فردین برای بازی در «گنج قارون» چقدر گرفت؟/ دستمزد او چه تاثیری در افزایش رقم قراردادها داشت؟

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان می‌گوید که پس از فیلم «گنج قارون» دستمزدها در سینمای ایران بسیار بالا رفت.

درنا حسین زاده: «سه تفنگدار»، «سه ناقلا»، «سه تا نخاله»، «سه تا بزن بهادر»، «سه کارآگاه»، «سه ناقلا در ژاپن» و … این نامها شاید برای نسل بعد از انقلاب معنای چندانی ندارند اما برای قدیمیترها یادآور سه چهره است. سه چهرهای که با هم فیلم بازی میکردند و تماشاگر را روی صندلی میخکوب.

زمانی بود که محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، باعث میشدند آدمهای زیادی پشت در سینما صف بکشند تا یکی از فیلمهای این سه نفر را ببینند. سه بازیگری که گرچه تنور فیلمفارسی را گرم میکردند اما سعی داشتند نگاهی به هم جریان نو و روشنفکری سینما بیندازند.

کتاب « سه نفر بودیم» روایت زندگی این سه بازیگر از زبان محمد متوسلانی است. بازیگر و کارگردانی که ما او را فیلم «کفشهای میرزا نوروز» میشناسیم. 

فرخنده آقایی داستاننویس به سراغ محمد متوسلانی رفته تا پای حرفهایش بنشیند و درباره سالهای حضورش در سینما با او گفتوگو کند. گفتوگویی که گاهی در میان آنها نکات جالبی به چشم میخورد.

یکی از آن نکات جالب ماجرای دستمزد فردین در فیلم «گنج قارون» و تاثیر او بر بالا رفتن دستمزد بازیگران بود. در روایت متوسلانی یک روز فردین، ملک مطیعی و آرمان دور هم جمع میشوند و با هم قرار میگذارند که از این به بعد برای هر فیلم نفری پانزده هزار تومان بگیرند و این البته قبل از «گنج قارون» بود، بعد از آن دستمزدها بالاتر هم میرود. در واقع فیلم «گنج قارون» نقطه عطفی برای افزایش دستمزد هنرپیشهها بود چون: «درآمد فیلم بیشتر میشد. یعنی فیلم ظرفیت آن را داشت که درآمد خوب داشته باشد و عوامل آن هم دستمزدشان بالا رفت.»

سه نفر بودیم

در این میان فردین تاثیر زیادی در افزایش دستمزدها داشت. متوسلانی در این باره میگوید:‌ «قبل از آن هم فیلمهای «آقا دزده» و «آقای قرن بیستم» را با سیامک یاسمی ساخته بود که خوب فروخته بودند. فیلم «سه تا نخاله» نوروز ۱۳۴۴ روی پرده آمد و رکورد فروش را شکست. تا پیش از آن فیلمهایی که فردین برای سیامک یاسمی بازی کرده بود رکورد فروش داشت. سیامک یاسمی میخواست گنج قارون را بسازد. فردین گفته بود چهل هزار تومان دستمزد میگیرد که پول زیادی بود.»

متوسلانی میگوید به خاطر مبلغ زیادی که فردین خواسته بود کارگردان «گنج قارون»‌ به سراغ آنها میآید: «یاسمی قبول نکرده بود و سراغ ما آمد. ما هم بعد از «سه تا نخاله» صحبت کرده بودیم که هر کدام نفری پانزده هزار تومان بگیریم. آنها میخواستند نفری دوازده هزار تومان بدهند که میشد ۳۶ هزار تومان. من به یاسمی گفتم:‌«شما فیلم را برای دو نفر نوشتی، فردین و ظهوری، حالا مراقب باش که باید قصه را به سه نفر تغییر بدهی. البته ایشان هنوز قصه را برای ما نگفته بود. فقط با فروزان قرارداد بسته بودند. چون در آن جلسه خانم فروزان هم بودند و گفتند زیاد سخت نگیرید که این کار انجام شود ولی به توافق نرسیدیم.»

این بار فردین پیشنهاد دیگری میدهد که مورد قبول قرار میگیرد:‌ «بعد فردین گفته بود این قدر میگیرم به اضافه ده درصد از سود فیلم. «گنج قارون»‌فروش خیلی خوبی داشت و حدود سیصد هزار تومان برای فردین داشت، از این جا شروع شد که فردین فیلم بعدیاش به نام «حاتم طایی» را خودش در استودیو میثاقیه بازی و کارگردانی کرد. نمیدانم در این فیلم چقدر گرفت. یادم هست آقای ارباب به فردین گفته بود هر رقم بخواهی میدهیم. فردین تنها کسی بود که هیچ بازیگری به قیمت او نرسید. او دستمزد سیصد هزار تومان از سینمای ما گرفت و بعد ها هم کسی به رقم او نرسید. به همان نسبت که فردین دستمزدش را بالا برد، دستمزد بقیه هم بالا رفت و البته فقط به همین دلیل نبود. چون فروش فیلم‌ها و بازدهی فیلم بالا رفته بود عوامل هم طلب مزد بیشتری داشتند.» 

کتاب «سه نفر بودیم» را انتشارات ققنوس در ۲۸۸ صفحه و قمیت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    22 2
    پول چه ارزشی داشته وحالا چی شده
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    21 3
    گنج قارون با بازی بی نظیر مرحوم محمدعلی فردین ، مرحوم تقی ظهوری ، آرمان و ... به یه اثر جاودانی در سینمایه ایران تبدیل شد ، خدا رو شکر که این سه نفر برای بازی در فیلم گنج قارون انتخاب نشدن .
  • علی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 2
    این مطلب مرا به گریه انداخت. چرا ؟چون یوهو مرا به حدود 45 سال پش برد و برای اولین بار این سه چهره کمدی را بعد از این مدت دیدم .یادش بخیر یادم بچه بودم و با خانواده این فیلم هارا می دیدیم و همهاش می خندیدیم:«سه تفنگدار»، «سه ناقلا»، «سه تا نخاله»، «سه تا بزن بهادر»، «سه کارآگاه»،عجب دنیای بیغمی داشم .ببازار نکویت..ببازار نکویت..ببازار نکویت...
  • وحید IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 2
    دوران طلایی سینمای ایران. اون موقع بود که همه دنبال سینما ساختن بودند و لی الان دنبال خراب کردن اون سینماها .
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 1
    فردین را دوست دارم همیشه .تو زندگی من تاثیر گذار بود .هر وقت کار خوبی می کنم همه میگن فردین شدی .خیلی دوست دارم .مرد بزرگی هست .چون نمرده .نام نیک می ماند .روحش شاد .
  • فردین IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 2
    پهلوان مرده رو عشقه اون موقع که زنده بود اگر اسمشو می اوردند حرف از ضد انقلاب و فلان و .... میزدند ..... حالا که مرده خبری نیست . تا کی باید مملکت طعم افراط گرایی برخی را ببیند ....... ؟
  • فرزاد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 2
    روحشون شاد....
  • علی US ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 1
    استاد ایرج: خداوندگار آواز ایران
  • ابوالفضل IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 2
    در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ به مدال نقره دست یافت،
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 3
    اون زمان زمینهای اطراف تهران متری 1 تومان بوده.میتونسته 40 هزار متر زمین بخره
  • امیر IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 2
    یاد همگی بخیر خصوصا شادروان فردین ایام شاد و خوشی داشتیم
  • معلم A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 2
    خداوند رحمتش کند انسان پاک و نجیبی بود و ظاهر و باطنش یکی
  • بی نام GB ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    11 2
    از بزرگی شخصیت اون راد مرد همین بس که جز انسانیت چیزی ازش یادم نیست روح همه اون عزیزان شاد باد فردین ظهوری وآرمان وهمه رفتگان
  • امىر شىراز IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    4 1
    بزرگ مردى بود فردىن. ازبچگى. تا حال که هفتاد ساله شدم با ان. و ملک مطىعى. بىک سپهرى ضهورى. وبازىگران طنز. سه نخاله که سه مرد خوب بودند خدا رحمت کند انها که پىوستن بخودش. وحفظ کند اوناى که زندهاند