فارس نوشت:

احمد پژمان گفت: من چشمم آب نمی‌خورد که ارکسترهایی که قرار است مجددا راه بیفتند کارآمد باشند. دولت هم می‌خواهد ارکستر را تشکیل بدهد تنها به هدف خودنمایی که بگوید ما هم ارکستر داریم. در کل من خیلی ناراحت تعطیلی ارکسترها نیستم.

نشست خبری دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان با حضور امیرهوشنگ کامکار، احمد پژمان، امیرحسین اسلامی، حمید دیبازر، امین هنرمند و رضا پرویز زاده ظهر امروز در (نغمه سازخانه) طهران برگزار شد.

احمد پژمان در ابتدای این نشست گفت: چندماه پیش که آقایان دیبازر، اسلامی و هنرمند بانی این کار شدند و قرار شد این دو سالانه را برگزار کنند اندکی فکر کردم و در ابتدا پاسخ منفی دادم اما وقتی بیشتر تأمل کردم و با خود گفتم در دوره‌ای که موسیقی علمی مورد توجه قرار نمی‌گیرد بهتر است که در این رویداد حضور داشته باشم.

امید کوچکی برای آهنگسازان

وی افزود: وقتی می‌شنیدم که دانشجویان برای این دوسالانه مشغول به کار هستند بسیار خوشحال می‌شدم چرا که اکثر کسانی که موسیقی غربی کار می‌کنند باید توجه داشته باشند که موسیقی وطنی خودمان هم در کارهایشان استفاده کنند، در هر گوشه‌ای از مملکت ما موسیقی شنیدنی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

این آهنگساز ادامه داد: خوشحالم که کسانی در این دوسالانه حضور پیدا خواهند کرد که جایی برای عرضه هنرشان تاکنون نداشته‌اند و این محفل امید کوچکی را در دلشان ایجاد می‌کند که کارهایشان را در آن عرضه کنند.

پژمان در ادامه با اشاره به این نکته که باید موسیقی وطنی‌مان در بین آهنگ‌سازان جوان جا بیفتد، گفت: باید این فکر و این ایده را جا بیندازیم که موسیقی سمفونیکمان هم می‌تواند گرایشاتی از موسیقی ملی خودمان داشته باشد، ما باید برای مردم خودمان موسیقی بنویسیم تا آنها با آن بیشتر احساس نزدیکی کنند و عده‌ای از آهنگسازان جوانمان را به این سمت سوق دهیم.

رویدادی که مستقل برگزار می‌شود

در ادامه این نشست خبری هوشنگ کامکار در سخنانی گفت: چیزی که از همه مهمتر است در این دو سالانه این است که کاملاً به صورت مستقل برگزار می‌شود و این باعث خوشحالی است که من در این دو سالانه حضور دارم. وقتی نام استاد پژمان بیاید هر مسابقه و هر جشنواره دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای من افتخاری است که در کنار استاد پژمان حضور داشته باشم.

هنرمند که دبیری هنری دوسالانه آهنگسازی را بر عهده دارد نیز در سخنانی گفت: اولین اتفاق مثبت و خوبی که این دوسالانه می‌تواند ایجاد کند این است که برای جوان ها ایجاد انگیزه بکند برای تولید یک اثر. ما قصد داریم آثار برگزیده را هم در قالب کنسرت و هم در قالب سی‌دی عرضه بکنیم ، همه این امور باعث می‌شود که جوان‌ها تجربه آهنگ‌سازیشان را بالا ببرند.

در ادامه این نشست احمد پژمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سالهای آینده امکان دارد سازبندی که برای آهنگسازان انتخاب شده تغییر بکند، گفت: ممکن است در سالهای آینده بگوییم که فقط با سازهای ایرانی آهنگسازی بکنید و این طور نیست که ثابت باشد.

ارکسترها خروجی نداشته‌اند

احمد پژمان با اشاره به خاطراتی از دوران جوانی‌اش گفت: من در محیطی بزرگ شدم که خجالت می‌کشیدم ویالون در دست بگیرم و از هر محله‌ای که رد می‌شدم با ترس و لرز می‌گذشتم وقتی موسیقی کلاسیک در آن زمان از رادیو پخش می‌شد مردم واکنش مثبتی نسبت به آن نداشتند و رادیو را خاموش می‌کردند تا اینکه بعداً اندکی دیدگاه‌ها نسبت به موسیقی کلاسیک تغییر کرد.

وی افزود: من چشمم آب نمی خورد که ارکسترهایی که قرار است مجدداً راه بیفتد کارآمد باشند، بسیاری از رهبران ارکستری که تاکنون رهبری ارکسترهای سمفونیک را بر عهده داشتند فقط آمده بودند که یاد بگیرند و خودشان را در واقع عرضه بکنند. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر ارکستر هم داشته باشیم می خواهند چه کار مهمی انجام دهند؟ در این چند سال که ارکسترها مشغول بودند خروجی چندانی نداشتند.

تشکیل ارکستر به هدف خودنمایی

پژمان یادآور شد: البته این نکته را باید یادآور شوم که وقتی دولت دخالت نکند ممکن است اتفاقات خوبی بیفتد، الان خود جوان‌ها بسییار فعال شدند و گروه تشکیل می‌دهند و ارکستر مجلسی راه می‌اندازند اما دولت می‌خواهد ارکستر را تشکیل بدهد تنها به هدف خودنمایی که بگویم ما هم ارکستر داریم.

پژمان با اشاره به بازدیدش از ارکستر سمفونیک قطر گفت: چند سال پیش شاهد اجرای ارکستر قطر بودم که به نظر من یکی از بهترین ارکسترهاست چرا که همه امکانات را در اختیار دارند. در کل من خیلی ناراحت تعطیلی ارکستر سمفونیک نیستم.

این آهنگساز ادامه داد: در گذشته موسیقی‌دان‌های درجه یکی بودند که با واسطه هنرشان مطرح می‌شدند اما امروز اگر کسی می خواهد مطرح شود تنها با شارلاتان بازی موفق به انجام این کار می‌شود و از همه وسایل از فیسبوک و یوتیوب و گفت‌وگو با شبکه‌های خارجی و ... استفاده می‌کند تا خودش را عرضه کند.

امکانات صدابرداری اصلاً مناسب نیست

پژمان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ما جایی نداریم که موسیقیمان را بتوانیم در آن ضبط کنیم، گفت: متاسفانه استودیوها و امکانات صدابرداری اصلاً مناسب نیست و در هیچکدام از این استودیوها نمی‌توان صدای خوبی را شنید، تنها چند سالن وجود دارد که آن هم در اختیار دولت است، خیلی عجیب است که در این دوران دولت کاسب شده و مدام از موسیقی فاخر حرف می‌زند اما در واقع دولت ضد هنر است.

هوشنگ کامکار نیز در ادامه صحبت‌های پژمان گفت: در هر نوع موسیقی، موسیقی با ارزش و با تکنی وجود دارد، شما فکر نکنید کسی که سمفونی می‌سازد الزاماً کار با ارزشی انجام می‌دهد، ممکن است اثری که او ارائه می‌دهد برای یک دقیقه هم قابل شنیدن نباشد از طرفی موسیقی پاپ می‌تواند موسیقی با ارزشی باشد و دیگر گونه‌های موسیقی نیز می‌تواند با ارزش باشد.

وی در پایان ضمن گلایه از برخی رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها پیگیر موضوعات و اتفاق‌هایی که پیرامون موسیقی می‌افتد نیستند، مثلاً وقتی عنوان می‌شود من جایزه دانشگاه هاروارد را گرفتم کسی پیگیری نمی‌کند که آیا او واقعاً این جایزه را گرفته‌اند یا خیر، رسانه‌ها باید جلوی این شارلاتان بازی‌ها را بگیرند.

 

23503

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شادی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 9
    بسه دیگه آقای کامکار، اینقدر خودتو کوچیک نکن. دعوای خاله زنکی راه انداختی دائم هم داری ادامه می دی.