تسنیم نوشت: براساس داده‌های پایگاه معتبر"وب آوساینس" رتبه ۱۰ دانشگاه برتر کشور در تولیدات علمی سال ۲۰۱۳ اعلام شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در سال 2013 تعداد زیادی از دانشگاه و موسسه تحقیقاتی و پژوهشی در تولید علم ایران در پایگاه «وب آوساینس» مشارکت داشتند.

این همکاری در‌ کل با توجه به تکراری بودن و همکاری این موسسات، اسامی این موسسات 6 هزار 930 بار برای سال 2013 میلادی در این پایگاه ذکر شده است. تعداد کل تولیدات علمی نمایه شده جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه در سال مورد نظر 28 هزا ر و44 عنوان بوده است.

براساس داده‌های پایگاه ISI، دانشگاه تهران با 2 هزا ر و 427 عنوان مشارکت در تولید علم جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست در بین دانشگاه‌های ایران قرار دارد. دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر(1495 مدرک)، صنعتی شریف(1432 مدرک)، تربیت مدرس(1376 مدرک) و صنعتی اصفهان(1040 مدرک) به ترتیب در مکان‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

دانشگاه شهید بهشتی با 645 عنوان تولید علمی و دانشگاه تبریز با 682عنوان تولید علمی در سال 2013 میلادی در بین ده دانشگاه مورد بررسی‌ به ترتیب در رتبه‌های دهم و نهم قرار گرفتند.

سهم تولیدات علمی دانشگاه‌ها

بررسی‌های اساس اطلاعات پایگاه استنادی« وب آو ساینس» در میزان سهم مشارکت دانشگاه‌های کشور در تولیدات علمی محققان کشورمان در سال 2015 میلادی نشان می‌دهد، دانشگاه تهران با 8.654 درصد بیشترین سهم در تولید علم ایران را در سال 2013 میلادی داشته است. دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر(5.34درصد)، صنعتی شریف(5.10 درصد)، تربیت مدرس(4.90 درصد) و صنعتی اصفهان(3.70 درصد) به ترتیب با در مکان‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

در حالی که دانشگاه شهید بهشتی با 2.3 درصد و دانشگاه تبریز با 2.432 درصد در سال 2013 در بین ده دانشگاه مورد بررسی در رتبه‌های آخر قرار گرفتند.

تعداد اعضای هیئت علمی

بر اساس آمار، دانشگاه تهران با یکهزار و 814 عضو هیئت علمی بیشترین عضو هیئت علمی را در بین دانشگاه های مورد بررسی داراست و دانشگاه های فردوسی مشهد 712 عضو هیئت علمی، تبریز 613 عضو، شیراز 609 عضو و تربیت مدرس575 عضو هیئت علمی دارند.

همچنین دانشگاه علم صنعت ایران با 371 عضو هیئت علمی و دانشگاه صنعتی شریف با 402 عضو هیئت علمی کمترین عضو هیئت علمی را در بین دانشگاه های مورد بررسی به خود اختصاص دادند.

البته نکته قابل توجه این است که دانشگاه صنعتی شریف با وجود اینکه در تعداد اعضای هیئت علمی در رتبه نهم 10 دانشگاه برتر سال 2013 میلادی قرار دارد اما در همان سال رتبه سوم بیشترین تولیدات علمی را کسب کرده است.

داده‌های موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی نشان می‌دهد، دانشگاه تهران در تمام رتبه‌های علمی (استاد، دانشیار، استادیار، مربی و مربی آموزشیار) دارای کادر آموزشی بوده و با داشتن 328 نفر هیئت علمی با مرتبه استاد بیشترین عضو استاد را دارد.

بعد از دانشگاه تهران دانشگاه صنعتی شریف با 158 استاد، بیشترین عضو هیئت علمی با مرتبه علمی استاد تمام را دارا است. دانشگاه علم و صنعت ایران با 56 استاد و دانشگاه شهید بهشتی با 59 استاد کمترین مرتبه استادی را در بین دانشگاه های مورد بررسی داشته‌اند.

در مرتبه دانشیاری نیز دانشگاه تهران با 523 هیئت علمی دانشیار و بعد از آن دانشگاه های تربیت مدرس و فردوسی مشهد هرکدام با 215 عضو هیئت علمی دانشیار بیشترین تعداد مرتبه دانشیاری را دارند. این در حالی است که دانشگاه های صنعتی اصفهان با 95 هیئت علمی دانشیار و شریف نیز با 108 هیئت علمی دانشیار کمترین عضو دانشیار را در بین دانشگاه های مورد بررسی داشته اند.

در مرتبه استادیاری نیز دانشگاه تهران با تعداد 847 عضو هیئت علمی با مرتبه استادیاری و دانشگاه فردوسی مشهد با 340 مرتبه استادیاری عضو هیئت علمی بیشترین عضو هیئت علمی در این مرتبه را داشته اند و دانشگاه صنعتی شریف با 108 عضو هیئت علمی با مرتبه استادیار و دانشگاه علم صنعت ایران با 176 عضو هیئت علمی با مرتبه استادیار کمترین مرتبه علمی استادیار را در سال مورد بررسی داشته اند. در حالی که برخی از دانشگاه‌ها دیگر مربی آموزشیار ندارند و دانشگاه تهران با 7 مربی آموزشیار و دانشگاه تبریز با 6 مربی آموزش‌یار بیشترین عضو هیئت علمی در این مرتبه را دارند.

تعداد دانشجویان

بررسی تعداد دانشجویان در حال تحصیل در ده دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بیشترین مشارکت علمی در سال 2013 را در پایگاه وب آوساینس دارند، نشان می دهد، دانشگاه تهران با 39 هزار و72 دانشجو در مقاطع مختلف، بیشترین دانشجو را در بین دانشگاه‌های مورد بررسی داراست. بعد از دانشگاه تهران دانشگاه‌های فردوسی مشهد با 21 هزار و762 دانشجو در مقاطع مختلف رتبه بعدی از لحاظ تعداد دانشجو قرار می‌گیرند.

دانشگاه تربیت مدرس با 7 هزار و 798 دانشجو و دانشگاه صنعتی اصفهان با 10 هزار و544 دانشجو در مقاطع مختلف کمترین دانشجو را در بین دانشگاه‌های مورد بررسی داشته اند.

داده‌های موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی نشان می‌دهد که دانشگاه تهران با داشتن 4 هزار و 669 دانشجوی دکترای تخصصی و دانشگاه تربیت مدرس با 2 هزار و 934 دانشجوی دکترای تخصصی بیشترین تعداد دانشجو را در این مقطع دارا بودند.
در حالی که دانشگاه صنعتی اصفهان با 883 دانشجوی دکترای تخصصی و دانشگاه علم و صنعت ایران با 983 دانشجوی دکترای تخصصی کمترین دانشجو در این مقطع رادر سال 2013 میلادی داشته‌اند.

در حالی که در مقطع تحصیلی دکترای حرفه‌ای برخی از دانشگاه‌ها دانشجو ندارند، دانشگاه تهران با 466 دکترای حرفه‌ای، دانشگاه‌های شیراز با 348 دانشجوی دکترای حرفه‌ای، دانشگاه فردوسی مشهد با 341 دانشجوی دکترای حرفه‌ای و دانشگاه تبریز با 259 دانشجوی دکتری را دارا هستند در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشگاه تهران با 18 هزار و531 دانشجو کارشناسی‌ارشد و دانشگاه فردوسی مشهد با 7 هزار و 238 دانشجو کارشناسی‌ارشد بیشترین تعداد را دارا بوده است؛ در حالی که دانشگاه صنعتی اصفهان با 3 هزار و 474 دانشجوی کارشناسی‌ارشد و دانشگاه شهید بهشتی با 4 هزار و 241 دانشجوی کارشناسی‌ارشد کمترین تعداد را در این مقطع داشته‌اند.

در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران با 15 هزار و406 دانشجو کارشناسی و دانشگاه تبریز با 12 هزار و 777 دانشجوی کارشناسی بیشترین تعداد دانشجو در این مقطع دارا بوده‌اند.

در حالی که دانشگاه علم و صنعت ایران با 5 هزار و 23 دانشجوی کارشناسی و دانشگاه صنعتی اصفهان با 6 هزار و 187 دانشجوی کارشناسی کمترین تعداد را در این مقطع دارا بوده‌اند.

البته دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و در مقطع کاشناسی و کاردانی دانشجو ندارد.

با توجه به اینکه در مقطع کاردانی برخی از دانشگاه‌ها دانشجو ندارند، دانشگاه تبریز با 343 دانشجوی کاردانی و دانشگاه فردوسی مشهد با 138 دانشجوی کاردانی دارای دانشجو بوده‌اند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    31 1
    دانشگاه پیام نور با یک ونیم میلیون دانشجو و یک هزار میلیارد بودجه چه جایگاهی در تولید علم داشته؟
  • ali IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    12 1
    هزاران مقاله هم در مجلات خارجی به ثیت برسونن به اندازه یک کاری که به صنعت و کاهش بیکاری کمک کنه ارزش ندارههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه.