تحلیل فرانس‌پرس دربارۀ نزدیکی فرانسه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در تحلیل خبری به قلم میشل سلهان (Michel SAILHAN)، به تلاش فرانسه برای نزدیک شدن به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) پرداخته و آن را توام با خطراتی دانست.

بر اساس این گزارش، کارشناسان بر این باورند که نزدیک شدن پاریس به کشورهای سنی متخاصم با ایران شیعه در خلیج (فارس)‌ ، هر چند با قراردادهای پرسود تسلیحاتی و مشارکت های راهبردی همراه است، اما خطراتی را نیز در صحنه بین المللی و سیاست داخلی فرانسه در پی خواهد داشت.

دیوید باتر، از مؤسسه سلطنتی مطالعات بین‌المللی، موسوم به اندیشکده چاتم‌هاوس اظهار داشت مخاطره ای که در سیاست نزدیکی فرانسه به کشورهای متخاصم با ایران وجود دارد، این است که در صورت وخامت روابط میان عربستان سعودی و ایران، پاریس مجبور شود جانب عربستان را بگیرد.

در همین حال، ژان-کریستوف پلوکن«Jean-Christophe Ploquin»، سرمقاله نویس روزنامه فرانسوی «لاکروا»، همزمان با سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به عربستان سعودی، در مقاله ای نوشت به طور قطع، نزدیکی عربستان و فرانسه مخاطراتی را در بر دارد و اولاند نیز باید مراقب این موضوع باشد.

سفر رئیس جمهوری فرانسه به کشورهای خلیج فارس با قراردادهایی به ارزش دهها میلیارد یورو همراه بود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) رئیس جمهوری فرانسه را به نشست اخیر این شورا دعوت کردند. این دعوت در حالی صورت گرفت که تاکنون هیچ یک از سران غربی به نشست های شورا دعوت نشده بود. اولاند پیش از حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکار خلیج (فارس) به قطر رفته بود تا قرارداد فروش 24 فروند هواپیمای فرانسوی رافال را به ارزش شش میلیارد و 300 میلیون یورو نهایی کند.

فروش تسلیحات فرانسه در سال 2015 از مرز 15 میلیارد یورو گذشته است. این در حالی است که این کشور در سال 2014، تنها هشت میلیارد و 100 میلیون یورو سلاح و تجهیزات نظامی فروخته است. اینک مصر، هند و امارات عربی متحده خریداران جدید فرانسه را تشکیل می دهند.

در دیدار از عربستان، فرانسوا اولاند و ملک سلمان بیانیه ای مشترک منتشر کردند که عباراتی مانند: «همدلی»، «روحیه دوستی»، «روابط ویژه»، «مشارکت راهبردی» و «تعمیق روابط دوجانبه» و همچنین «تاکید بر افزایش سطح سرمایه گذاری های راهبردی دو جانبه» در آن دیده می شود.

در همین رابطه، پیر لولوش، از وزرای پیشین دولت فرانسه و کارشناس مسائل بین المللی تصریح کرد اولاند در به کار بردن تاکتیک های (منطقه ای) با مهارت عمل کرد. او نگرانی جهان عرب سنی را از موج بهار عربی و نیز قطب بندی های فرقه ای منطقه با محوریت شیعه-سنی به خوبی درک کرده است.

به باور لولوش، میزان اعتماد جهان عرب به امریکا، به دلیل نزدیکی واشنگتن و تهران، که سرگرم مذاکره بر سر دستیابی به توافق در زمینه برنامه هسته ای ایران هستند، کاهش یافته است.

بنابر این، فرانسه توانسته است در شرایط کنونی، فرصت را غنیمت بشمارد. پاریس همچنین با اتخاذ مواضعی متوقعانه تر از واشنگتن در مذاکرات هسته ای، توانسته است رضایت بیشتری را در کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) به دست آورد.
در این خصوص، دیوید باتر تاکید کرد: «فرانسه از این موضوع که سیاست اخیر امریکا در منطقه از راهبرد مشخصی برخوردار نبوده و با مشکلاتی روبرو شده است، بهره می برد».

اما پیر لولوش این پرسش را مطرح می کند که آیا عاقلانه است که فرانسه خود را وارد اردویی خاص کند؟ وی با پاسخ منفی به این پرسش، خواستار آن شد تا پاریس فاصله ای یکسان با دو اردو(ی عربستان و ایران) را حفظ کند.
در همین راستا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بدون اشاره مستقیم به فرانسه، انتقادی تند مطرح کرد. او روز سه شنبه اقدام برخی کشورهای غربی را که میلیاردها دلار یا یورو (سلاح) به کشورهای منطقه فروخته اند، محکوم کرد. به گفته روحانی، این اقدام در راستای ایجاد اشتغال در کشورهای غربی است؛ اما به قیمت نادیده گرفتن کشتارهایی که در بغداد، دمشق و صنعا رخ می دهد.

ایران از شورشیان حوثی یمن حمایت و حملات عربستان سعودی و متحدانش را علیه آنان، به شدت محکوم می کند. ریاض و تهران همچنین در خصوص بحران های کنونی در سوریه، عراق، لبنان و بحرین نیز در تقابل با یکدیگر به سر می برند.
این در حالی است که با نهایی شدن توافق هسته ای ایران و برچیده شدن تحریم های اقتصادی این کشور، نفوذ منطقه ای تهران باز هم افزایش خواهد یافت.

و اما در مورد پیامد تحولات منطقه در اوضاع داخلی فرانسه، تحلیلگران بر این باورند که نزدیک شدن پاریس به کشورهای حوزه خلیج (فارس) نمی تواند خالی از مخاطره باشد.
در این خصوص، ژان-کریستوف پلوکن، عربستان سعودی را به گسترش افراط گرایی در جهان متهم کرد. به گفته او، ریاض در هر کشوری که مسلمانان در آن زندگی می کنند، از جمله فرانسه، نگارشی سختگیرانه و به دور از تسامح از دین اسلام را ترویج می کند.
ماه ژانویه گذشته، اسلام گرایانی که از اندیشه سازمان های تندرو (ی تکفیری) الهام می گیرند، 17 نفر را در فرانسه به قتل رساندند.
آقای لولوش در پایان تاکید کرد اندیشه های وهابی و سلفی گری از عربستان سعودی ناشی می شود، نه کره مریخ.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =