انتخاب فیلم‌ها،توقیف «مردم امروز»،مدیر خبرگزاری کتاب و... / پاسخ وزارت ارشاد به پرسش‌های مختلف

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که بعید می داند نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه سینمای ایران را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین نوش‌آبادی که روز سه‌شنبه 7 بهمن در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اخبار منتشرشده در هفته گذشته پیرامون بودجه سینمای ایران گفت: اعتبار اختصاص‌یافته به حوزه فرهنگ و هنر گوشت قربانی نیست که بشود از آن برداشت و به‌جاهای دیگر اختصاص داد.

هفته گذشته اخبار منتشرشده حکایت از آن داشت که نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کسر 20 درصد از بودجه سازمان سینمایی و اختصاص آن به جشنواره فیلم دفاع مقدس را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده‌اند.

نوش‌آبادی بابیان این مطلب که بودجه وزارت ارشاد در لایحه بودجه سال 94 آمده و مأموریت‌ها و برنامه‌های وزارت ارشاد نیز مشخص‌شده، گفت: «فکر نمی‌کنم نمایندگان فرهیخته مجلس اجازه بدهند بودجه حداقلی سینما با مطالبات فراوانی که از این هنر وجود دارد دستخوش تغییر شود.»

او با اشاره به این مطلب که نهادهای دیگر هم اهمیت دارند اما دلیل نمی‌شود برای یک کار خوب، کار خوب دیگری را نادیده گرفت، ادامه داد: «تقویت سینما به تقویت فرهنگ عمومی و درنتیجه نظام می‌انجامد. بودجه سینما حداقلی است و با توجه به اهمیت آن نزد مسئولان و مردم ما باید بتوانیم آثار خیلی خوبی تولید کنید؛ بنابراین هر مقدار از بودجه سینما کاسته شود به همان میزان تأثیر منفی در حوزه فیلم و صنعت سینما می‌گذارد.»

او از صحبت وزارت ارشاد با اعضای کمیسیون بودجه مجلس خبر داد و گفت که آن‌ها قبول کردند که بودجه ما نباید دستخوش تغییر قرار گیرد.

انتخاب فیلم‌ها ربطی به ممیزی نداشت

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که گرایش‌های سیاسی و فکری داوران در انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر امسال تأثیری نداشته است.

او بابیان این مطلب که ملاک انتخاب فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر بر اساس وجوه هنری، سینمایی و فنی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند، گفت: «مبنای داوری فیلم‌ها بحث ممیزی نبوده است.»

نوش‌آبادی ابراز امیدواری کرد که جشنواره فجر امسال یک جشنواره متفاوت، باکیفیت و بدون حاشیه باشد.

مسائل مطرح‌شده درباره مدیر خبرگزاری کتاب بی‌اساس است

نوش‌آبادی با تکذیب اظهاراتی که از زبان وی در برخی رسانه‌ها درباره اخراج مدیر خبرگزاری کتاب مطرح‌شده، گفت: «مسائل مطرح‌شده درباره مدیر خبرگزاری کتاب بی‌اساس است و آنچه از قول من در مورد مدیر این خبرگزاری در سایت‌ها آمده تحریف لفظی بوده و من کلمه‌ای در مورد اخراج ایشان نگفته‌ام.»

او ادامه داد: «مطالبی که درباره محمدرضا اسدزاده، مدیر خبرگزاری کتاب مطرح شد بی‌اساس است. حرف‌هایی که درباره مدیر خبرگزاری کتاب زده‌شده صحت ندارد و ایشان هم جوابیه داده و تکذیب کردند این مطالب ناشی از تعصبات و علقه‌های سیاسی و جناحی منتشرشده است و انتشارمطالبی که صحت آن‌ها معلوم نیست، بازی کردن با آبروی دیگران است.»

نوش‌آبادی افزود: «ما در وزارت ارشاد به مطلب خاصی درباره تهمت‌هایی که به ایشان زده‌شده نرسیدیم و اگر مسئله‌ای باشد قطعاً از مجاری قانونی دنبال می‌شود.»

او گفت: «سایت‌ها نمی‌توانند حکم تعیین کنند و رسانه‌ها باید بااحتیاط و منصفانه وارد این مسائل شوند و سپس مطلب منتشر کنند. قانون اساسی هم طبق ماده 37 و 40 تصریح می‌کند هیچ‌کس مجرم نیست مگر این‌که در مراجع ذیصلاح مجرم شناخته شوند. بازی با آبروی دیگران درست نیست و رسانه‌ها باید منصف باشند.»

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار کتاب محمدرضا اسد زاده در خارج از ایران گفت: «این کتاب به‌صورت محدود در خارج از ایران منتشرشده و در داخل کشور به‌هیچ‌عنوان توسط نهادی قانونی توزیع نشده است. من با نویسنده این کتاب صحبت کرده‌ام و ایشان گفت که این کتاب در خارج از کشور منتشرشده و در شمار بسیار محدود و به‌صورت شخصی عرضه‌شده است ولی حتی یک نسخه از آن‌هم در داخل کشور چاپ و یا توزیع نشده است.»

توقیف روزنامه «مردم امروز» بر اساس قوانین بود

 نوش‌آبادی در این نشست همچنین توضیحاتی را برای روشن شدن دلایل توقیف روزنامه «مردم امروز» ارائه داد. او گفت: «توقیف روزنامه «مردم امروز» بر اساس قوانینی که داشتیم انجام شد، قوانین هم برای همه یکسان است.»

سخنگوی وزارت ارشاد بابیان این مطلب که در چنین مواقعی حرف هیچ‌کس ملاک و سندی برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی نیست، افزود: «اینکه هرکسی بخواهد، خط‌مشی‌ برای ما تعیین کند، هیچ‌گونه قابلیت رسیدگی و توجه ندارد؛ چراکه ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم. تصمیمات هیئت نظارت بر مطبوعات بر اساس قوانین حاکم انجام می‌گیرد. اتفاقاتی که افتاد نه ناشی از گرایش‌های سیاسی بوده، نه توصیه‌ای بوده و نه فشاری حاکم بوده است. همزمان به دو پرونده رسیدگی شد. پروانه یک روزنامه ابطال و به یک روزنامه دیگر اخطار جدی داده شد؛ بنابراین وزارت ارشاد به‌عنوان یکی از عناصر هیئت نظارت بر مطبوعات در قضاوت‌ها زیر بار فشار افراد و توصیه‌ها نمی‌رود و درعین‌حال برخلاف قانون تصمیم نمی‌گیرد.»

ماجرای آلبوم حبیب محبیان

نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوز ندادن به آلبوم حبیب محبیان به خاطر این است که او در دولت گذشته به ایران آمده و روابط خوبیب با برخی از دولتمردان داشته است؟ گفت:«مجوز دادن به اثار هنری و انتشار آن ها ربطی به این ندارد که در چه دولتی اثر تصویب شده باشد.»

او افزود:« رسیدگی و صدور مجوز به آلبوم‌های موسیقی، در چارچوبی صورت می‌گیرد که قوانین به ما اجازه می‌دهد. آلبومی هم  که بدون اشکال باشد و در حوزه فرهنگ بومی و هنری کشورتولید شده باشد، قابل عرضه است و قطعا درخصوص صدور مجوز آن اقدام خواهد شد.»

تغییر معاون هنری شایعه است

او در باره بحث تغییر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت:«مسلما در این موقعیت که برپایی جشنواره موسیقی فجر را پیش رو داریم، طرح چنین شایعاتی نه به صلاح است و نه حقیقت دارد.»

او افزود:«بحثی در زمینه تغییر و جایگزینی آقای مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد مطرح نیست.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =