مهر نوشت:

در حالی مسئولان دولتی افزایش صادرات تخم مرغ در سال ۹۳ را دستاوردی مهم می‌دانند که رئیس هیات مدیره مرغ تخم گذار تهران گفت: این افزایش صادرات ناشی از مناقشات منطقه ای و قیمت پایین تخم مرغ ایرانی بود.

صنعت مرغ تخم گذار طی سال ۹۳ با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد و تولیدکنندگان این صنعت کل سال گذشته را با زیان پشت سر گذاشتند، ضمن اینکه طی دو ماهی هم که از آغاز سال جدید می گذرد هنوز این صنعت نتوانسته به دوران شکوفایی و رونق اقتصادی بازگردد و به گفته مسئولان مربوطه، اگر مشکلات موجود حل نشود، شرایط صنعت مرغ تخم گذار تا سال ۹۵ به همین شکل باقی می ماند.

در همین راستا سید فرزاد طلاکش دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران با بیان اینکه طبق پیش بینی ها سال ۹۳ حداقل حدود ۸۹۰ میلیارد تومان به صنعت مرغ تخم گذار خسارت وارد شده است، گفت: متاسفانه در سال جاری نیز این صنعت شروعی بحرانی داشته است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود طرح خرید مرغ‌های پیر انبار شده در مرغداری‌ها به قیمت هر عدد ۱۴۰۰ تومان توسط اتحادیه مرغ تخم گذار میهن انجام شود، اظهار داشت: قرار بود دولت ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در اختیار اتحادیه میهن قرار دهد که متاسفانه به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است.

طلاکش افزود: اتحادیه میهن اجرای طرح مذکور را آغاز کرده اما به دلیل اینکه دولت به تعهد خود در پرداخت مبلغ یاد شده عمل نکرد، این کار به شدت کند پیش می رود و سرعت لازم را ندارد.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، جمعیت مرغ‌های پیر بالای ۲۱ ماه را حداقل حدود ۷ میلیون مرغ عنوان کرد و گفت: این معضلی بسیار جدی است، ضمن اینکه پارسال قرار بود ۵۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور قرار بگیرد که این مبلغ از سوی وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار پرتقال شب عید در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفت و متاسفانه هنوز این مبلغ بازگردانده نشده است.

وی تصریح کرد: تنها اتفاقی که امسال رخ داده، این است که از سویی دولت عراق به دلایلی نامعلوم تعرفه واردات از ترکیه را به شدت افزایش داده است. از سوی دیگر هم شیوع آنفلوانزای پرندگان در شمال ترکیه سبب بروز مشکل در صادرات محصول این کشور به عراق شده و همین مسئله فرصتی را برای ایران فراهم ساخته است که جایگزین ترکیه در صادرات تخم مرغ شوند.

طلاکش با بیان اینکه این موضوع ابزاری کارآمد برای حل مشکلات صنعت مرغ تخم گذار نیست، تاکید کرد: اگر این ابزار کارآمد بود قیمت تخم مرغ بهبود بسیاری پیدا می کرد که این اتفاق رخ نداده و در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ۳۲۰۰ تومان و قیمت تمام شده آن برای تولیدکننده ۴۱۰۰ تومان است، بنابراین تولیدکنندگان در هر کیلوگرم تولید ۹۰۰ تومان ضرر می کنند.

در همین حال، ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این باره با طلاکش هم عقیده است و موقعیت پیش آمده فعلی و جایگزینی ایران به جای ترکیه در صادرات تخم مرغ را شرایطی موقت و به منزله یک مسکن می داند.

وی در این زمینه گفت: به دلیل شیوع آنفلوانزای پرندگان در ترکیه، ایران جایگزین این کشور در زمینه صادرات تخم مرغ شده است، ضمن اینکه مقاصد مهم صادراتی ما، کشورهای افغانستان و عراق هستند، همچنین مقداری صادرات جزئی به کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکمنستان انجام می شود.

نبی پور با بیان اینکه حدودا بین ۱۰ تا ۱۲ روز است که صادرات تخم مرغ از کشور رونق گرفته است، اضافه کرد: این مسئله موقتی است و به محض اینکه دوباره به ترکیه اجازه صادرات بدهند، قیمت تخم مرغ در ایران به ۲۲۰۰ تومان می رسد.

وی، شرایط تولید تخم مرغ را در سال جاری، مشابه سال گذشته دانست و اضافه کرد: امسال هم تولید تخم مرغ ۹۲۰ هزار تن و یا حتی بیشتر از این میزان خواهد بود، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی میزان جوجه ریزی را برای سال ۹۴، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه پیش بینی کرده بود که متاسفانه واحدهای مرغ مادر به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده اند و به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته، پیش بینی می‌شود میزان جوجه ریزی به حدود ۴۰ میلیون قطعه برسد، ضمن اینکه میزان جوجه ریزی در کشور باید حداکثر ۳۲ میلیون قطعه باشد.

در حالی که مسئولان دولتی افزایش صادرات تخم مرغ را در سال ۹۳ دستاوردی مهم عنوان می کنند، نبی پور این مسئله را امری ناشی از مناقشات منطقه ای عنوان کرد و در این زمینه با بیان اینکه در سال ۹۲، ۳۲ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شده است، گفت: در سال ۹۳ این عدد به حدود ۷۰ هزار تن رسید اما دلیل این افزایش صادرات، پیشرفت ما نبوده بلکه جنگی بود که داعش به راه انداخت و به همین علت، صادرات از ترکیه دچار مشکل شد، همچنین کشور اوکراین نیز به دلیل شرایط ایجاد شده در آنجا در صادرات تخم مرغ مشکل پیدا کرد و بنابراین ایران جایگزین این کشورها در صادرات شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران تصریح کرد: مناقشات منطقه ای و قیمت بسیار پایین تخم مرغ در ایران دلیل افزایش صادرات در سال ۹۳ بوده و این هنر ما نبوده است. هنر این است که ما در همه حال توان رقابت داشته باشیم و بازار را از رقبا بگیریم، ضمن اینکه اگر شرایط عنوان شده ایجاد نمی شد، پیش بینی ها بر این اساس بود که صادرات تخم مرغ ایران در سال ۹۳ نهایتا به ۵۰ هزار تن برسد.

نبی پور در مورد پیش بینی وضعیت صنعت در ماه‌های آینده گفت: وضعیت بهتر نخواهد شد، چرا که تولید بسیار زیاد است. مرغداران باید جوجه ریزی را محدود و مرغ‌های پیر را حذف کنند. در صورتی که روند فعلی ادامه پیدا کند، پیش بینی ما این است که تا سال ۹۵ با همین مشکل قیمت مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه کل نیاز مصرف و صادرات تخم مرغ در کشور ۸۵۰ هزار تن است، گفت: ما با ۱۰۰ هزار تن تولید مازاد مواجه هستیم و باید دید صادراتی که به کشورهای دیگر انجام می دهیم، به چه بهایی انجام می شود. ما تخم مرغی را که قیمت تمام شده آن بین ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان بوده، با قیمت ۲۳۰۰ تومان به کشورهای دیگر صادر کرده‌ایم و در حقیقت ایران به کشورهای دیگر سوبسید پرداخت کرده است که این مسئله هنر نیست.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =