احمدکیمیایی: کاهش قیمت نفت، صادرات صنایع پایین دست پتروشیمی را متوقف کرد

بازگشت ثبات به بازار نفت، مشتریان داخلی و خارجی را افزایش می دهد

احسان میزانی: تولید و صادرات در صنایع پایین دست پتروشمی طی سال های اخیر مسیر رو به پیشرفتی را دنبال کرده است. در ماه های اخیر اما نوسانات قیمت نفت بر عملکرد این صنایع تاثیرگذار بوده است. برای بررسی دقیق تر ارتباط صنایع پایین دست پتروشمی با بازار جهانی نفت همچنین وضعیت تولید و صادرات یکی از اصلی ترین محصولات این صنایع با احمدکيميايي عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان کيسه هاي پلي پروپيلن گفتگو کرده ایم.

 با توجه به ایجاد ثبات نسبی در بازار جهانی نفت و پیش بینی محدوده 50 تا 60 دلار برای هر بشکه نفت برای سال 2015 چه چشم اندازی برای صنایع پایین دست پتروشیمی پیش بینی می کنید؟

اگر این ثبات در قیمت نفت ادامه پیداکند به طور طبیعی به تبع آن محصولات تولیدی پتروشمی ها از ثبات قیمت برخوردار خواهند شد و این موضوع به بازگشت روند صادرت از مسیر کاهش به مسیر افزایش کمک خواهد کرد. صنایع پایین دست پتروشیمی ها هم که خوراک خود را از پتروشیمی ها دریافت می کنند، می توانند با ثبات قیمتی بیشتری محصولات را روانه بازار داخلی و صادراتی کنند.  نکته قابل توجه در این زمینه این است که قیمت محصولات صنایع پایین دست پتروشیمی متاثر از کاهش قیمت نفت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است. در این شرایط مشتریان بیشتر به خرید ترغیب می شوند.

 چرا با کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر که به کاهش قیمت محصولات صنایع پایین دست انجامیده است، صادرات محصولات کاهش یافته است؟

ایجاد بی ثباتی در قیمت ها برای بازار صادراتی و داخلی عاملی منفی محسوب می شود. در این بخش تنها کاهش قیمت نهایی نمی تواند مشتریان را به خرید ترغیب کند بلکه ایجاد ثبات موجب اطمینان خاطر خریداران می شود. در زمانی که دائما قیمت ها در حال تغییر باشد، خریداران در شرایط انتظار قرار می گیرند و خرید خود را تاخیر می اندازند که این موضوع موجب کاهش تولید و صادرات ایران می شود. در ماه های اخیر که قیمت نفت دائما در حال کاهش بود، کار به مرحله ای رسید که صادرات محصولات صنایع پایین دست پتروشیمی برای مدتی متوقف شد. پس از آنکه بازار جهانی نفت به ثبات نسبی رسید، بار دیگر این اطمینان خاطر برای مشتریان حاصل شد که قیمت نهایی محصولات نوسان کمتری خواهد داشت به همین دلیل به خرید ترغیب شدند.

 میزان تولید و صادرات در کیسه های پلی پروپیلن که به طور تخصصی در آن فعالیت می کنید چقدر است؟

در حال حاضر 21 پروانه بهره برداری در تولید این محصول صادر شده است که ظرفیت اسمی آن ها حدود 650 هزار تندر سال است. تولید واقعی کشور سالانه حدود 450 هزار تن است که حدود 250 تا 300 هزار تن آن در داخل مصرف می شود. مازاد تولید نیز راهی بازارهای صادراتی می شود. اگر مشکلات تولید که عمده آن در کمبود نقدینگی خلاصه می شود، مرتفع شود می توان در کوتاه مدت به تولید 650 هزار تن در سال رسید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =