فیلمبردار «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» درگذشت

ایسنا نوشت:

«آندرو لزنی» فیلمبردار استرالیایی برنده اسکار مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» در سن 59 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنابر اعلام سخنگوی انجمن فیلمبرداران استرالیا؛ «آندرو لزنی» که پیش از یک دهه از فعالیت حرفه‌ای خود را صرف فیلمبرداری شش قسمت از مجموعه «ارباب حلقه‌ها» و همچنین سری فیلم‌های «هابیت» به کارگردانی «پیتر جکسون» کرده بود، در سن 59 سالگی و بر اثر حمله قلبی درگذشت.

این تصویربردار متولد سیدنی در فیلم‌های دیگری چون «کینک کنگ» (2005) و «استخوان‌های دوست داشتنی» (2009) نیز با «پیتر جکسون» کارگردان معروف نیوزلندی همکاری داشته است و در سال 2009 نیز فیلم معروف «طلوع سیاره میمون‌ها» را به کارگردانی «روپرت وات» را فیلمبرداری کرده است.

«آندرو لزنی» که به دلیل ایجاد توازن میان تکنولوژی و بُعد هنری در کارش شناخته شده است، اخیرا فیلمبرداری فیلم «غیبگوی آب»، اولین تجربه کارگردانی «راسل کرو» بازیگر صاحب نام استرالیایی را بر عهده داشته است که به تازگی نمایش خود را در سینماهای آمریکا آغاز کرده است.

وی در سال 2001 برای فیلمبرداری اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های علمی تخیلی «ارباب حلقه‌ها» با عنوان «یاران حلقه» موفق به کسب جایزه اسکار تصویربرداری شد و به خوبی احساس داستان‌های نوشته «جی آر.آر تالکین» را با دوربین خود به سینما منتقل می‌کرد.

«پیتر جکسون» در مصاحبه‌ای در سال 2004 درباره «لزنی» عنوان کرده بود: «من با او همکاری نکرده بودم و اصلا با او ملاقاتی نیز نداشتم تا این که کار او را در فیلم «عزیز» تماشا کردم که بسیار فوق‌العاده بود. او با استفاده از نور پشت زمینه، نور خورشید و نور طبیعی تأثیری جادویی ایجاد کرده بود.»

از جمله دیگر فیلم‌های مطرحی که «آندرو لزنی» فیلمبرداری آن را بر عهده داشته است می‌توان به فیلم علمی تخیلی «من یک افسانه هستم» (2007) به کارگردانی «فرانسیس لاورنس» و با بازی «ویل اسمیت»، فیلم «آخرین هواشکن» (2010) ساخته «ام نایت شیامالان» و فیلم «شفا» (2014) از «کریک موناهان» اشاره کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    27 0
    اوه اوه.... بنده خدا....خدا رحمتش کنه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    24 1
    تصاویر فوق‌العاده ای در سه گانه ارباب حلقه ها ضبط کرد.روحش شاد.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    8 2
    روحش شاد ارباب حلقه ها یکی از بهترین فیلم ها بود اما بازی تاج و تخت باعث شده من دیگه هیچ فیلمی نبینم
  • سورنا US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    2 0
    بدجوری از شنیدن این خبر ناراحت و متاثر شدم واقعا کارش درست بود ... واقعا به زیبایی هر چه تمام تر هنر ناب پیتر جکسون رو به تصویر میکشید ... درسته که پیتر جکسون در دکوپاژ ها بی نظیره ... ولی قطعا باید شاهد یک تغییر محسوس در بقیه کار های جکسون از نظر دکوپاژ ها و تصویر برداری ها باشیم که از اونجایی که من عاشق همکاری این دو نابغه بود،خیلی اندوهگین شدم از شنیدن این خبر .... بنده خدا سنی هم نداشت