هر روز خبر جدیدی در ارتباط با سبزیجات آلوده و میوه های سمی شاهد هستیم به گونه ای که مردم کمتر رغبتی به استفاده از این دسته از محصولات دارند چرا که در چنین شرایطی مصرف میوه و سبزی به خودکشی نوین شباهت دارد؛ خودکشی که خودمان هزینه آن را می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، هر روز خبر جدیدی در ارتباط با سبزیجات آلوده شاهد هستیم به گونه ای که یک روز خبر از استفاده بی رویه از کود و سم در محصولات کشاورزی برای مردم نگران کننده می شود و بار دیگر خبر از آبیاری سبزیجات با پساب فاضلاب و شیوع بیماری شیگلوزیس می شنویم.

در حالی که این روزها متخصصان تغذیه به دلیل زندگی صنعتی مردم و تغذیه نامناسب مدام در ارتباط با لزوم مصرف سبزی و میوه در رژِم غذایی روزانه هشدار می دهند بسیار از افرادی که پیش از این حداقل یکی دو وعده در هفته نیز از این ماده غذایی استفاده می کنند از نگرانی ابتلا به بیماری دیگر تمایلی به استفاده از سبزی نشان نمی‌دهند.

البته به گفته کارشناسان شستشوی صحیح سبزی و مطابق اصول بهداشتی می تواند در جلوگیری از بیماری‌های ناشی از این امر موثر باشد اما هرگز نمی توان تاثیر استفاده کود و سم زیاد را حتی با شستشوی صحیح به طور کامل از میان برد.

به نظر می رسد که استفاده از روشهای بیولوژیک برای مبارزه با آفات و مصرف کودهای ارگانیک نیاز اصلی جامعه امروز در چنین شرایطی است که مسئولان باید به این امر توجه جدی کنند.

مسعود پزشکی در ارتباط با نگرانی مردم اصفهان از آلودگی محصولات کشاورزی به دلیل استفاده بی‌رویه از کود و سم به مهر، گفت: اگر کشاورزان زمان مناسب چیدن محصول پس از سمپاشی را به شکل دقیق رعایت کنند مشکلی در استفاده محصولی که برای جلوگیری از حمله آفات، سم پاشی شده وجود ندارد.

وی افزود: این مطلب یدان معناست که کشاورزان پیش از چیدن محصول سم پاشی شده باید تا گذشت دوره ای که سم متابولیزه شده و از میان می‌رود صبر کنند.

مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: نمی توانیم تنها به ساخت محصولات ارگانیک امیدوار باشیم چراکه پیش از کاشت محصولات ارگانیک فراهم کردن شرایطی خاص ضروری است که زمان‌بر و هزینه‌بر است.

وی اضافه کرد: با توجه به سفارش پزشکان در استفاده روزانه از میوه و سبزی نمی‌توان این محصول را از سبد غذایی خانواده ها حذف کرد بلکه تولیدات سالمی در سطح استان داریم که برخی از آنها از راه‌های بیولوژیک آفات را از میان می برند و مردم می‌توانند با تحقیق درست میوه وسبزی روزانه خود را از این مکان ها تهیه کنند.

رئیس سابق کمیته کدکس جهاد کشاورزی اصفهان ابراز داشت: همچنین در بخشهای مختلف استان اصفهان کشتهای گلخانه ای دارای استاندار تشویقی داریم که دارای مهر استاندارد هستند.

ضرورت واردات کود از کشورهای معتبر جهان به جای محصولات بی کیفیت چینی

مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: به دلیل وضعیت تحریم بخشی از سموم کشاورزی از هند و چین وارد می شود که کیفیت لازم را ندارد و کشاورز را مجبور به استفاده بی رویه می‌سازد چراکه 6 ماه تا یک سال زحمت وی را با خطر نابودی مواجه می ‌شود.

وی با اشاره به اینکه خرید این گونه محصولات مبارزه با آفات از کشورهای معتبر نیز می‌تواند برای رفع این مشکل چاره ساز باشد، اضافه کرد: همچنین استفاده از حشرات بیولوژیک برای مبارزه با آفات کشاورزی که کم کم در حال رونفق است از برترین روش های مبارزه با آفات است چرا که سموم شیمیایی برای محیط‌زیست نیز مضر هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    2 0
    تحقیق کنیم؟؟؟ از کجا ؟ یکیش خودتون . بگید از کجا باید بخریم فقط با حرف یه قری می دید و می رید؟ آره دیگه . خودتون از اونجاهایی که می دونید خرید می کنید و بی خیال مردم بدبختید