سید عمار حکیم: در این جهان سرشار از افراط و نفرت به همبستگی میان پیروان ادیان و طوایف نیازمندیم

سید حکیم گفت: ما امروز به مناسبت هفته جهانی همبستگی ادیان گرد هم جمع شده ایم تا تاکید کنیم همه ما در این جهان سرشار از افراط و نفرت، به همبستگی میان پیروان ادیان و طوایف مختلف نیاز داریم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه، سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق روز شنبه در کنفرانس ملی گفت و گوی ادیان مذاهب که در دفتر وی در بغداد برگزار شد سخنرانی کرد.

وی در این کنفرانس که رؤسای سه قوه و مسؤولان عراق و سفرای کشورهای عربی و غیر عربی و شخصیت های دینی و عشیره ای حضور داشتند، به نکات زیر اشاره کرد:

 

ضرورت گفتگوی رهبران ادیان

* آزادی های شخصی و اجتماعی پیروان ادیان باید رعایت شود و در این زمینه فرقی میان ادیان مختلف گذاشته نشود و هر گونه تجاوز به پیروان ادیان به بهانه دموکراسی و آزادی محکوم است.

* رهبران دینی و پیروان ادیان باید با هم گفتگو کنند و به راهی برای همزیستی مسالمت آمیز و تضمین کننده وحدت ملی دست یابند و از دامن زدن به مسایل تفرقه انگیز دینی و مذهبی و ملی پرهیز کنند تا در مورد مسایل اختلافی به راه حل های مناسبی بر اساس قانون اساسی دست یابند که خداوند متعال نیز در قرآن کریم از این نقطه مشترک میان ادیان با عبارت «کلمة سواء» یاد می کند و این بزرگ ترین اصلی است که می توان در همزیستی به آن توجه کرد.

*از قانونگذاران عراق و مقامات منطقه ای و بین المللی می خواهم قوانینی جزایی در مورد بی احترامی و توهین به مقدسات دینی وضع کنند.

* از مسؤولان اجرایی و قضایی عراق می خواهم با قاطعیت در برابر هرگونه فعالیت علیه ادیان و طوایف بایستند و بر رسانه ها نظارت لازم را داشته باشند و آنها را تشویق کنند تا نقشی مثبت در پاکسازی فضای جامعه داشته باشند. ما باید تنوع جمعیتی پیروان ادیان و مذاهب عراق را حفظ کنیم و اجازه ندهیم مناطق زندگی و سکونت آنها که قرن ها در آن زندگی کرده اند تغییر کند.

فراوانی نقاط اشتراک میان قومیت های حاضر در عراق

* امروز تمام عراق با ادیان و قومیت ها و ادیان و مذاهب مختلف خود در این سالن حضور دارد و این نشان می دهد رابطه میان ما بیشتر وحدت آفرین است.

* کسانی که به دنبال تفرقه و جدایی هستند، به زودی شکست می خورند و وحدت ما محقق می شود. عراق زمانی قدرمند می شود که تمام اقشار آن قدرتمند باشند و کسانی که گمان می کنند می توانند با تضعیف دیگران به قدرت برسند، سخت در اشتباهند؛ زیرا کشور با قدرت فرزندان خود قوی می شود و هیچ کس نمی تواند به تنهایی مشکلات کشور را حل کند. این کشور متعلق به همه است و همه متعلق به کشور هستند و هرکس بخواهد در مقابل این واقعیت بایستد روزی شکست خواهد خورد.

* واقعیت این است جامعه ما امروز به خاطر رابطه ای که میان اقشار مختلف آن وجود دارد، متحد و یکپارچه است و عرب و کرد و ترکمن و شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و صائبی و ایزدی در کنار هم زندگی می کنند و این اتفاقات زودگدر نمی تواند، تاریخ کهن همزیستی و منافع مشترک میان این مردم را از بین ببرد.

* اگر اهداف پیش روی ما بزرگ باشد، هرگونه فداکاری در راه آن برای ما آسان خواهد بود و هدف بزرگ ما در این زمان بنای عراق و برقراری امنیت و آشتی و همزیستی میان مردم است و برای رسیدن به این هدف باید اختلافات خود را با مشترکاتی که داریم از بین ببریم و چشم به آینده داشته باشیم، زیرا این ما هستیم که باید آینده را بسازیم و آینده در مورد ما قضاوت خواهد کرد. علاوه بر این باید از گذشته و حال خود نیز عبرت بگیریم نه اینکه در آن متوقف شویم.

* امروز مردم شما را به عنوان رهبران دینی و بزرگان خود می شناسند و از شما انتظار دارند روح امید را در طول جغرافیای این میهن دوست داشتنی ترویج کنید. همه ما به خوبی با مشکلات بزرگ دیکتاتوری سابق و شکاف هایی که در جامعه و فکر عراق ایجاد کرد آشنا هستیم و این مهم باید همواره در یاد و خاطر ما بماند تا آن را فراموش نکنیم و به همدیگر ستم نکنیم.

* ما مرحله بزرگی را پشت سر گذاشته ایم، اما هنوز راهی طولانی پیش روی خود داریم و بر شما نیز پوشیده نیست که منطقه ما اکنون شرایطی استثنائی را پشت سر می گذارد که در صد سال گذشته بی سابقه است و این شرایط بر اوضاع داخلی عراق نیز تاثیرگذار است و باید در این شرایط همچون کشتیبانی ماهر، کشتی میهن خود را از این توفان ها نجات دهیم و آن را به ساحل نجات برسانیم.

* هیچ مشکلی نیست که حل نشود به شرط آنکه همه ما به راه حل مشترک و زندگی مشترک ایمان داشته باشیم. هیچ بحرانی نیست که نتوان از آن خارج شد به شرط آنکه ایمان داشته باشیم که عراق برتر از تمام بحران ها است. همه باید توجه داشته باشیم که پیش گرفتن راه اعتدال و میانه روی به معنی عقب نشینی و امتیاز دادن به دیگران نیست، زیرا دین ما چنین دستوری به ما می دهد و این انسان های شجاع هستند که راه میانه و معتدل را پیش می گیرند.

* اجازه دهید به ملت بزرگ عراق و طوایف و قومیت های مختلف آن همچون عرب و کرد و ترکمن و شبک و مسلمان و مسیحی و صابئی و ایزدی و شیعه و سنی بگویم، بیایید همه با هم یکصدا و یکدل در برابر تروریسم و طایفی گری بایستیم. بیایید همه با هم در برابر اهانت به مقدسات و توهین به بزرگان دینی بایستیم. بیایید همه با هم در برابر نقض حرمت کشور و ملت بایستیم و به همدیگر ستم نکنیم و دست از انتقام جویی غیر عادلانه برداریم و به عراقی بودن خود و هموطن بودن و ملت خوب و وفادار و صبور خود بیندیشیم.

* ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در معرض مشکلات و بحران های زیادی وجود دارد و طبیعی است عراق نیز از این بحران ها متاثر شود، اما این غیر طبیعی است که عراق به یکی از طرف های این بحران ها تبدیل شود بلکه عراق باید یکی از عوامل حل بحران و نقش میانجی میان طرف های درگیر باشد.

گفت و گو راه حلی برای مشکلات

* ما تاکید می کنیم راه حل بحران عراق باید عراقی باشد و هرگونه راه حل وارداتی منجر به افزایش مشکلات و اختلاف ها خواهد شد. خطرناک ترین مشکل پیش روی ما بروز جریان های تکفیری است که به دنبال حذف دیگران هستند و دست به قتل و کشتار و ویرانی می زنند ما در چنین شرایطی باید همه باهم با قاطعیت در کنار دولت و مراجع دینی و رهبران سیاسی و علما و مؤسسات مدنی رو در روی پدیده حذف بایستیم.

* در این شرایط نیازمند گفتگوی جدی و منطقی و شجاعانه هستیم که بتواند مشکلات ما را بر اساس منافع مشترکی که داریم حل کند و سیاست هایی تنظیم کنیم که عراق را به همبستگی و آشتی برساند و برای رسیدن به این هدف باید راه گفتگو را در پیش بگیریم و به دنبال یافتن عوامل وحدت باشیم؛ همه ما در این شرایط مسؤول هستیم و هیچ کدام از ما از این مسؤولیت جدا نیست و باید این را بفهمیم که تاریخ به کسی رحم نمی کند.

* تروریسم و خشونت همه ما را هدف قرار داده نه به عنوان افراد بلکه به عنوان بخش ها و گروه ها و هویت های مختلف کشور عراق و ما نیز در مقابل باید با قاطعیت و صراحت در برابر تروریسم و طایفی گری بایستیم. ما امروز به مناسبت هفته جهانی همبستگی ادیان گرد هم جمع شده ایم تا تاکید کنیم همه ما در این جهان سرشار از افراط و نفرت، به همبستگی میان پیروان ادیان و طوایف مختلف نیاز داریم.

همراهی افکار انحرافی و افراطی

*جهان امروز با چالش واقعی افکار افراطی و انحرافی روبرو است و می توان گفت؛ امروز انحراف و افراط با هم گره خورده اند و هرجا انحرافی باشد، منجر به افراط می شود و این قاعده در تمام ادیان و مذاهب آسمانی مصداق دارد، زیرا هیچ دینی آسمانی یا مذهب الهی وجود ندارد که پیروان خود را به خشونت دعوت کند. همه ما مسؤولیت داریم در جبهه اکثریت معتدل جهانی در برابر این جبهه سیاه و افکار ویرانگر و منحرف و افراطی بایستیم.

* به تازگی شاهد انتشار تصاویر توهین آمیز به پیامبر اسلام در برخی مطبوعات و رسانه ها بودیم که نشان دهنده نوعی کینه جمعی و به دور از عدالت بود و از پایین ترین ویژگی های تمدن و فرهنگ بی بهره بود و بیانگر تعصب و دشمنی بود، به گونه ای که هر کسی که قائل به دموکراسی و همدلی میان بشریت باشد، نمی تواند در برابر این رفتار زشت به بهانه آزادی بیان ساکت بنشیند چرا که توهین به مقدسات و بزرگان دینی، غذای اصلی تروریسم را تشکیل می دهد.

همه جهان در برابر تروریسم بایستد

* ملت های جهان امروزه در جزایری جدای از هم زندگی نمی کنند و اگر همه با هم در برابر تروریسم موجود در یک کشور نایستیم، به زودی به کشورهای دیگر نیز منتقل می شود و اگر با این افکار تحریک کننده توهین آمیز و ویرانگر مقابله نکنیم، همین بهانه ای خواهد شد برای تروریست ها و منحرفان تا ترور و خشونت خود را با آن توجیه کنند، زیرا توهین به مقدسات جوامع ما را به آشوب می کشاند و دستاوردهای پیامبرانی مانند ابراهیم و داود و موسی و عیسی و محمد علیهم السلام و همچنین دستاوردهای تمدن غرب را در معرض خطر نابودی قرار می دهد، از این رو لازم است همه ما با قدرت و قاطعیت در برابر افراط بایستیم.

* نشر فرهنگ گذشت، قوی ترین سلاح در مقابل افراط است و بهترین وسیله برای نشر ارزش های محبت و همدلی در جوامع می باشد.

* در این هفته به وضوح شاهد این نظریه اجتماعی امیرالمؤمنین هستیم می فرماید: « الناس صنفان اخ لك في الدين او نظير لك في الخلق». این همان اسلام صحیح و حقیقی و روح اسلام ناب محمدی است.

عراق باید الگوی وحدت باشد

* ما در عراق یکی از بزرگ ترین مراکز دینی جهان هستیم، اینجا سرزمینی است که مهد انبیا و مصلحانی بوده که رسالت و تعالیم خود را از زمان آدم منتشر ساخته اند. اینجا سرزمین نوح و توفان است و همین جا است که آتش بر ابراهیم سرد شد و اینجا بود که تلمود بابلی نوشته شد و اسلام منتشر شد.

* اینجا پایتخت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و محل شهادت امام حسین در راه مبارزه با ظلم و طاغوت است. در این سرزمین مدارس اسلامی فقهی و کلامی معتزلی و اشاعره و امامیه شکل گرفت و عرفان و فرقه های صوفیه ایجاد شد و همین جا است که در آینده قدمگاه مصلح جهان امام مهدی علیه السلام خواهد بود که تمام ادیان آسمانی منتظر او هستند.

* امروز ما باید الگوی همدلی و همبستگی و پیشتازان انسجام میان ادیان آسمانی و قومیت های مختلف باشیم، اما شاهد این هستیم که برخی از مدعیان اسلام به گروه های انتحاری و انحرافی تبدیل شده اند و تکفیر و قتل و توهین به ادیان و مقدسات عادت آنها شده است.

* در این مناسبت از همه می خواهیم ارزش های همدلی و وحدت و انسجام و گذشت میان ادیان را در تربیت و رفتار و خانواده و جامعه خود ترویج کنند و همه ما موضعی محکم در برابر افراط و توهین به دیگران داشته باشیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =