همایش دو روزه با یک گردهمایی در شورای اداری آغاز شد و با نشست مشترک کارآفرینان و پنل‌های تخصصی در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوعلی ادامه یافت و در روز دوم نشست تخصصی مدیران اشتغال و کارآفرینی کشور با حضور طایی و انتخابات کانون های کارآفرینی کشور برگزار شد.

                                                                               
دکتر حسن طایی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین روز همایش که در محل استانداری برگزار شد، اعلام کرد: قرار شده است هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی برای اجرای سیاست‎های بازار کار اختصاص یابد.

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه اشتغال‌زایی در کشور باید برای مردم قابل لمس و محسوس باشد، گفت: در بودجه امسال مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای اجرای سیاست‎های بازار کار در کشور اختصاص یافت.
دکتر طایی در ادامه داد: وقتی در رسانه‌ها آماری از اشتغال‌زایی و رفع بیکاری ارائه می‌شود، لازم است تا این آمار در سطح جامعه نیز برای مردم قابلیت درک و لمس داشته باشد.
وی با بیان اینکه اشتغال و کار آفرینی محصول یک سیستم، نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، تصریح کرد: اشتغال محصول یک سیاست نیست، چندین جریان به هم پیوسته منجر به تحول در جامعه شده و اشتغال زایی را در پی دارد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این همایش ایجاد اشتغال را فرا قوه‌ای و دستگاهی دانست و گفت: در دنیای امروز بیکاری یکی از جلوه‌های فقر اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود که تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی در رفع آن باید تلاش کنند.
وی افزود: ۷ جریان در ایجاد اشتغال و تولید در کشور نقش اساسی دارند که باید تمامی آنها در کنار یکدیگر هماهنگ عمل کنند.
دکتر طایی آموزش، مهارت؛ تخصص و دانایی، سرمایه‎گذاری، رشد و تولید، محیط مناسب کسب و کار، فضای مساعد و امن سرمایه‎گذاری، وجود تقاضا و بازار مناسب، فرهنگ متناسب و بهره وری نیروی کار و در آخر نظام اداری تسهیل‎گر و کارآمد را از جمله هفت جریان موثر در ایجاد اشتغال دانست.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:  تا سال ۱۴۰۰ باید سالانه ۲۰ هزار فرصت شغلی در استان همدان ایجاد شود که نیاز به پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‎گذاری دارد.
وی با اشاره به یکی از جریان‏‌های ایجاد اشتغال یعنی نظام اداری تسهیل‎گر و کارآمد بیان کرد: در این زمینه همراهی و همکاری نظام اداری بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
دکتر طایی با اشاره به اینکه نباید مواد را خام به سایر کشورها صادر کرده و در مقابل کالا وارد کنیم، تاکید کرد: بدترین نوع تجارت در عرصه بین‌الملل، جریان تجارت خارجی یک سویه است.
وی با بیان این که نحوه خروج از این چرخه کاهلی و تنبلی باید مورد بحث قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر خود کار به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‎شود .
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قوانین دست و پاگیر، دشواری تامین مالی طرح‌ها، دشواری طرح دعاوی، پراکندگی سازمان‌ها، بی‌ثباتی در قوانین و مقررات و نوسانات بسیار در تعرفه‎های گمرکی را از جمله محدودیت‎های موجود در زمینه اشغالزایی دانست.
وی با اشاره به وضعیت اشتغال و بازار کار گفت:روند ارتباط بین  بانک و بنگاه‎ها باید تغییر کند.
دکتر طایی با بیان اینکه در یک ماه گذشته و در ششمین جلسه شورای عالی اشتغال مصوبات خوبی برای اشتغالزایی در کشور انجام شد، تاکید کرد: ابلاغ و اعمال سیاست‎های اعتباری حمایت مالی از واحدهای خرد، کوچک و متوسط توسط بانک مرکزی یکی از این مصوبات بود.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی ها مجموعه ای بزرگ با آثار اجتماعی بزرگ تر هستند، گفت: اشتغال از دستاورد های اصلی تعاون است.
مهندس حمید کلانتری شامگاه پنجشنبه در جلسه مشترک مدیران کل و مدیران اشتغال و کارآفرینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای کانون های کارآفرینی که درهمایش ملی کارآفرینی در همدان دانشگاه بوعلی، اظهار داشت: اشتغال بحث حساسی بوده که به دنبال راهکاری اجرایی در این حوزه هستیم.
وی با بیان اینکه در این همایش همکاری خوبی بین کانون های کارآفرینی دیده شده است، ابراز داشت: باید برای اشتغال تلاش کرد چراکه اشتغال مبنای تمام بهبود ها در حوزه زندگی است.
کلانتری با اشاره به این که کسانی که در امر اشتغال جامعه قدم بر می دارند در راه ثواب پا گذاشته اند، افزود: یکی از دستاورد های اصلی تعاون اشتغال بوده و تعاون علاوه بر ایجاد اشتغال در پایداری اشتغال نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تعاون برای اشتغال ظرفیت سازی می کند، اظهار کرد: تعاون ساختار اشتغال را فراهم کرده و تمرینی برای ورود به اشتغال است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی تعاون را چشم جوشان اشتغال نامید و ادامه داد: چنانچه در راستای تعاون خدمت کنیم منجر به دستیابی اشتغال می شود.
کلانتری با بیان اینکه تعاون در کشور ما جایگاه خوبی دارد، عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی به طور ویژه به تعاون توجه کرده و قوانین موثری نیز در حوزه تعاون تصویب شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعاون در کشور در حال گسترش است، تصریح کرد: در کنار تعاونی ها صندوق توسعه تعاون و بانک توسعه تعاون و امکانات نیز فراهم شده اما تعاون آنگونه که شایسته بوده رشد پیدا نکرده است.
وی با اشاره به اینکه تعاونی ها در حوزه های مختلف فعال هستند، خاطرنشان کرد: اگر تعاونی ها در قالب شبکه در کنار هم قرار گیرند همبستگی به وجود می آید و از طریق این سرمایه انسانی به سرمایه اجتماعی دست می یابیم که می تواند سرمایه اقتصادی را به صورت تصاعدی افزایش دهد.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در کنار سرمایه اجتماعی به سرمایه اقتصادی دست پیدا می کنیم، افزود: متاسفانه تا کنون سرمایه اجتماعی خوبی در کشور به دست نیاورده ایم و چنانچه تعاونی بر مبنای هفت اصل تعاون یعنی آزادی و دموکراسی عمل کنند می توان به سرمایه اجتماعی دست یافت.
کلانتری با بیان اینکه تعاون نقش ترکیبی دارد، خاطرنشان کرد: این شبکه می تواند سرمایه اقتصادی شود و بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در ایران وجود دارد که نزدیک به ۱۰۰ گرایش فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون ذینفع در این تعاونی ها وجود دارد، گفت: این تعاونی ها دارای ۵۰۰ هزار نفر هیئت مدیره و ۶۸۰ اتحادیه سراسری هستند.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که فرهنگ تعاون باید در کشور گسترش پیدا کند، اظهار کرد: تعاونی مجموعه ای بزرگی است که می تواند آثار اجتماعی بزرگی داشته باشد.
کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها می توانند مستقل از دولت و کمک های بیرونی فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: تعاونی ها می توانند موجب هم افزایی و گردش مالی و ارزش افزوده در داخل خود شوند و در کنار هم قرار بگیرند.
لازم به ذکر است : پس سخنان دکتر کلانتری چندین تن از روسای کانون های کارآفرینی به بیان دیدگاهها و مشکلات حوزه کارآفرینی در استان خود و ارائه راهکارهایی در این خصوص پرداختند .

استاندار همدان با بیان این که مهمترین لایحه در مجلس لایحه خروج از رکود دولت است، گفت: مدت زمان حضور این لایحه در مجلس بسیار طولانی شده و باید هرچه سریعتر توسط مجلس بررسی شود.

محمد ناصر نیکبخت در شورای اداری استان که همزمان با همایش سراسری رؤسای کارآفرینی در همدان برگزار شد، اظهار کرد: انتظار است تا در مجلس شورای اسلامی با ارائه لوایح مشکلات را حل کنند تا بتواند طبق منشور و فرامین مقام معظم  رهبری کمک حال دولت و مردم باشند.

وی با بیان این که استعداد کشور در توسعه فراهم است، افزود: با تقویت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در کشور مراقب توسعه سرمایه‌گذاری و تولید باشیم زیرا اشتغال به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند و باید به دنبال آن با نوآوری و شکوفایی استعدادها به دنبال پایداری در نظام اقتصادی باشیم.

استاندار همدان تصریح کرد: سرمایه به تنهایی ثروت افزایی نمی‌کند و باید در این راستا با کارآفرینی در توسعه متوازن و اشتغال پایدار به عنوان مکمل یکدیگر همراه باشند، ضمن این که با اندیشه بر ارائه راهکارها اقتصاد مقاومتی طرح شده و با پایداری در نظام اقتصادی تحقق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به سپرده‌گزاری مردم در بانکها، از افزایش سپرده‌ها در بانک‌های خصوصی گفت: در سال ۹۰ میزان سپرده‌گذاری مردم ۴۵۷۰ تریلیون ریال بوده که حدود ۱۵۰۰ تریلیون ریال آن در بانک دولتی و مابقی در بانک خصوصی بوده است در حالی که میزان مشارکت بانک خصوصی در سرمایه‌گذاری بسیار پایین است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، مسعود اقلامی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه این همایش گفت: دولت از طریق پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به ایده‎ها و طرح‎های کارآفرینی از آنها حمایت می‏کند.
وی با اشاره به اینکه فروش ایده یکی از مباحثی است که در کشور به صورت جدی دنبال می‏شود، افزود: از این رو به دنبال این هستیم تا بین افراد دارای ایده و سرمایه ارتباط ایجاد کنیم که این از وظایف بخش دولتی محسوب می‎شود.
وی با بیان اینکه پارک‎های علم و فناوری و اداره کل کار در استان‎ها باید از طرح‎های کارآفرینی حمایت کنند، گفت: طرح‎ها و ایده‎های افراد در پارک علم و فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید این نهاد مراحل دریافت تسهیلات را پشت سر می‏گذارد.
اقلامی با اشاره به اهمیت همایش کانون‎های کارآفرینی در استان همدان بیان کرد: این همایش برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه نامگذاری سال بوده و این مسأله که کارآفرینی یکی از ابعاد اقتصاد ملی است در این همایش مطرح شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تصریح بر این که کارآفرینان در تحقق شعار امسال نقش عمده‎ای دارند، بیان کرد: کارآفرینان با ایده، فکر، سرمایه و تلاش خود می‎توانند در عرصه اشتغالزایی مفید و مؤثر باشند.
وی با اشاره اینکه برگزاری این همایش انسجام تعامل بین بخش خصوصی و دولتی را نشان می‎دهد، گفت: از این پس باید به دنبال نهادینه‎سازی کارآفرینی در کشور و استان باشیم تا این همایش بی‌فایده نبوده باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: کارآفرینان اندیشه‎های خلاق و متفاوتی دارند که وظیفه بخش دولتی این است که حداکثر بهره‎برداری را از این افراد داشته باشد.
وی بیان کرد: کارآفرینان ضمن دارا بودن افکار خلاق زمینه را برای اشتغالزایی و ایجاد فرصت‎های شغلی در جامعه فراهم می‎کنند که این امر ضمن داشتن ارزش مادی ارزش انسانی نیز دارد.
اقلامی با بیان اینکه به دنبال رشد کارآفرینان در این قاموس و روش هستیم، تصریح کرد: بخش دولتی باید زمینه را برای فعالیت کارآفرینان فراهم کند تا بتوان بخشی از مشکلات بیکاری در جامعه را از این طریق برطرف کرد.

                                                                                     
همچنین در ادامه این همایش نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس هم گفت: برای توسعه کارآفرینی و سرعت بخشیدن به گردش چرخ تولید باید بانک‌ها چابک سازی شوند و نرخ سود بانکی تا 5 درصد کاهش یابد.
به گفته ابراهیم کارخانه‌ای، سهم علم در توسعه صنعتی ما ناچیز است و ایجاد رابطه هدفمند، هماهنگ و کارآمد بین صنعت و دانشگاه در این حوزه ضرورت دارد.

وی بر این موضوع هم تأکید کرد که باید سند کارآفرینی کشور با همکاری کارآفرینان تدوین شود.
با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون برنامه ریزی استان همدان نمایشگاه توانمندی‌های استان روز جمعه افتتاح و کارآفرینان برتر کشور از این نمایشگاه بازدید کردند و در ادامه مراسم سایت رسمی صنایع دستی استان رونمایی شد.
صبح روز دوم و پیش از برگزاری نشست تخصصی مدیران و انتخابات هیات رئیسه کانون های کارآفرینی کشور نمایشگاه توانمندی‌های استان همدان افتتاح شد و بیش از ۲۰ کارآفرین از سراسر استان در حوزه‌های متنوع در این نمایشگاه حضور به هم رساندند.
در این نمایشگاه ۲۳ غرفه وجود داشت که از این تعداد۱۰ غرفه صنایع دستی و ۱۳ غرفه در حوزه کارآفرینی با مدیریت کارآفرینان برتر مشغول به فعالیت هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین روز برگزاری همایش در نشست تخصص مدیران اشتغال استانها از مدیران خواست تا تعامل بیشتری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشند و نمایندگان بخواهند از ردیف بودجه ای کارآفرینی در استان خودشان دفاع کنند .
وی بر لزوم تعامل با سایر دستگاهها مثل صندوق مهر امام رضا (ع) ، سازان فنی و حرفه ای ، بهزیستی و .... تاکید کرد و گفت: آنچه در شرایط حاضر مهم به نظر می رسد تعامل بیشتر در سطح استانهاست.
دکتر طایی دقت در اجرای مصوبات ، توزیع صحیح و مناسب در شهرستانها ، نظارت بر کلیه مراحل و فرآیندهای کار ، یادگیری در حین عمل و تصحیح فرایندها را از مواردی دانست که همه معاونین اشتغال استانها باید به آن عمل کنند .
وی با بیان این که در حکمرانی در بازار کار به معنی هماهنگی بین دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی است ، خطاب به مدیران کانون های کارفرمایی گفت: شما به عنوان نهاد عمومی باید در هماهنگی ها نقش پررنگ تری داشته باشید .
همچنین در ادامه این نشست برخی از مدیران اشتغال استانها به بیان دیدگاههای خود پرداختند .

گفتنی است: در پایان این همایش دو روزه که با محورهای مختلف برگزار شد، انتخابات هیات رئیسه کانون های کارآفرینی کشور صورت پذیرفت که بر اساس رای گیری های انجام شده مجید ایزدی از استان مرکزی، نصرت الله طاقتی احسن از استان همدان، تورج اسفندمند از شهرکرد، محمود ایرو از بندرعباس و محمد علی اکبریاز ایلام به عنوان اعضای اصلی این شورا معرفی شدند.

همچنین سید احمد سادات از خوزستان و سجاد سنجابی از کرمانشاه نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =