۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸

اقتصادنیوز نوشت:

از نگاه تعدادی از کارشناسان، مشکل بیکاری تنها با استخدام دولت رفع نخواهد شد و برای از بین رفتن بیکاری دولت باید از بخش خصوصی کمک بگیرد.
در ابتدای امسال دولت اعلام کرد بیش از دو هزار و 500 نیروی کار استخدام می‌کند و اخیرا هم اعلام شد تا پایان امسال در مجموع 15 هزار نفر در دولت استخدام می‌شوند و این در حالی است که حجم کل بیکاران کشور دو میلیون و 500 هزار نفر است. در واقع به نظر می‌رسد استخدام‌های دولت در حد پاسخ‌گویی به 0.1 درصد از نیاز بیکاران است.

بر این اساس کارشناسان بازار کار در پاسخ به این سوال که استخدام دولت چقدر در رفع و تعادل بخشی به بازار کار تاثیر دارد؟ می‌گویند که چندان این استخدام‌ها تاثیرگذار در بازار کار نیستند.

حسن ریاحی، رییس کاریابی‌های تهران در این مورد گفت: متاسفانه زمانی که تعداد بیکاران ما دو میلیون 500 هزار نفر است، استخدام دو هزار و 500 نفر در دولت خودش را جایی نشان نمی‌دهد.

وی افزود: این رقم 0.1 درصد بیکاران است و مشکلی را رفع نخواهد کرد، به دلیل اینکه برای رفع این مشکل باید فضای اقتصادی به سمتی برود که بخش خصوصی سرمایه گذاری کند، و رشد اقتصادی ما 10 یا 11 درصد باشد. در غیر این صورت مشکلی برطرف نخواهد شد.

در همین مورد اولیاء‌علی‌بیگی، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور هم گفت:باید بپذیریم که موضوع اشتغال به کار و بیکاری جوانان جویای کار یک وضعیت نا‌مناسب قرار دارد. فکر می‌کنم اگر بگوییم بیکاری در سطح جامعه یک بحران است، تعبیر ناصوابی نباشد و باید بپذیریم که وضعیت اشتغال در جامعه یکی از ضرورت‌هایی است که اهمیت ویژه‌ای دارد و برای از بین بردن این بحران باید برنامه ویژه هم قائل بود. از طرفی هم من معتقد هستم یک سازمان و یک مجموعه نمی‌تواند جوابگوی اشتغال جامعه باشد.

وی افزود: بنابراین یک سازمان یا یک وزارت خانه باید به عنوان هماهنگ‌کننده وجود داشته باشد، ولی نمی‌تواند جوابگوی اشتغال و رفع بیکاری باشد. لازم است همه‌ سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی و بخش خصوصی یک بسیج عمومی و یک اراده ملی را تشکیل دهند، تا بتوانند جوانان جویای کار را جذب کار مولد و پایه دار کنند.

وی تاکید کرد: ظرفیت دولت برای استخدام محدود است و طبیعی است که یک بخش ناچیزی از جوانان جویای کار می‌توانند جذب بازار کار دولتی شوند و مهم‌ترین بخشی که می‌تواند نسبت به اشتغال مولد و پایه‌دار کمک کند بخش خصوصی است.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید بسترها و زمینه‌های لازم را برای اشتغال در بخش خصوصی ایجاد و اخذ مجوز را برای تولید سهل کند، همچنین می‌طلبد که یک بسیج عمومی و یک اراده ملی به وجود بیاید. یک وزارت‌خانه یا یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی وضعیت جوانان جویای کار باشد.اگر ما انتظار داشته باشیم که یک وزارت خانه یا سازمان متولی این بخش باشد و همه مسولیت‌ها به دوش آن بیندازیم، راه را بیراهه رفته‌ایم. و باید همه سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها و هیات دولت، این همت و اراده را داشته باشند تا با کمک بخش خصوصی بسترهای لازم را برای اشتغال جوانان فراهم کنند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    5 0
    استخدامیا که نصفشم بازنشسته میرن سرکار بقیشم دخترا که میرن خونه و بیخیال ازدواج میشن