۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
گودبرداری درکنار اثر تاریخی یک هزار ساله

سونامی تخریب آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان گلپایگان به بیخ گوش اداره میراث فرهنگی این شهر رسید و شمارش معکوس برای تخریب آثار باقیمانده آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مهر، بنای مناره آجری سلجوقی در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری و دارای دو در است و در درون آن پلكانی تعبیه شده است. قسمت‌های پایین و بالای مناره دارای كتیبه آجری است كه این كتیبه به خط كوفی نوشته شده و فاقد تاریخ و متن كتیبه آن از آیات كلام‌الله مجید است.

این مناره با قدمتی ۱۰۰۰ ساله در برابر عوامل طبیعی (زلزله، باد، باران، سرما و گرما) سرفراز برجای مانده و از جمله بلندترین مناره‌های ایران است که از طریق دو راه پله دورانی با ۶۴ پله به بالای مناره می‌توان صعود كرد.

به گفته رضا بیات، یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان مناره گلپایگان از زمان سلجوقیان است و برخی ساختمان آن را با ساختمان مسجد جامع و بازار چهارسوق گلپایگان همزمان می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه مردم شهر گلپایگان تا حدود ۴۰ سال قبل خاک دستی خود را از اطراف مناره تامین می‌کردند، ادامه داد: در اطراف این مناره قطعه‌های ظروف سفالین شكسته نیز دیده می‌شد و آن محل را چاله‌های پامناره می‌گفتند.

این دوستدار میراث فرهنگی که معتقد است مناره سلجوقیان گلپایگان به عنوان راهنمایی برای كاروانیان بوده است، افزود: بالای این مناره چراغ‌هایی را می‌كرده‌اند و از این طریق کاروانیان راه خود را پیدا می کردند.

بیات قرار گرفتن ساختمان نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان و واحد حفاظت سازمان، در مجاورت مناره سلجوقی را باریکه نور امیدی برای حفظ این اثر تاریخی ارزشمند دانست و گفت: در نگاهی اجمالی می‌توان امیدوار بود که استقرار این نمایندگی در کنار این مناره می تواند قوت قلبی برای دوستداران میراث فرهنگی باشد و اما این در حالی است که این روزها خبرهایی ناشی از بی کفایتی در نگهداری از این اثر تاریخی به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به گودبرداری ۷ متری در چند قدمی مناره ۱۰۰۰ ساله سلجوقیان در گلپایگان، بیان داشت: این اقدام در ادامه تخریب و نابودی آثار فاخر فرهنگی و تاریخی شهرستان گلپایگان، پس از گودبرداری در پایه‌های شرقی مسجد جامع در فروردین ماه سال جاری و کوتاه آمدن دستگاه‌های مسئول و مصلحت اندیشی مدعیان دفاع از حقوق مردم و تاریخ و فرهنگ شهرستان اتفاق افتاده است.

بیات بابیان اینکه مصالح خشت و گل این بنای با عظمت و سقف‌های تیر چوبی خانه‌های تاریخی شهرستان گلپایگان قربانی مصلحت اندیشی و بی تدبیری‌ها شده‌اند، ادامه داد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که در آینده‌ای نزدیک فاضلاب مجموعه تجاری در حال ساخت پی این بنای تاریخی را در آینده‌ای نزدیک نابود خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در شهرستان گلپایگان حریم آثار تاریخی دستخوش برخی از منفعت طلبی‌ها می شود، ادامه داد: در این راستا امیدواریم مسئولان استانی نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه قبلا هم گودبرداری در کنار مسجد جامع گلپایگان صورت گرفته است به خبرنگار مهر گفت: در خصوص ساخت و ساز در حریم این مسجد برخورد لازم صورت گرفت و بناهای ساخته شده تخریب شد.

وی ادامه داد: پس از تخریب بناهای غیر مجاز ساخته شده در حریم مسجد جامع گلپایگان ساخت مجدد این بناها با نظارت میراث فرهنگی در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص مناره سلجوقی گلپایگان نیز گفت: این اقدام در بیخ گوش میراث فرهنگی صورت گرفته و مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 1
    بساز یفروش ها دارند همه چی را نابود میکنند