معاون وزیر صنعت: ایمیدرو در دولت یازدهم بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کرد

ایرنا نوشت:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دولت یازدهم تاکنون بیش از 1000 میلیارد تومان جذب منابع داشته و انتظار می رود با این شرایط سال آینده در زمینه احیا یا آهن اسفنجی چهار طرح فولاد استانی به بهره برداری برسد.

مهدی کرباسیان روز سه شنبه در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در محل اجلاس سران، افزود: حمایت صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت از حوزه فولاد به عنوان یک نماینده ارشد دولت برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران نویدبخش است.

وی ضرورت تعیین یک متولی برای فولاد کشور را به عنوان یک بحث اساسی دانست و اظهار داشت: دولت نباید تصدی گری و بنگاهداری نماید اما به عنوان سیاستگذار تکلیف دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: زنجیره ارزش در صنعت فولاد موجبات ایجاد بیش از 50 میلیون شغل را فراهم می سازد و بنابراین به هر میزان در این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد، به نفع کشور است.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد سرانه مصرف فولاد کشور حدود 300 کیلوگرم است و انتظار می رود با برنامه ریزی لازم به بیش از 400 کیلوگرم برسد و لازم است با سرمایه گذاری در این صنعت و با بهره گیری از بخش خصوصی و خارجی روند روبه رشد را دنبال کند.

کرباسیان اضافه کرد: براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده و اکنون دغدغه اصلی این بخش مساله گندله است، اما معتقدم در افق مزبور بحران جدی کشور موضوع سنگ آهن است و از زمان حاضر برای این مساله باید چاره اندیشی شود.

وی اقدام سازمان ایمیدرو برای فعالیت اکتشافی بر روی 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور به منظور شناسایی ذخایر معدنی را مهم خواند و گفت: فعالیت در این زمینه از سال گذشته با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه آغاز و 135 هزار کیلومتر تاکنون تحت پوشش قرار گرفته و انتظار می رود برای بقیه این گستره تا پایان سال نیز عملیات شروع شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص تدوین طرح جامع فولاد گفت: براساس اطلاعات موجود طرح جامع فولاد در دولتهای هفتم و هشتم مدون شده بود، در این دوره به روز شده و چنانچه میهمانان خارجی این همایش نیز دیدگاه های خود را برای ارتقا کیفیت آن در کنار کارشناسان و متخصصان داخلی ارایه نمایند، می تواند به غنی تر شدن آن کمک نماید.

وی اضافه کرد: طرح جامع زغالسنگ نیز با همکاری یک شرکت ایرانی - خارجی در دست اجرا است و تکمیل این مهم نیز در برنامه تولید فولاد کشور موثر خواهد بود.

کرباسیان موضوع بهره وری را نیز مورد نقد قرار داد و گفت: میزان بهره وری در سطح جهان 600 تن بر نفر است اما در ایران این رقم به 350 تن می رسد و باید برای جبران عقب ماندگی تلاش زیادی به عمل آید، درعین حال محدودیت منابع از مشکلات کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: سیاست همچنان سایه خود را بر صنعت فولاد کشور می اندازد و وزارت صنعت، معدن وتجارت برای احداث واحدهای فولادی جدید همچنان تحت فشار قرار دارد، درحالی که مکانیابی نادرست از گرفتاری های جدی در زمینه تولید فولاد بوده و این مساله همچنان تداوم دارد.

براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد ،ایران با تولید بیش از 16.3 میلیون تن در سال 2014 به رتبه چهاردهم جهانی دست یافت و در خاورمیانه به جایگاه نخست رسید.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =