منطقه 8 پایتخت واقع در شرق تهران، یکی از مناطق جدید تهران محسوب می شود. ولی با وجودی که این منطقه قدمت چندانی در مقایسه با تاریخ 8 هزار ساله ری و 3 هزار ساله قیطریه ندارد، لکن دیدنی ها و خوردنی های زیادی را در خود جای داده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی، تهران شناس و عضو شورای شهر برای دومین شنبه سال 94 پیشنهاد می کند سری به منطقه 8 و نارمک در شرق پایتخت بزنید.

مسجدجامعی درباره دیدنی های منطقه ۸ تهران می گوید: در این منطقه، باغ موزه مینیاتوری بسیار زیبایی ساخته اند که محصولات و نمونه مشابه آن را به خیلی از شهرهای کشور می برند. در این باغ موزه مینیاتوری، بناهای ثبت شده و میراث جهانی ایران در یونسکو به صورت بسیار کوچک بازسازی شده و در ابعاد کوچک همه آنها را ساخته اند و نمونه هایی را هم می شود تهیه کرد که بسیار زیبا و شکیل است.

مسجدجامعی درباره سایر دیدنی های این باغ موزه می گوید: در این باغ، گالری ویژه ای قرار دارد که معمولا فعال است و می توان در روزهای تعطیل نوروز به آنجا سری زد. در این باغ، وسایل و امکانات پذیرایی برای مسافرین مهیا است.
این تهران شناس درباره دیدنی های نارمک می گوید: از دیدنی های این محله که نام محله را هم از آن گرفته اند، میدان هفت حوض نارمک است که بسیار زیباست. در جوار این حوض ها یک مرکز خرید بسیار بزرگ و مناسب در خیابان ۳۰ متری طراحی شده و البته در کنار این بازار جدید، بخشی از بازار قدیمی و سرطاقی های آن باقی مانده است که همجواری این دو، بسیار زیباست.
این عضو شورای شهر درباره بازار قدیم نارمک می گوید: در این محله، سابقا به سبک بازارهای جنوب کشور، طاق های گنبدی و مدور می زدند و بازار از این سرطاقی ها عقب تر بوده. هنوز هم می توان در برخی از جاهای این محله، تعدادی از این طاق نماها را دید که معلوم است نارمک از گذشته دور، مرکز تجاری مطرحی برای تهران بوده. این درحالی است که برخی از مغازه ها پیش آمده اند و نمای خیابانها را اشغال کرده اند. در زمانی که بازار قدیم عقب نشینی می کرده و مغازه ها پیش می آمده اند، سبک معماری این دوره برای بازارهای جدید به این صورت بوده است.
مسجدجامعی درباره خوراکی های معروف هفت حوض هم توصیه های خوشمزه ای دارد: در این محله، یک بستنی فروشی قدیمی وجود دارد که بستنی سنتی و بسیار خوشمزه ای را عرضه می کند. به طور کلی بازار نارمک، منطقه جذابی به لحاظ گردشگری و خرید است و اگر وارد بازارچه ها و بازارهای مرکزی آن شوید، یک روی کامل وقت شما را می گیرد.
او درباره سبک خاص شهرسازی محله نارمک هم گفتنی هایی دارد: سبک خاص و جدیدی را برای شهرسازی در نارمک در نظر گرفته اند. اولین بخش این بازارها، بخشی بوده که کوچه ها و بازارچه ها به شکل شطرنجی در همدیگر تنیده شده اند. حتی این شهرسازی به اندازه ای هوشمندانه است که نسبت ابعاد کوچه ها و میدان ها نیز معنادار است.
این تهران شناس درباره اماکن اجتماعی و مذهبی نارمک می گوید: در مسجد جامع جامک، از اوایل انقلاب نمازجمعه می خواندند.
بنای این مسجد را برخی می گویند مربوط به سال ۱۳۳۳ شمسی است و برخی معتقدند سنگ بنای آن خیلی پیش از آن گذاشته شده، ولی جالب اینجاست به لحاظ شهرسازی، مسجد را مرکز محله در نظر گرفته اند و در اطراف آن، پیش بینی کرده بودند پمپ بنزین و چای پارک وسایل نقلیه وجود داشته باشد. این طرز پیش بینی ها در آن زمان برای مساجد غیر معمول بوده، ولی مشخص می کند ساختار نارمک بر اساس اسلوب علمی جدید طراحی شده است.
توجه به شهرسازی مدرن، اولین بار در محله نارمک و 7 حوض در تهران اجرا شده. میدان ۷ حوض، نزدیک به ۱۰۰ میدان فرعی دارد که بسیار جالب توجه است و شکل منظم هندسی به آنها داده اند.


مسجدجامعی درباره هنرستان قدیمی نارمک هم گفتنی هایی برای بیان دارد: در این منطقه هنرستانی دیدم که در قدیم هم کارآموزی برخی از بزرگان در آن جا بود. بخشی از تجهیزات و ماشین آلاین این هنرستان که "دین و دانش" خوانده می شد، قبل از جنگ جهانی به آنجا آورده شده بود و توسط شرکت نفت ایران و انگلیس تجهیز شده بود. بخشی از این هنرستان هم توسط مرحوم مهندس مهدی بازرگان تجهیز شده که از یادگارهای او به شمار می رود.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =