۰ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

دیپلماسی ایرانی نوشت: اکنون وقت آن است که اردوغان از خود بپرسد و برای ملت ترکیه و جهان تفسیر کند که چرا ترکیه به دایره تروریسم لغزید، آیا اشکال در ترکیه است یا «در تروریسم سیاهی» که همه جا را هدف قرار می‌دهد!

روزنامه الاهرام مصر در سرمقاله خود به وضعیت ترکیه و اردوغان پرداخته و در این رابطه می نویسد:

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که کشورش از گزند تروریسم سیاه به دور است یا تروریسم کاری با آن ندارد، تروریسمی که ثبات کشورها را به باد می دهد و وحدت ملی آنها را نابود می کند.

کارشناسان مبارزه با تروریسم بر این اعتقادند که جنگی طولانی در مبارزه با گروه های تروریستی در جریان است و هیچ کس نمی تواند نسبت به برگه تروریسم «غافل» باشد یا آن را به «بازی» بگیرد و فکر کند از گزند آن در امان خواهد ماند یا کشورش از «عواقب بازی با این آتش» نجات خواهد یافت. آژانس های آگاه جهانی می گویند که آن چه اخیرا در ترکیه رخ داد که یکی از خشن ترین اتفاقات تروریستی بود نتیجه «سیاست های تساهل آمیزی» است که دولت آنکارا نسبت به عبور «جهادی های تندرو» از خاک خود به سوریه و عراق در پیش گرفته است علی رغم انتقاداتی که به آنکارا وارد می آمد. نباید فراموش کنیم که دولت اردوغان به پیمان مبارزه با داعش نپیوست مگر اخیرا که با اکراه به آن پیوست.

با وجود این که جامعه جهانی و نخبگان سیاسی ترکیه این حمله تروریستی که شدیدترین حمله تروریستی در تاریخ ترکیه بود را محکوم کردند، رهبر حزب خلق دموکراتیک دولت آنکارا را مسئول این حادثه دانست و گفت که این حادثه «فاجعه ای عظیم» بود. در مقابل این اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که این انفجارها «وحدت و سلامت کشور» را هدف قرار داده است.

اردوغان همچنین با ابراز «هم دردی و پافشاری» خواستار واکنش به این انفجارها شد و گفت که این واکنش باید شدیدترین در نوع خود در مبارزه با تروریسم باشد. وی همچنین گفت که مرتکبان این حادثه خواستار تفرقه در جامعه ترکیه هستند. قطعا این درسی واقعی از تروریسم است، تروریسمی که دامن گیر چندین کشور خاورمیانه در راس آنها مصر شده است. رهبران سیاسی مصر همچنان نسبت به تروریسم هشدار می دهند و از کشورهای غربی می خواهند که به تروریسم و گروه های تروریستی آسان نگیرند و از آنها غافل نشوند. آنها هشدار می دهند که گروه های تروریستی تندرو به دنبال گشایش دروازه ها و عرصه های سیاسی به بهانه «آزادی بیان» هستند و در این راه تبلیغ می کنند، در حالی که در حقیقت به دنبال دستاویزی برای موجه جلوه دادن خشونت و تروریسم برای اهداف سیاسی – دینی خود هستند، متاسفانه غرب گوش شنوایی برای این هشدار نداشته و تازه اخیرا به خود آمده است. همان طور که ترکیه به رهبری اردوغان نمی تواند نسبت به تروریسم بی اعتنا باشد و به بهانه دموکراسی یا مظلوم نمایی تروریست ها به آسانی از کنار آنها بگذرد. اکنون وقت آن است که اردوغان از خود بپرسد چرا تروریسم با این شدت کشورش را مورد حمله قرار داد، آیا به دلیل نبود دموکراسی و تمسک به دیکتاتوری بوده یا برای این که اردوغان و حزب او «به اندازه کافی اسلام گرا» نیستند، یا این که اردوغان به خوبی کار نمی کند و حاضر نیست راه ابو بکر البغدادی، امیر داعش را در پیش بگیرد.

اکنون وقت آن است که اردوغان از خود بپرسد و برای ملت ترکیه و جهان تفسیر کند که چرا ترکیه به دایره تروریسم لغزید، آیا اشکال در ترکیه است یا «در تروریسم سیاهی» که همه جا را هدف قرار می دهد!

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =