چرا حضور رضازاده در شورای شهر برای چمران مهم است؟/ پای ریاست شورا در میان است؟

رییس شورای شهر تهران با تمام قوا از حضور همزمان حسین رضازاده در شورای شهر و ریاست فدراسیون وزنه برداری حمایت می کند. این درحالی است که پیش از این افرادی همچون احمد دنیامالی و هادی ساعی،‌ عطای ریاست فدراسیون های قایقرانی و تکواندو را به دلیل مشغولیت در شورای شهر به لقایش بخشیده بودند.

امید کریمی: قدرت در شورای شهر تهران با اغماض به سود اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان کم و زیاد می شود؛ در سال اول اصلاح‌طلبان توانستند ریاست شورا را از آن خود کنند و البته شهرداری را به اصولگرایان واگذار کردند. در سال دوم اما اصولگرایان به هر نحوی بود، ریاست و هیات رییسه شورا را قبضه کردند. 

این چرخش ریاست شورا البته چندان محکم و استوار نیست و در هر رای گیری یا انتخابات جدی، احتمال لرزش پایه های تسلط هرکدام از جریان ها وجود دارد. هرچند که احمد مسجدجامعی در دومین سال شورای شهر چهارم ۳ رای سال گذشته را از دست داده بود و به همین دلیل ریاست را به مهدی چمران واگذار کرد، اما اصلاح‌طلبان هنوز می توانند ادعا کنند تا ۵۰ درصد اعضای شورای شهر به آنها وابسته هستند. ضمن اینکه با خروج هر عضو اصولگرایی از شورای شهر،‌ یک عضو اصلاح‌طلب جایگزینش می شود. (سهم گروه های سیاسی از شورای شهر تهران را اینجا و لیست های اولیه را اینجا ببینید)

شاید به همین دلیل است که مهدی چمران با تمام قوا پشت حسین رضازاده رفته است تا او هم در شورا بماند و هم در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه برداری شرکت کند.

رضازاده در یک و نیم سال گذشته، عضو تاثیرگذاری در شورای شهر تهران نبوده است، اما رای او برای اصولگرایان شورا بسیار اهمیت دارد. رای رضازاده در انتخاب شهردار تهران، محمدباقر قالیباف را بر محسن هاشمی رفسنجانی پیروز کرد. البته که علیرضا دبیر در تغییر رای رضازاده تاثیر داشت و همچنین اصلاح‌طلبان گمان نمی کردند الهه راستگو به گزینه رقیب رای دهد. 

به هرحال و با تغییر و تحولات شورای شهر، رضازاده بیشتر در تیم اصولگرایی پذیرفته شده است. او البته در انتخابات شورا، در لیست اصولگرایان حضور داشت، اما اکنون رای او کاملا به اسم اصولگرایان شورا ثبت می شود. 

مهدی چمران و دیگر اصولگرایان شورا (از هر طیف) بهتر از کسی می دانند که با رفتن رضازاده، یک اصلاح‌طلب جای او می نشیند، همانطور که با رفتن سه عضو دیگر شورا، بازهم اصلاح‌طلبان تعداد خود را حفظ کردند؛ مسعود سلطانی‌فر تکنوکرات که در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور داشت، جایگزین محمدمهدی مفتح اصولگرا شد، ولی‌الله شجاع پوریان اصلاح‌طلب جایگزین مهدی حجت میانه‌رو شد و علی صابری اصلاح‌طلب هم جایگزین مسعود سلطانی‌فر شد.

چهارمین عضو علی‌البدل شورای شهر چهارم هم افشین حبیب زاده است که او هم در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود. گزینه بعدی هم که حسین خلیل‌آبادی است، در لیست اصلاح‌طلبان بود. زهرا صدراعظم نوری هم همین شرایط را دارد. 

در جدول زیر ۱۲ نفر عضو علی‌البدل ابتدایی شورای شهر تهران را می بینید؛

ردیف نام  تعداد آرا وضعیت فعلی
۱ مسعود سلطانی‌فر ۱۱۴۱۱۸ رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
۲ ولی الله شجاع‌پوریان ۱۱۰۶۹۶ عضو شورای شهر
۳ علی صابری ۱۰۹۴۱۱ عضو شورای شهر
۴ افشین حبیب زاده کلی ۱۰۸۰۵۹ علی‌البدل
۵ حسین خلیل آبادی ۱۰۶۷۳۱ علی‌البدل
۶ زهرا صدراعظم نوری ۱۰۵۸۹۶ علی‌البدل
۷ فائزه دولتی میاب ۱۰۵۶۷۵ علی‌البدل
۸ عباس میرزاابوطالبی ۱۰۴۵۹۱ علی‌البدل
۹ عباس مسجدی آرانی ۱۰۴۲۷۳ علی‌البدل
۱۰ عادل عبدی ۱۰۴۱۷۶ علی‌البدل
۱۱ خسرو دانشجو ۱۰۳۹۴۹ علی‌البدل
۱۲ حسن غفوری فرد ۱۰۱۸۲۲ علی‌البدل

 

درواقع با رفتن حسین رضازاده، اصولگرایان در انتخابات هیات رییسه شورا که کمتر از ۵ ماه دیگر برگزار می شود، شاید به سختی بتوانند دوباره اکثریت را از ان خود کنند.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان اگر یکی دو رای بالاتر داشته باشند،‌ می توانند بیشتر چوب لای چرخ شهردار تهران بگذارند. در ماه های گذشته حتی از اردوی اصلاح‌طلبان شورا زمزمه های تلاش برای سوال و استیضاح محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم شنیده شده است. اما به دلیل کمبود نفرات، این امکان برای آنها فعلا وجود ندارد. 

به همین دلیل است که چمران برخلاف اتفاقاتی که در زمان انتخابات ریاست فدراسیون قایقرانی و تکواندو برای احمدی دنیامالی و هادی ساعی افتاد، پا روی قانون گذاشته است که می گوید: نه حضور در شورا شغل است، نه حضور در فدراسیون‌ها. این پاسخی است به خواسته های دو طرفه؛ هم رضازاده به علاقه اش به حضور در راس وزنه برداری ایران می رسد و هم اصولگرایان شورا می توانند اکثریت متزلزل خود را حفظ کنند.

احمد دنیامالی در زمان انتخابات ریاست فدراسیون قایقرانی با وجود اجماع و اقبالی که اهالی قایقرانی به او داشتند، با حکم دیوان عدالت اداری از انتخابات انصراف داد و شورای شهر را برگزید. هادی ساعی هم شرایط مشابهی در انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو داشت و حتی او در مجمع فدراسیون تکواندو راه ندادند.  

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    324 4
    قدرت فساد آور است. والسلام
    • محمد RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      5 158
      این رو به اسم چمران بزنید بی انصافی است چون همه ی اعضای شورا مشاغل دیگری دارند که اگر عضویت در شورا شغل محسوب شود برای همه ضرر دارد پس هم مسلکان از رضازاده دفاع می کنند و جناح روبرو در ظاهر مخالفت
    • میترا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      54 1
      چهره مشهور ورزشی چه دلیلی داره وارد کارهای سیاسی بشه خصوصا که تخصص و تحصیلات مرتبط نداشته باشه، اگر رای میارن واسه اینه که مردم اسمشونو زیاد شنیدن ولی تناسب کار محوله با علت معروف شدن بسیار مهمتره
    • فردوس توسی A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      50 3
      چرا مهندس جوش رضازاده رو میزنه؟ چون ممکنه خودش سال بعد برا ریاست رای نیاره این ابادگران ک میگفتند ما قدرتو دوست نداریم و برا خدمت اومدیم
  • تهرانی A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    244 2
    برای حفظ صندلی چه ها که نم کنند مگر قانون برای همه یکسان نیست که حالا بال و پایینش میکنند آقای چمران
  • مهدی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    233 2
    کسی نیست که با قانون شکنی در مورد کسب دو شغل رضازاده در شورای شهر برخورد کند؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    181 1
    خدمت به مردم مهمتره یا نشستن بر صندلی ریاست شورای شهر؟ هرکس به فکر خودشه،حتی اگربر خلاف قانون باشه
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    136 1
    این است قانون مداری درمملکت ما .
  • حسين رضايي IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    108 1
    از آقاي مهندس چمران بيعد است اينجور كارها ايشان هميشه داعيه اطاعت از قانون را سر ميدهند. چرا؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    90 1
    قربون برم خدا رو یک بوم ودو هوارو
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    86 1
    این هم بگذرد آقایان. خدایی هم هست.
  • محمد A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    125 2
    در کجای دنیا تضمین شده یک ورزشکار تراز اول الزاما یک مربی یا رییس فدراسیون تراز اول خواهدشد. این آقا چند سال و در کدام دوره های مدیریتی شرکت کرده اند که همچنان رییس فدراسیون باقی بمانند . چرا کارنامه مدیریت ایشان نقد نمی شود؟
  • روح الله A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    88 1
    امان از دست این سیاست بازی های کثیف
  • پژمان A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    44 8
    شورای شهر تهرانو,همه از شهرستان اومدن برای تهران تصمیم میگیرن
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
      4 1
      عزیزم 70 درصد تهران رو شهرستانی ها تشکیل میدن.اون 30 درصد هم اصلیتشون شهرستانی هست.
  • اسد از مشهد IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    24 1
    همان یک بام و دو هوا گواه مدعاست اینجا ایران است در یک موضوع واحد دو نتیجه گیری متفاوت قرار نیست که همیشه دو دو تا چهار تا باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    61 1
    ورزشکاران در شورای شهر تهران نمی توانند به مردم تهران خدمت کنند. رضازاده محله های تهران را هم نمی شناسد. تو رو خدا درست رای بدید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    44 1
    اقای چمران اجازه بدید قانون ازخودشورا شروع شود
  • بی نام US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    26 1
    بدترین شورای شهر تهران. بدون هیچ متخصصی. واقعا دم مردم تهران گرم. همینه که اینهمه مشکلات داره این شهر.
  • حمدی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    27 1
    دوستان عزیز مشکل از خود ماست که بخاطر ورزشکار بودن ایشان به آقای رضا زاده که در مسایل شهری و سیاست که هیچ اطلاعی ندارند رای میدهیم
  • ممد آقا A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    29 1
    آقای چمران اگر اصلاح طلبان اینکار رامیکردند شما و دوستان زمین وزمان را به میدوختید...
  • بی نام EU ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    16 1
    یادمان باشه که کار را به کاردان بایست سپرد ورزشکارای که از طریق شورا کسب شهرت می کنن چندان قابل اعتماد نیستند لذا در دادن رای به خصوص در شورای شهر مردم دقت نمی کنن اینا در شورا منافع شخصی را به منافع حزب ترجیح می دهند نمونه اش رای ورزشکارای شورای شهر تهران است که به داد اقای چمران رسید.
  • بی نام EU ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    19 1
    ایشون بایست می رفتن اردبیل نه عضو شورای شهر بزرگی مثل تهران باشن؟همه چیزمان عجیبهاینهم یکیشورزشکارو برا چی انتخاب می کنیم که بعدا شاخ بشن.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    21 1
    امان از صندلیهای چسبناک
  • سید مصطفی سعادت A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    16 1
    اگر اصلاح طلبان این کار را می کردند همین آقای چمران , یک عضو شورای شهر را دادگاهی می کرد.