مهر نوشت: توافق میان ایران ایر و بوئینگ شامل ۱۰۹ هواپیمای کوچک و بزرگ به ارزش ۲۰.۳۷ میلیارد دلار است.

یک مقام آگاه از مقامات ارشد ایران اعلام کرده است: جزئیات توافق ایران و شرکت بوئینگ شامل ۱۰۹ هواپیمای کوچک و بزرگ به ارزش ۲۰.۳۷ میلیارد دلار براساس لیست قیمتی است که هم به صورت فروش مستقیم و هم به صورت اجاره است.

به گزارش رویترز، وی افزود: این توافق شامل ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷.۵۸ میلیارد است که مستقیما توسط بوئینگ فروخته خواهد شد. از این ۸۰ هواپیما، ۳۴ جت پهن پیکر است که ۱۵ فروند آن مدل ER ۳۰۰-۷۷۷ و ۹-۷۷۷ و چهار فروند آن مدل ۸-۷۴۷ است.

همچنین ۴۶ فروند باقی مانده نیز جت‌های باریک پیکر را تشکیل می دهد که ۴۰ فروند آن مدل جدید MAX ۷۳۷ و ۶ فروند آن مدل NG ۷۳۷ است. در همین حال، شرکت بوئینگ ترتیبات لازم را برای ایران ایر فراهم می کند تا ۲۹ فروند هواپیمای مدل NG ۷۳۷ را از طریق اجاره تهیه کند.

به نوشته رویترز، سخنگوی بوئینگ از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن BE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    ملاحظه میکنیدکه فقط 29 فروندراباروش اجاره بشرط تملیک یابی اوتی قراراست بمابفروشند.بنظرمن دولت نباید این پول که معادل یکسال درآمدفروش نفت ایران است راازآمریکاهواپیمابخردبهتراست بااین پول بایک شرکت معتبر سرمایه گذاری مشترک کندوبشرط ساخت 50 درصدقطعات هواپیمادرایران تعدادبیشتری هواپیمادرایران ساخته شود. وبخش خصوصی هم شرکت هواپیمایی دایرکنندوخودشان اجاره بشرط تملیک بهترین هواپیماهارابدون دادن باج سیاسی بخرند.قابل توجه مسئولین دولتی
    • بدون نام ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      7 0
      عزيز من شما يه بار هم فكر كنم اين نظرو گذاشتي، اين طرحي كه شما مي فرمايين به زمان احتياج داره و البته يك ناوگان نو موجود، ما الان متوسط عمر هواپيماهامون 23 سال هست، يعني يك خريد ضربتي احتياج داريم تا اول به يك حداقلي برسيم ، والله بخدا منتقدين كمي منصفانه تر به قضايا نگاه كنند، به فرض اين طرح شما اجرايي شد خوب در حال حاضر چه چيزي دست ايرلانها و مردم بدبخت رو كه مي خوان سفر كنند مي گيره?
    • علی A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      8 0
      اره حتما هنوز شما تو صنعت خودرو سازی با این همه سرمایه گذاری و حمایت بیش از اندازه دولت نمیتونی یه خودرو استاندارد تولید کنی ثانیا یکم مطالعه بد نیست هنوز زخم سقوط ایران ۱۴۰ها که تولید مثلا ملی بود خوب نشده پس حرفها و نظرات بی پشتوانه نفرمایید لطفا
    • رسول A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      9 0
      دو قول هواپیما سازی ایرباس و بویینگ هستند میشد بگی چطور اینا میاند ۵۰درصد مشارکت کنند در ایران در ضمن موتور تمام هواپیما ها یا انگلیسیروزرویس هست یا کانادای و آمریکای حالا شما بیا برو باهاشون مشارکت کن در ضمن اجاره به شرط تملیک قیمت یک فروند هواپیما را خیلی بیشتر میکنه و الان هم تمام پرواز های بین المللی ما رو شرکت های غربی و عربی و ترکیه انجام میشه
    • حسام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      25 3
      پیشنهاد شما قبلا در زمان مشارکت در ساخت هواپیمای آنتونوف 140 مردود شده بود.
    • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      16 2
      اولا که اجاره به شرط تملیک با بی او تی فرق میکند و دو روش جداگانه است دوما اگر متن رو دوباره بخوانید گفته که 29 فرورند هم اجاره است، یعنی غیر از خرید به شرط تملیک تعدادی هم اجاره میکنه پس خواهشا درست بخونید و درست اطلاع رسانی کنید.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      7 2
      کدوم شرکت قبول میکنخ ؟
    • بی نام GB ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      12 2
      هیچ کدوم از کشور های دارای فناوری این شراکت رو قبول نمیکنند و کشورهای درجه 3 که با ما شریک میشن نتیجش میشه هواپیمای ایران 140 که سقوط میکنه کاری که شما میگید منطقیه ولی زمان بره و 1020 سال طول میکشه
    • باب لورد IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      23 3
      کشورهای خیلی پیشترفته تر از ایران مثل ژاپن و چین و انگلیس همچین رویایی که شما زدی رو ندارن اوناهم هواپیما رو از ایرباس و بوئینگ میخرن چون خدایش تو سرشون هنوز عقل هست حالا شما کاربر گرامی رو نیدونم داری یا نداری بهرحال موفق باشی.
    • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      17 2
      ساخت 50 درصد داخلی. یادتون رفته ایران141 چه بلایی سر مردم آورد. مردم که موش آزمایشگاهی نیستند.
    • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      11 2
      تا الان کجا بودی سی ساله پول زیاد داریم خیلی بیشتر از الان انا هواپینا نه زودتر میگفتی
    • بی نام EU ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      7 5
      ما فقط دیزی بز باش با دوغ تبعلی خوبی می تونیم درس کنیم ولاغیر
    • محسن BE ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      0 2
      باب لوردجان ازادبیات شما معلوم شدتوقع افکاربزرگ وتحول زا رانبایدازتون داشت
  • کورش A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    17 2
    به گفته وزیر راه مردم سالانه حدود 5 میلیارد دلار هزینه میکنند تا از خطوط هوایی کشورهای همسایه ایران استفاده کنند پس هر چه زودتر هواپیماهای نو وارد سیستم هوایی کشور شود ااز خروج مقدار زیادی ارز از کشور و واریز شدن ان به جیب خطوط هوایی کشورهای همسایه جلوگیری شده و ایرلاینهای ایرانی رقیب قدرتمندی برای انها خواهند شد
  • یک کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    22 2
    ساخت هواپیمای مسافربری آن هم،هواپیماهایی در کلاس محصولات بویینگ یا ارباس و حتی مشارکت در ساخت آنها،مقوله ی بسیار پیچیده و با فناوری بسیار بالایی ست که جز آمریکا با شرکت های هوایی مانند بویینگ ، پرت اند ویتنی ، جنرال الکتریک،لاکهید مارتین و ... و پس از آمریکا ، چند کشور اتحادیه اروپا فرانسه ، آلمان،انگلیس،اسپانیا و در معیت فرانسه و در قالب شرکت هایی نظیر ارباس،رولزرویس ،بی ای ئی ،آلنیا و ... ؛که هر کدام جمعا منتج به ساخت هواپیما در قالب یک شرکت بویینگ یا ایرباس می شوند، رقیب دیگری در کلاس جهانی و استاندردهای سفت و سخت "اف ای ای" حتی تا دو دهه ی آینده برای این دو شرکت هواپیماساز، متصور نیست بنابراین سخن از ساخت قطعه یا مشارکت در ساخت، شعار عوام پسندانه ای پوپولیستی بیش نیست
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
      5 0
      باز مي گه وادادگي، عزيز من فعلا بايد ناوگان نو بشه و يك نياز اساسي هست يعني هر ان ممكنه هموطنانت سقوط كنند، هر موقع ناوگان به يك حداقل استانداردي رسيد نظرات جنابعالي مبني بر قطب توليد مسافربري هم اجرا خواهد شد، لِلهي اگر جليلي يا رهبري مي گفت هواپيما بخريد باز اين حرفو مي زديد؟
  • آرش A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    20 3
    ببخشین که به شما برخورد...شما تا حالا داغ اطرافیانتو تو سانحه هوایی دیدی؟ خرید هواپیما از نون شب تو این مملکت واجب تره
  • کوروش US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    4 0
    اولا که اون قیمت لیست است، نه قیمت فروش.قیمت نهایی در قراردادهای بزرگ معمولا شامل تخفیفی تا ۵۰ درصد لیست پرایس میباشد.طبیعتا فروشنده مایل به اعلام عمومی قیمت با تخفیف نیست. دوما تمامی هواپیماهای خریداری شده فایننس خواهند شدمشکل اصلی اجرای این قراردادها با توجه به تداوم محدودیت شدید همکاری شرکتهای مالی آمریکایی مانند بانکها با ایران همین است.قرار نیست مبلغ قرارداد بصورت نقد پرداخت بشه.تعداد ۲۹ فروند با همکاری بویینگ اجاره خواهند شد. سوما،شما فکر کردید پرایده که ۵۰ درصدش در ایران ساخته بشه؟خط هواپیمایی روسیه هواپیماش را از ایرباس میخره ترکیش ایرلاین ۳۲۷ هواپیما ۱۵۳ بویینگ و ۱۷۱ ایرباس داره و ۱۸۶ فروند هم سفارش داره. بعضی ها نداری و کهنه خری و جنس بنجل ارزون بدجوری واسشون نهادینه شده.