روزنامه شرق نوشت:

شیخ‌نشین امارات. ابوظبی. برج بزرگ الاتحاد. بازی نفت با ایران یا بدون تهران برای بازیگران منطقه، تفاوت اساسی دارد. تفاهم سیاسی ایران و شش قدرت جهانی در سوئیس، بازیگران نفت را هم فعال کرده است. چنانکه بیست‌وسومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه، یک میزگرد اختصاصی برای ایران در نظر گرفته است. دیروز وقتی سخنان رئیس شرکت نفتی BP انگلیس در خاورمیانه تمام شد، از «مایکل تاونزهند» پرسیدم:
 شرکت BP پیش از اعمال تحریم‌ها در ایران دفتر داشت. آیا بعد از لغو تحریم‌ها دوباره دفتر کارتان در تهران را بازگشایی خواهید کرد؟
هنوز زود است که بگوییم این کار را می‌کنیم. درحال‌حاضر در ایران دفتر نداریم. اما اگر تحریم‌ها لغو شوند، امکان دارد در تهران دفتر باز کنیم. به‌هرحال هنوز تحریم‌ها جایی نرفته‌اند و ما تحت‌قانون تحریم‌ها قرار داریم. پاسخ رئیس شرکت BP در خاورمیانه که تمام می‌شود، می‌پرسد: «از کجا هستی»؟ می‌گویم: «از تهران». آن‌وقت این جمله را ضمیمه حرف‌هایش می‌کند: «تهران شهر خوبی است. وقتی که در تهران دفتر داشتیم، من به تهران می‌رفتم.» چندروز پیش، مدیران تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی نفتی در وین گردهم آمدند تا درباره مشارکت در آینده بازار ایران بحث کنند و تحلیل بشنوند. حالا ایران یکی از موضوعات بیست و سومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه (MPGC) است.
رئیس یک شرکت نفتی ژاپن: امیدواریم بعد از تحریم‌ها در ایران کار کنیم
ژاپنی‌ها هم با آغاز تحریم از ایران رفتند. شرکت اینپکس، قید بیش از سه میلیارد دلار وام ارزان‌قیمتی را که به ایران داده بود زد و با تحریم‌ها از ایران رفت. اینپکس قرار بود میدان نفتی آزادگان ایران را توسعه دهد. حالا ژاپنی‌ها هم مایلند دوباره به ایران برگردند. «واتورو اینوهارا»، مدیر دپارتمان استراتژی اقتصادی و نفت و گاز شرکت «JOGMEC»، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «ما امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها در ایران کار کنیم. اما درحال‌حاضر تحریم‌ها هنوز هستند.» برخی کارشناسان معتقدند مشکل نفت ایران تنها تحریم نیست. بلکه قراردادهای جدید ایران با قیمت‌های پایین نفت برای کمپانی‌های نفتی چندان جذاب نیست. از «اینوهارا» می‌خواهم تا نظرش را درباره قراردادهای جدید نفتی ایران بگوید: «من فکر می‌کنم قراردادهای جدید نفتی ایران خیلی خوب است. من فکر می‌کنم این قراردادها از قراردادهای نفتی عراق هم بهتر باشد.» شرکت‌های ژاپنی در عراق کار می‌کنند. حالا آنها در انتظار بازار نفت ایران نشسته‌اند.
ایران می‌تواند تولید نفتش را یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش دهد ولی نه فوری
فریدون فشارکی، رئیس شرکت مشاوره‌ای بین‌المللی فکت گلوبال انرژی «FACTS»، رئیس بیست‌وسومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه است؛ کنفرانسی دو روزه که در ابوظبی برگزار می‌شود. فریدون فشارکی هم در سخنرانی افتتاحیه خود موضوع ایران را پیش کشید: «درباره ایران باید بگویم که امضای توافق جدی است. بعد از امضای توافق، بعضی تحریم‌ها برداشته می‌شود، برخی هم برداشته نمی‌شود.  تحریم‌هایی که نمی‌گذارند شرکت‌های نفتی آمریکایی در ایران فعالیت کنند بر جای خود می‌مانند. ولی تحریم‌های دیگر کشورها برداشته می‌شود.» فشارکی درباره میزان افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها می‌گوید: «ایران می‌تواند تولید نفتش را تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد. اما نه به‌صورت فوری. ممکن است تا سال آینده طول بکشد.»
رئیس بیست‌وسومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه «MPGC ٢٠١٥» می‌گوید که کاهش قیمت نفت تاکنون تأثیر زیادی بر رشد تولید نفت آمریکا نداشته است: «به نظر نمی‌رسد اوپک تصمیم گذشته‌اش در ماه ژوئن را تغییر دهد.» و بعد می‌افزاید: «پیش‌بینی می‌شود رشد تولید نفت آمریکا امسال بین ٨٠٠ تا یک‌میلیون بشکه در روز باشد.»
معاون وزیر نفت امارات از افزایش تولید و صادرات نفت خبر داد
مدیران منطقه‌ای شرکت‌های شل، بی‌پی، توتال، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر بحرین، کویت، عمان و... در بیست‌وسومین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه شرکت کرده‌اند. وقتی از مدیرعامل شرکت نفت ابوظبی می‌خواهم درباره خرید گاز از ایران نظر بدهد، مایل نیست چیزی بگوید. «عبدالله ناصرالسویدی» از افتتاح قریب‌الوقوع پالایشگاه ٤٠٠ هزار بشکه‌ای امارات خبر می‌دهد: «با افتتاح این پالایشگاه، ظرفیت کل پالایشگاهی امارات به ٩٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد». معاون وزیر نفت امارات‌متحده‌عربی هم از افزایش تولید و صادرات نفت این کشور خبر می‌دهد. انگارنه‌انگار که بازار نفت اشباع شده و قیمت‌ها رو به پایین است.
فشارکی: ایران جنگ قیمت نکند، کلاه سرش رفته
اگر عربستان و هم‌پیمانانش تولید نفتشان را، پس از ورود ایران به بازار نفت، پایین نیاورند، قیمت نفت دوباره پایین خواهد آمد. ٧٨ درصد شرکت‌کنندگان در نشست دیروز کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در یک نظرسنجی الکترونیکی پیش‌بینی کردند که نفت در سال ٢٠١٥، قیمت‌های زیر ٤٠ دلار را تجربه خواهد کرد. فریدون فشارکی، رئیس کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «هیچ دلیلی ندارد که قیمت نفت الان در محدوده ٦٠ تا ٦٥ دلار باشد. به‌جز بحران‌ها و نگرانی‌ها در یمن. چون مؤلفه‌های تولید و تقاضا در بازار، قیمت نفت را در این محدوده قرار نمی‌دهد. بنابراین به نظرم قیمت نفت ٦٧ تا ٦٨ دلار بالا خواهد رفت و بعد از رفع نگرانی‌ها، تا ماه ژوئن یک مرتبه حدود ٢٠ دلار پایین می‌آید».
 به نظر شما ممکن است عربستان بعد از ورود ایران، برای حفظ قیمت‌های بالا تولید نفت خود را کاهش دهد؟
«وقتی نفت در بازار زیاد شد، بالأخره کشورها مجبور می‌شوند بخشی از تولید نفتشان را پایین بیاورند. چون نمی‌توانند همه نفت‌شان را بفروشند. عربستان می‌گوید من حداکثر تولیدم را خواهم داشت و مثلا عراق تولیدش را کم کند.»
 با ورود ایران، اگر عربستان تولید نفت خود را کاهش ندهد جنگ قیمت به راه خواهد افتاد. به نظر شما چاره ایران چیست؟
«به نظرم اگر ایران وارد جنگ قیمت نفت نشود کلاه سرش می‌رود. ایران باید تا می‌تواند نفت تولید کند. حتی اگر قیمت نفت هم پایین بیاید. وقتی قیمت‌ها پایین بیاید همه وارد مذاکره می‌شوند. ولی آن‌وقت ایران دست بالا را خواهد داشت».
 در چه قیمتی ایران می‌تواند مذاکره موفقی داشته باشد؟
کف قیمت نفت ٢٥دلار است. (قیمت نفت در بدترین حالت از این مقدار پایین‌تر نخواهد آمد.)

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =