيلي فرصت دارد. نبايد خودش را به دست هيجانات زودگذر بسپرد.
  • رضا A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    13 2
    درود ، واقعا مقاله زیبایی بود
  • ایرانی A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    33 25
    دوست عزیز ، محبوبیت روحانی کم تر نشده که بیشتر شده است. من 4 سال دیگر به روحانی رای می دهم. افراطی ها تلاش بیهوده می کنند. هر چه آنها بیشتر فشار می آورند ما بیشتر به روحانی نزدیک می شویم. درود بر روحانی بزرگ مرد ایران.
  • بانو IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    21 6
    وقتی بعداز یکسال زندگی مردم نه تنها که بهترنشد بلکه بدتر هم شده مردم چه اعتمادی بکنند.وقتی که اب گران شد برق .گاز.بنزین جالب اینکه بنزین کشورما را با اروپا وکشورهای دیگه مقایسه می کنند. سطح درامدشان حمایتهایی که از مردمشان میکنند.رابیان نمی کنند.ماهمیشه قولهای تو خالی میشنویم اون اقا سدی را افتتاح کردکه چندسال دیگه هم کار داره .حقوق کارگر بدبخت راپنج ماه از سال قبل را نمی دن کارگرناچارکارمیکنه چون دلش خوشه بالاخره مدن از بی کاری بهتره این دولت چه کاربهتریاز اون دولت انجام داده وقتی هیچ تضمینی برای امرارمعاش نداریم چرا باید اعتماد میکردیم؟
    • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      18 4
      میدونی من وقتی بچم بزرگ بشه وازم بپرسه قدیما چطوربودبهش میگم هرروزخبرچاقوکشی واختلاس ودزدی واقتداروگرونی فتنه وطلاق ودشمن وآقازاده واصلاح طلب واصولگراوپارتی بازی میشنیدم بهش میگم دولت مهروزی درواقع عصراختلاس بودبهش میگم آرزوشدیکباربرم یه اداره مثل آدم باهام برخوردشه کارم راه بدون پارتی راه بیفته بهش میگم رفتم سربازی تب کردم ارشدبیشرفمم میگفت توفیلم بازی میکنی آخرازشدت مریضی غش کردم برانکاردآوردن بردنم بهداری بهش میگم موندم چی منواینجا نگه میداره
  • حمید IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    8 1
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    12 1
    متاسفانه بعضی ها فقط خراب میکنند... خراب....
  • غریبه IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    76 9
    به نظرمن این بی اعتمادی و یاس مردم توسط دولت جدید ایجاد نشده و حاصل 35 سال اقدامات دولتهای گذشته است، مگر شخص روحانی و اعضای این دولت که ادعا می کنید یک کشور ورشکسته را تحویل گرفته در سالهای گذشته پستهای مهم دولتی نداشتند؟ در این سالها فقط عنوانها و شغلها بین وزرا و مقامات عوض شده وگرنه همه اینها از اول انقلاب به نوعی در سیاست نقش داشتند تازه ما فقط یک سال است که تحریم هستیم و دو سال است که قانون هدفمندی یارانه ها اجرا می شود اگر مشکلات ما فقط از تحریم و هدفمندی یارانه ها است پس چرا سی و سه سال که نه تحریم بودیم و نه هدفمندی یارانه ها اجرا می شد هیچ پیشرفتی نداشتیم؟ ایراد کار مسئولین این است که شهادت و گذشت و ایثار و مقاومت و ووو را فقط از مردم طلبکار هستند
    • میلادبچه ساری A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      22 5
      این مقاله خیلی حرفه ایی ومنطقی بودبخصوص درمورد ما شهرستانی ها بله درمازندران واقعا مردم درشرکت کردن تردیدداشتندتا بعداز اینکه احساس کردنداگرنیایندشایددوباره احمدینژاددیگری اینباردرقامت جلیلی بیادلذاآمدندورای دادندودرواقع رای بکشورخوددادنداما من وقتی به عملکرددولت دراین یکسال فکرمیکنم باتوجه به محدودیتهاومیراثی که تحویل گرفته بنظرم خوب کارکرده تاکیدمیکنم محدودیتهای سنگین گروه های بینام فشاروجناح پایداری رافراموش نکنیدقطعاوزیری مانندظریف اگرآزادی عمل کافی داشته باشدشرایط عملکردش فرق خواهدکردوکارآمدترخواهدبوددرکل ازخدارفاه وآسایش وفرهنگ روبرای همه نقاط این مملکت میخوام من هنوزم امیددارم اوضاع خوب میشه وخدایی این امیدبهم انرژی میده نمیخوام امیدم روازدست بدم بعدش ازغصه دق کنم
    • حسین A1 ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      41 3
      نمیدونم تندمیرم یانه نمیدونم کامنتم مجازه یا نه ولی خدا لعنت کنه اون نادونایی روکه با بیفکریشون اوضاع مملکت رواینطورداغون کردن خدا لعنت کنه مدیرایی روکه میلیاردمیلیارد دزدی واختلاس کردن بجای رسیدگی به امورمردم شروع کردن پرده ی آبروی این واونوپاره کردن خدا لعنتشون کنه روزی صدبارمیگم خدا لعنتشون کنه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    9 7
    بسیار تحلیل درست و زیبایی بود.
  • بی نام US ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    9 7
    بسیاربجاتوصیف کردی احسنت
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    17 3
    آقا سعید واقعا حرف قشنگی زدی کاشکی میتونستی مشکلات مردم حل کنی . گرونی نابودمون کرده.....
  • سعید IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    18 19
    مردم به دولت اعتماد ندارند ..حق دارن..دولت ما هم بی تجربه است هم نا عادل خسته ام از دستتون .... خدا منو بکش تا توی این مملکت زجر نکشم
  • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    42 10
    تو رو خدا به دکتر روحانی کمک کنید لااقل سنگ نندازید آقایان مجلس شما نماینده ملتید یا نماینده ...
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    44 10
    اشكالي نداره، ما از دولت توقع حل مشكلات هشت ساله رو در عرض چند روز نداريم، اما رئيس دولت نمي تونه گاهي با كلامي همدردي خودش رو با مردم نشون بده؟ درمورد زندانيان سياسي چه كار كرد جز اين كه موقتا با يك وعده ي توخالي دهن مردم رو بست؟ درمورد ريچارد فراي چرا هيچ اقتداري از خودش نشون نداد؟ چرا استاندارهاي دولت قبلي رو يكي يكي ابقاء مي كنه؟ روحاني حتي از يك همدردي ساده هم دريغ مي كنه. چرا بايد حاميانش هنوز ازش حمايت كنن؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      7 2
      دوست محترم،درد مردم گرسنه فعلا ریچارد فرای و امثالهم نیست.کی میخواین اینو بفهمید؟با 38 سال سن و مدک فوق لیسانس بدلیل دیر پیدا کردن کار و فقر مالی تازه ازدواج کرده ام و الان یه فکس دستمون رسیده از بانک سپه که کل شرکتی که اونجا کار میکنم رو میخوان بخاطر اقساط عقب افتاده و نزول و جریمه اش مصادره کنند.من که یه کارمند ساده بخش خصوصی هستم چه گناهی کردم که دولت میخواد زندگی امثال منو نابود کنه.نه من وام رو گرفتم و نه در این کار دخیل بودم.اومدم در یه شرکت خصوصی استخدام شدم که از بخت بد یه وامی از بانک گرفته بوده که در اثر رکود اقتصادی و تعویق اقساط، الان باید بیش از دوبرابر ش را به دولت بپردازد
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    59 3
    اتحاد واقعی مردم در عدم انصراف به خاطر بی اعتمادی به قوای مقننه و قضاییه واقعا جای شادی دارد
  • شاهبداغی A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    26 2
    درامدها جوابگوی هزینه های زندگی اکثر مردم نیست مثلا افراد با لای پنجاه سال سن به سه یا چهار دکتر متخصص نیاز دارد حال چگونه می تواند از گرفتن یارانه خود داری کنند یارانه کسی قطع نشود حقوق افرادی که نسبتا بالا میگیرند کم بشود تا یک تعادل در جامعه بر قرار گردد.
  • رکسانا IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    12 2
    اینترنت 20 درصد گرون شد آقای واعظی توی بیشتر از 20 مصاحبه، خبر از ارزانی اینترنت و افزایش سرعت اون رو داده بود. ولی در عوضش چی شد؟. این تازه یکی از بدقولی ها و خلف وعده های دولته. با این اوصاف می خواین مردم بی اعتماد نشند؟
  • چ IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    15 0
    مردم از شعار دادن خسته شده اند .متاسفانه افرادی در بدنه نظام هستند که سی وپنج ساله که دارای مناصبی هستند واجازه نمیدهند که نیروهای روشنفکر جدید جای انها را بگیرند به نظر میرسد این افراد تا منافع خودرا درخطر میبینند شروع به سنگ اندازی و براه انداختن جو منفی در جامعه میکنند.همین افراد از دولت اقای احمدی نژاد طرفداری کردند تا در دوره دوم رای بیاورد و در پایان دوره دولت دهم شروع به تبری کردن از احمدی نژاد کردند.انها الان نیز در نظر دارند که دولت اقای روحانی را با مشکلاتی روبرو کنند و درجامعه یاس ونا امیدی را پدید اورند.این افراد طرفدار دوری مردم از عرصه سیاسی کشور هستند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    6 3
    انصراف از یارانه باعث بزرگترشدن دولت و کوچکترشدن بخش خصوصی میشد و به زیان کشور بود.
  • احسان GB ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    12 0
    خدا رو شکر با عدم انصراف مردم از یارانه به مسولین فهموندند که به شما مسولین اعتماد ندارند
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    2 0
    خوشبختانه باقیمانده عقلانیت جلوی غلطیدن کشور به دامان جنگ را گرفت.این شاید مهمترین دستاورد دولت روحانی باشد. اما خواسته های مردم را باید شنید و راه تحقق انرا طی کرد.
  • علی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    4 0
    باسلام..من یه ایرانیم با37سال سن ومدرک کارشناسی که 7ساله بصورت قراردادی توآبفا البرزبا ماهی700تومن دارم کارمیکنم تواین سنو سال حتی نتونستم ازدواج کنم بخدااا...اما باهمه این حرفا بایدازآقای روحانی حمایت کرد چون اگه جلیلی میومدتا2سال دیگه می شدیم کره شمالی شک نکنیداینو..جبران اینهمه خسارت که دارودسته احمدی نژادبه سرمملکت آوردن کاریه روز ودوروز نیست یادمون نره اگه دلسردبشیم دوباره فرصت طلبایی مثه احمدی نژادپیدامیشن وایندفعه دیگه نابودنابودیم به امیدخدا..پس صبرداشته باشیم ویادمون نره آقای روحانی هم بامشکلات ومحدودیتهای بسیارازطرف حاکمیت وگروههای تمامیت خواه مواجه هست وایشون حسن نیتشو توانتخاب وزرا درحدآزادی عملش نشون داده..پس اندکی صبر سحرنزدیک است
  • ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 1
    آخه افتضاح «نحوه ی توزیع سبد کالا» دیگه چه ربطی به دولت قبلی داره؟ یعنی بلد نبودند این اقلام را از طریق اصناف و ادارات به دست مردم برسانند؟یعنی عقلشان به یافتن یک راه توزیع آبرومندتر نرسید؟...