کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرخواهی، به سوال «کاهش نرخ سود بانکی چه کمکی به اقتصاد می‌کند؟» پاسخ دادند.

چندی پیش براساس تصمیم بانک‌ها، نرخ سود سپرده بانکی به 15 درصد کاهش یافت. به دنبال این تصمیم و تاکید محافل اقتصادی، بلافاصله شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات را به 18 درصد کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به کاهش نرخ تورم، دولت باید این تصمیم را برای رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ‌های تولید و صنعت اجرایی می‌کرد.

با این وجود، این اتفاق با واکنش‌های مختلفی در محاافل اقتصادی و رسانه‌ای مواجه شده است؛ به طوری که حتی برخی کاربران خبرآنلاین در نظرسنجی‌ای که برگزار شده بود، در رابطه با این سوال که «آیا تصمیم در رابطه با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، درست بود یا خیر؟ و کاهش نرخ سود چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟» عنوان کردند که «کاهش نرخ سود تحت شرایط خاصی اثرگذار خواهد بود.»

یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده بود، در این خصوص نوشت: «به نظر من کار درستی نبود، چون قطعا این پول‌ها به بازارهای دیگر خواهد رفت و دردسر ایجاد می‌کند.»

فرد دیگری تصریح کرد: «چندین سال هست که سوئیس از سپرده‌هایی که در کشورش چه خارجی و چه داخلی پس‌انداز دارند، سود می‌گیرد. یعنی از کسانی که پول زیاد دارند و در حساب‌ها می‌خوابانند سود می‌گیرد و برعکس، به صاحبان کارخانه‌ها و شرکت‌ها که فعال هستند، وام بدون بهره می‌دهد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم که نام خود را عنوان نکرده بود، متذکر شد: «کاهش نرخ سود در اقتصاد کشور تاثیر نخواهد داشت، زیرا 90 درصد سپرده‌ها به گفته ربیعی زیر 50 میلیون است و وام های کلان هم برای تولید فقط به خودی‌های داده می شود و مثل همیشه برای افراد خاص اعتبار وجود دارد، نه مردم عادی. از آن طرف، 10 درصد اجاره‌بها و رهن بالا رفت و فشار بیشتر روی مردم. تنهای چیزی که هم باعث خروج از رکود و هم کاهش فشار اقتصادی بر مردم می‌شود، کاهش نرخ دلار به نزدیک 1500 تومان است.»

احمد در پاسخ به این نظر عنوان کرد: «تا زمانی که تعادلی بین درآمدها و هزینه‌ها در سطح جامعه به‌وجود نیاید و مشکل بیکاری حل نشود، این مسکن‌ها نمی‌توانند مشکل را حل کنند، چون آنانی که مجبورند با درآمدهای پایین امرار معاش کنند، اگر از طریق سود سپرده نشد، از طریق دیگری کمبود درآمد را جبران می‌کنند. اگر جلوی آنها در بانک و استفاده از سود بانکی گرفته شود، سر از بازار سکه و امثال آن درخواهند آورد.»

حسن هم نوشت: «به نظر بنده به جای کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات بهتر است که بانک‌ها پرداخت وام را بیشتر کنند و درصد سودشان هم اگر مقداری بالا بود، مهم نیست. در این روش دو سود مهم برای کل اقتصاد جامعه است؛ یکی این‌که تسهیلات به طور منطقی به تولیدکنندگان که هدف واقعی بانک مرکزی و اقتصاددانان است، می‌رسد و تا حدودی جلو رانت و دادن وام به افراد خاص گرفته می‌شود و دوم این‌که کسانی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند تا از این طریق امرار معاش کنند، زیاد ضرر نمی‌کنند و باعث خروج پول از بانک‌ها نمی‌شوند و بازارهای دیگر را به هرج ومرج نمی‌کشانند و تعادل در بازار ایجاد می‌شود.»

اما فرد دیگری که نام خود را ذکر نکرده بود، چنین نظر داد: «دقیقا نرخ سود سپرده باید کاهش پیدا کند تا شما به جای امرار معاش با سود بانکی، کار و تلاش کنید تا روزی حلال کسب کنید. سود بانکی حکم ربا را دارد و تمام اقتصاد ایران را به نابودی کشانده است.»

محسن متذکر شد: «تا فضای کسب وکار درست نشود و رتبه ایران تک‌رقمی نشود و جلوی قاچاق و واردات اقلامی که ظرفیت تولیدشان در ایران وجود دارد، گرفته نشود، کاهش نرخ سود بانکی رانت ایجاد کرده و پول‌ها به سمت ارز ودلار و بساز بفروشی می‌رود.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین نوشت: «کاهش نرخ سود بدون مدیریت سرمایه‌ها فقط باعث افزایش قیمت مسکن و املاک خواهد شد.»

فردی هم نام خود را صنعتکار عنوان کرده بود، متذکر شد: «بله، کاملا توجیح‌پذیر است که تصمیم جدید منطقی است. همیشه پول در جایی جذب می‌شود که حاشیه امنیتی بالایی داشته باشد که مسلما بانک‌ها بهترین هستند، اما وقتی تولید در این میان توجیه اقتصادی نداشته باشد، در رکود خواهیم افتاد. در ضمن با توجه به ریسک‌های بالای تولید ما به ضریب امنیتی بالا نیاز داریم، بنابراین توصیه این است که میزان بهره با ظریب مناسبی نسبت به سود تولید باشد که رغبت واقعی در سرمایه‌گذاری ایجاد شود؛ البته مواردی مثل سود بازرگانی بیشتر کالای وارداتی هم کمک به محصولات داخلی خواهد داشت.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «به نظر من حداقل سود بانکی مثل کشور ژاپن می‌تواند مردم را به کار و کوشش بیشتر تشویق کند تا سرمایه‌های معطل شده در بانک‌ها به اقتصاد برگردد و کسی رغبت به دریافت سود بانکی و گذران زندگی با سود بانکی نداشته باشد و بیکاری تبدیل به فعالیت عمومی شود. به نظر من سود بانکی 2 درصد مثبت می‌تواند باشد.»

فرد دیگری هم تصریح کرد: «کاهش نرخ سود قدم درست و به جایی بود، چون سرمایه‌های کلان در بانک‌ها خواب می‌خورند و سود می‌گیرند. این‌که سرمایه‌ها در بانک‌ها باشند و دنبال سفته‌بازی و دلالی نروند، خوبه، اما نه با وجود بانک‌های ناتوان و عاجزی که بهترین ایده‌ای که به مغزشون با سرمایه مردم رسیده، بساز بفروشی ملک‌های تجاری و تجملی بوده است.»

«بی‌نام»، یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین تاکید کرد: «سود سپرده‌ها باید بر اساس میزان سپرده باشد نه نرخ تورم، تورم تک رقمی نه تنها تاثیری بر قدرت خرید مردم یا افزایش قدرت پول ملی ندارد، که باعث کاهش حقوق ها می‌شود. اگر سپرده شخصی بالای 300 میلیون تومان باشد، کاهش نرخ سود شاید باعث شود که این پول به سمت بازار سرمایه حرکت کند یا شاید خرید ملک اما کاهش نرخ سود مبالغ کمتر شکستن کمر قشر متوسط است که شاید با سود این پول به اضافه حقوق اندکشان چرخ زندگی یک یا دو خانواده را تامین می‌کنند.»

22539

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن BE ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    19 6
    ببینیددولت چندسال قبل چون تورم بالارفته بودبرای جمع کردن وسازماندهی نقدینگی مردم اقدام به سوددادن به سپرده بانکی کرددرآن مقطع اینکارخوب بودولی برای چرگرداندن نقدینگی به خودمردم بایدازقبل فضای کسب و کاررابهبودچشمگیرمیدادندکه دولت بنظرم دراین رابطه فرصت سوزی کرد.حالابدون این پیش زمینه اگرپول بدست مردم برگرددبازغیرازبسازبفروشی وارزکاردیگری نمیکنندلذااین دورباطل وعبث است که داردبعدازچندسال وقفه تکرار میشود.حالاپیشنهادمیکنم مالیات زیادی برای مالکان بیش ازیک مسکن ببندندتاپولهابصورت خودکاربه سمت صنعت وبورس وکشاورزی هدایت شود.لطفالطفالطفامسئولین بحرف امثال من توجه کنندنه بحرف بسازبفروشها
  • بی نام EU ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    58 1
    بانک مرکزی باید از بالا رفتن نرخ ارز جلوگیری کند در غیر این صورت تمام سرمایه ها به این سمت می رود مثل قبل باعث تورم می شود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    16 3
    باید انحصار بانکها برای جذب سرمایه های مردمی شکسته شود و بازارهای متنوعی برای پرداخت سود به سپرده گذاران شکل گیرد که یکی از آنها فروش اوراق مشارکت است.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    25 0
    وقتی نظرات رو می خوانم به این فکر می کنم که چه قدر راحت میشه مشکلات این مملکت رو حل کرد.مملکتی که به وفور منابع طبیعی و غیر طبیعی داره، مملکتی که پر از استعداد و عشقه،و.. ولی این که چرا اون کسی که باید کار اصلی رو انجام بده ولی نمیده در تعجبمهمه می دانند که اگر در کشوری تعداد بانک زیاد بشود نشان دهنده اقتصاد بیمار است...و همه هم میدانند که چرا مردم از روی ناچاری رو به سوی بانک ها آوردند.هیچ مسئولی حاضر نیست به خطری که در بیرون بانک هست اشاره کنه..همه میدونن که تولیدگر از چی فرار میکنه میره بانک،بازنشسته از چی فرار میکنه و میره بانک..ولی هیچ کس حاضر نیست اون عوامل ترسناک بیرون از بانک رو از بین ببره..حتی جرات نداره بهش اشاره کنه.مردم رو رها کنید.بگذارید آخرین نفسهاشون رو راحت بکشند..
    • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      12 0
      افرين
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    2 0
    در نتیجه گیری از جمله رندانه ای استفاده کردید..کمک کردید تا مسئولان کار اشتباه و غلط خود را در دوره کنونی و با وجود این شرایط حساس توجیه کنند...برادر و خواهری که در خبر آنلاین کار میکنی.. صیانت از نظر مردم و انعکاس درست آن از وظایف و رسالات مهم شماست..باز هم تاکید میکنم: در درج جمله نتیجه گیری نهایی اشتباه کردید و موفق به ارائه نظر مردم نشدید...مردم با کاهش سود سپرده در این وضعیت مخالف هستند...ولی شما طوری وانمود کردید که انگار موافقند
  • علی A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    15 5
    سود سپرده بشه ۳۰ درصد همه کارها رونق پیدا میکنه
  • مینا A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    1 1
    ای کاش کاهش سود از یه حد مشخص شروع میشد و بصورت پلکانی هرچه سپرده بیشتر بود درصد سود کمترمیشد اینجوری افراد ضیعف که برای رفع کسری زندگی پس اندازشون رو به بانک میسپاند فشاری بهشون نمیاد. عدالت یعنی این .نه اینکهخشک وتر باهم بسوزند
  • بی نام RU ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    3 0
    با این کار فقط به نفع بانک ها ست طرف با 20 یا 30 میلیون چکار می تونه تواین وضع نا بسامان اقتصاد ایجاد کنه یا پولو بگیره دستش بره دلالی بکنه .مگه شغل ایجاد کردین مردم همه فعال باشند.صنعت کار هم محصولش رودستش مونده . کار اقتصادی با20 یا 30 م......