ایسکانیوز نوشت:

در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳، فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد. این فرآورده‌ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به ایدز مبتلا کرد. در سال ۱۳۶۶ و پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران علنی شد و با شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال ۱۳۷۶ در این خصوص در محاکم قضایی ایران باز شد و تا اردیبهشت ۱۳۹۰، حدود ۲۰۰ نفر از بیماران دریافت‌کننده این خون‌ها جان باخته‌اند. ضمن اینکه دولت جمهوری اسلامی، تاکنون ۲۵ میلیارد تومان بابت خون‌های آلوده به بیماران هموفیلی خسارت داده است، اما تاکنون حتی یک دلار هم از شرکت فرانسوی مقصر غرامت گرفته نشده‌است.

به گزارش ایسکانیوز، پرونده‌ خون‌های آلوده از سال ۷۸ در دستور کار قوه قضاییه و وزارت بهداشت قرار گرفت و حتی سازمان انتقال خون ایران نیز پیگیر این مسئله بوده‌است. تاکنون نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان از سوی دولت برای هزار و ۱۱۲ نفر از مبتلایان به هموفیلی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خون آلوده مصرف کرده‌اند، پرداخت شده‌است. این ماجرا از زمانی که قرار شد لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر کند اعتراضات زیادی توسط مردم و به خصوص خانواده‌های آسیب دیده رت به دنبال داشته و این افراد از دولت تدبیر و امید خواسته اند تا مانع از سفر فابیوس به ایران شوند. اگرچه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران با اما و اگر‌هایی همراه شده اما موج اعتراض‌ها به‌احتمال حضور او در ایران ادامه دارد.

موضوع خون‌های آلوده باعث ابهامات زیادی شده‌ که چه کسی در این ماجرا مقصر است ؟علی صابری، عضو شورای اسلامی شهر تهران و وکیل پرونده خون‌های آلوده در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: من در مقامی نیستم که موافق یا مخالف سفر لوران فابیوس به ایران باشم اما روابط بین المللی هر کشوری را کسانی تعیین می‌کنند که ملت به آن‌ها اعتماد کرده و در رأس سیستم مربوطه قرار گرفته‌اند که چه کسی حق سفر به کشورمان را دارد اما من علاقه ای ندارم که وارد این حیطه شوم که فابیوس به ایران سفر کند یا خیر ضمن اینکه بارها گفته‌ام که با شخص کاری نداشته باشید، قضایا را شخصی نبینید و حس انتقام جویی و کینه را فردی به حساب نیاوریم.

این حقوقدان در ادامه می گوید: لوران فابیوس به عنوان نمایندگی از دولت فرانسه به کشورمان سفر می‌کند و ما باید متوجه شویم که در این حادثه آیا دولت فرانسه مقصر بوده یا آن شرکت خصوصی که خون‌های آلوده را به ایران آورده است؟! آیا دولت فرانسه با این شرکت شریک یا دخیل بوده یا خیر؟!

او با توصیه به فابیوس می‌گوید: من به وزیر امور خارجه فرانسه توصیه می‌کنم که از ملت ایران بابت آلودگی و رسوایی کیسه‌های خون عذرخواهی کند ضمن اینکه نباید فراموش کرد که این فاجعه در برخی از کشورها رخ داده بود و ایران هم یکی از آن کشورهاست.

صابری گفت: اینکه بگوییم نباید به لوران فابیوس اجازه داده می‌شد تا به ایران سفر کند و اگر به کشورمان بیایید باید او را متهم قرار دهیم درست نیست و من از به کار بردن این واژه‌ها ابا دارم برای اینکه کلمه متهم، یک بار معنایی دارد و من به عنوان یک حقوقدان نمی‌توانم از این واژه استفاده کنم.

این وکیل پایه یک دادگستری تاکید می‌کند: از لوران فابیوس، در کدامیک از مجامع بین المللی و در دادگاه‌های ایران شکایت شده‌است که بخواهد در جایگاه متهم قرار بگیرد؟! ممکن است در کشور خودش یک زمانی متهم بوده یا حکمی هم مبنی بر برائت یا مجرمیت اش صادر شده باشد.

او می‌گوید: باید به غرامت گرفتن از دولت فرانسه فکر کرد و این فرصت را غنیمت شمرد و به نظر من این بهانه و موقعیت بسیار خوبی است تا دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در کنار این داستان به دنبال جبران خسارت داخلی و آن غرامت‌هایی که در گذشته پرداخت شده‌است و مربوط به دولت فرانسه می‌شود، دریافت کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشرفی A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    بد نیست سیاستمداران ما کمی با اصول و موازین حقوقی آشنایی بیشتری داشته باشند و همچون جناب آقای صابری، با دقت و وسواس از الفاظ و عبارات سنگین و تحقیرآمیز استفاده کنند. تریبون، حرمت دارد.
  • مسجدی A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    چرا از وزیر بهداشت و ریس بانگ خون وقت سوال نمی شود. ومطلبی نوشته نمی شود
  • مسجدی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    من شب گذشته سوال کردم که چرا از مسولین وقت در همان زمان که دیگر کشورها از شرکت صادر کننده خونهای الوده شکایت کرده وحق مردم مظلوم خودشان راکرفتن چرا دولت حق وعدالت خواه وقت این کاررانکرد وشما چرا باطرح سوال جناحی برخورد میکنید