رئیس سازمان مدارس غیردولتی: اولیا تخلف مدارس غیردولتی را بامستندات اعلام کنند/شهریه 20میلیونی نداریم

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: اگر اسنادی در مورد دریافت شهریه زیاد از مدارس غیردولتی وجود دارد باید ارائه شود تا بررسی شود و سال گذشته با 4 مدرسه متخلف برخورد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده آموزش و پرورش در نشست خبری امروز در مورد مشکلات مدارس غیر دولتی و شهریه آنها توضیحاتی داد.

او در نشست خبری با بیان اینکه یکی از اهداف سند بنیادین استفاده از ظرفیت و توانمندی خیرین و خانواده در اداره مدارس است گفت: در سالهای قبل، هر سال شورای نظارت، درصد و رقمی را بر شهریه افزایش می‌داد و برای همین آن دسته از مدارسی که پایه عددی بیشتری داشتند، شهریه بیشتری دریافت کنند.

که این الگوی مصوب برای تعیین شهریه پارامترهایی مثل فضا، معلم و کیفیت آموزشی بود.

او تاکید کرد: امسال با یک نرم افزار تمام اطلاعات مدارس ثبت می شود تا شهریه مدارس مشخص شود و امسال از افزایش 20 درصد شهریه مدارس خبری نیست.
او گفت: تا کنون بررسی ما نشان می دهد که حداقل 2.5 درصد و حداکثر 17.5 درصد افزایش شهریه‌ها پیش‌بینی می شود.


خصوصی سازی آموزش و پرورش


او در مورد خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: این خصوصی سازی متفاوت از خصوصی‌سازی در صنعت و بازرگانی است و منظور از خصوصی سازی استفاده از توانمندی صاحبنظران در امر تعلیم و تربیت است.

او ادامه داد: منظور رئیس جمهور هم از خصوصی سازی رئیس‌جمهور واردی همچون سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش، تدوین قوانین و گزینش معلم از امور حاکمیتی است که توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود اما مردم به کمک آموزش و پرورش می‌آیند.

او ادامه داد: هدف در ایجاد مدارس غیردولتی، هدف خصوصی سازی و ایجاد بار مالی برای مردم نبوده است، بلکه هدف از ایجاد مدارس غیردولتی افزایش کیفیت آموزشی بوده است.

او ادامه داد: متایفانه برخی مدارس به دلیل کمبود امکانات تا نیمه آبان نیز با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه بودند و در برخی مناطق معلمانی را داشتیم که تا 8 ماه ارتباطشان با خانواده‌شان به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر قطع شده بود اما با اجرای بسته حمایتی از تحصیل‌کرده‌های بومی همان منطقه برای مدرسه استفاده شد.

گُرد با بیان اینکه آموزش و پرورش تابع قانون است، گفت: رویکرد سال جدید خرید خدمات آموزشی است که بر اساس ماده 41 و تبصره 13 قانون تنظیم و مقررات انجام می‌شود.

او توضیح داد: در جایی که محدودیت در ارائه خدمات رسانی دولت وجود دارد به وی‍ژه در مناطق محروم و دورافتاده، از این بنده استفاده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه خصوصی سازی به معنای پولی شدن مدارس نیست، اضافه کرد: در بحث بسته حمایتی، حتی یک ریال نیز از خانواده‌ها اخذ نشده است و موضوع اصل 30 قانون اساسی همواره مورد توجه بوده است.
گرد گفت: در تهران همه مناطق مانند هم نیستند به عنوان مثال در محله خاک‌سفید، مدرسه‌ دو شیفته‌ای بود که با بیش از دو هزار دانش‌آموز توسط 4 نیروی رسمی اداره می‌شد.


شهریه مدارس


او ادامه داد: پرداخت موارد اضافه بر شهریه در مدارس غیردولتی اجباری نیست و برای همین ما از مدارس خواسته ایم که باید قراردادهای شفاف و مشخصی در مدارس غیردولتی برای شهریه و فوق برنامه‌ها وجود داشته باشد که این موضوع در فرم‌هایی که از طرف اداره‌کل مدارس غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شده است، پیش‌بینی شده است.
گُرد در خصوص مواردی مانند شهریه 20 میلیونی مدارس غیردولتی نیز گفت: اطلاعاتی که به ما داده می‌شود، کافی نیست و مستندات برای اثبات آن به حد لازم نبوده است؛ تا وقتی خانواده‌ها شکایتی در خصوص شهریه نکنند، نمی‌توانیم پیگیری کنیم.
او درمورد تخلق مدارس در گرفتن شهریه گفت: ما به طور مستمر بر فعالیت مدارس غیردولتی داریم و تا کنون 4 مدرسه متخلف شناسایی شد و به شورای نظارت برای بررسی و اعمال قانون سپرده شده است.


کلاسهای فوق برنامه


او در مورد کلاسهای فوق برنامه در این مدارس مانند اسب سواری و موسیقی گفت: این برنامه ها با هدف تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است، اما دو نوع فوق برنامه داریم که یک مدل آن به این شکل است که فوق برنامه در قالب برنامه درسی و از ساعت 7:30 تا 14:30 پیش‌بینی شده است و مدل دوم پس از پایان زمان مدرسه است که به برنامه‌های ربوکاپ یا سایر کلاس‌ها متناسب با برنامه‌ریزی مدرسه می‌توان اشاره کرد.

او وجود این کالاسها را تکذیب کرد و گفت: برنامه‌های فوق برنامه باید به تأیید انجمن اولیا و مربیان مدرسه برسد، رئوس برنامه‌ها توسط شورای مدرسه به آموزش و پرورش ارائه می‌شود و در صورتی که شورای نظارت تأیید کند، ابلاغ خواهد شد.
گرد با بیان اینکه مدارس نباید به هنگام ثبت‌نام و اخذ شهریه، مبلغی را به عنوان فوق برنامه دریافت کنند ادامه داد: از مدارس غیردولتی تهران بازدید انجام می‌شود و حتی در برخی مواقع به لغو ابلاغ مدیر انجامیده است.
او گفت: حتی اعلام شده بود که 90 مدرسه در مورد پیش‌ثبت‌نام مبلغ بالا اخذ کردند که به همراه مسئولانی از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به این مدارس مراجعه کردیم و مشخص شد که 13 مدرسه وجه ثبت‌نام دریافت کردند که بین 2 میلیون و 400 تا 8 میلیون تومان بود.

او تاکید کرد: تمام مدارسی که سال گذشته شهریه اضافی دریافت کردند، امسال اجازه تعیین الگوی شهریه را ندارند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و حداقل 2.5 درصد افزایش شهریه دارند.


کیفیت مدارس


گرد در مورد کیفیت آموزش در مدارس گفت: ما حدود یک سال است که در این مدارس کار پژوهشی انجام می دهیم و متوجه شدیم که حدود 200 معدل بالای اول در امتحانات نهایی برای مدارس غیر دولتی است.

او ادامه داد: خوشبختانه کیفیت در این مدارس بالا است اما مدارسی که از نظر کیفیت آموزشی در حد مطلوب نیستند را شناسایی کردیم و به آنها سه سال فرصت دادیم تا کیفیت فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

در پایان او شماره تلفن 82284255 سمانه نظارت بر مدارس غیر انتفاعی را اعلام کرد تا اگر شکایتی وجود دارد رسیدگی شود.


درجه بندی مدارس


او گفت: درجه‌بندی مدارس غیردولتی از سال 1383 آغاز شد و سه سال ادامه داشت که ما بررسی مجدد آن را با هدف ارزیابی و زمینه‌سازی برای استاندارد کردن مدارس غیردولتی آغاز کردیم و با رویکرد علمی و پژوهشی این کار را انجام خواهیم داد.
مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: درجه‌بندی سال های گذشته مدارس غیردولتی از درجه اعتبار ساقط است و در حال حاضر هیچ درجه‌بندی در مدارس غیردولتی نداریم.


46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    9 0
    اونی که نداریم مسئول راستگو هست.وگرنه شهریه بالای 20 میلیون هم داریم.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 1
    چرا با مدارس غيرانتفاعي كه امكان تقلب دانش آموزان را براي بالا بردن سطح نمره ها فراهم مي كنند برخوردي نميشود
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    13 0
    چرا همش از مردم مایه می گذارید از جاتون بلند بشوید و بطور نا محسوس رصد کنید .یه وقت نیافتید تو زحمت
  • مجتبی A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    7 0
    خانم رییس خوئتون بهتر از همه میدونید که همکارانتون در مدارس غیر دولتی مبالغ هنگفت و غیر قانونی را طوری از والدین دریافت میکنند که هیچ مستندات و ردپایی بجا نگذارند. هرکس هم مخالفت کنه فقط یک جواب میگیرد: بچه ات را از این آموزشگاه ببر. .. همین . بنابراین لطفا فرافکنی نکنید و صادقانه رسیدگی کنید. این شیوه رسیدگی شما ما را یاد دادرسی در برخی ارگانها در سالهای اخیر میاندازد که به بهانه عدم وجود مستندات هزاران مورد سوئ استفاده میشد. ضمنا شما مسئول مدیریت نهاد خودتون هستین چرا تهیه مستندات را بر دوش مردم میگذارید؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    10 0
    19999999 تومانی چی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 0
    مدرسه تلاش در مرزداران برای پایه اول دبستان 7/5هفت و نیم میلیون شهریه می گیرند. تازه گفته اند که علی الحسابه و بعدا ممکنه اضافه بشه. ضمنا برای هر درس یک معلم دارند. این دو مورد یعنی شهریه و تعدد معلمهای تمامی مقاطع بر پایه کدام استاندارده؟ میشه لطفا کسی توضیح بده؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 0
    اصلا نیازی به رفتن نیست کافیه یک تلفن به بعضی از مدارس بزنید دبیرستان رو به من گفتن هشت ونیم میلیون ابتدایی رو هم گفتن چهار و سیصد