واحد مرکزی خبر نوشت:

قضات فرانسوی به تحقیقات خود درباره علت مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین پایان دادند.
دادستانی نانتر Nanterre نزدیک پاریس سه شنبه با اعلام این خبر افزود قضاتی که درباره مرگ یاسر عرفات در سال 2004 و برای اینکه بدانند «تروری» صورت گرفته است یا نه ، تحقیق می کنند در پایان آوریل به فعالیت قضایی خود پایان دادند.
این دادستانی افزود :« قضات تحقیق ، 30 آوریل به کار خود پایان دادند و این پرونده را به دادستانی ارجاع دادند که دادستانی نیز سه ماه برای اتخاذ اقدامات لازم فرصت دارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نانتر ، کارشناسانی که دستگاه قضایی فرانسه بار دیگر آنها را مسئول بازنگری در این پرونده کرده است ، اوایل امسال فرضیه مسمومیت این رهبر فلسطینی را با ماده «پولونیوم 210» رد کرده بودند.
عرفات یازدهم نوامبر 2004 در بیمارستانی نزدیک پاریس درگذشت.

سه قاضی از نانتر از اوت 2012 مامور تحقیقات قضایی شدند تا احتمال «ترور» عرفات را بر اساس کیفرخواستی که سهی عرفات همسر وی ارائه کرده بود بررسی کنند.

نوامبر 2012 پس از نبش قبر یاسر عرفات در رام الله ، حدود 60 نمونه از جسد وی گرفته شد و به سه تیم کارشناسان سوئیسی ، فرانسوی و روس برای آزمایش آن ارائه شد.

پس از آن پیدا شدن مقادیر زیادی ماده «پولونیوم 201» ماده رادیو اکتیوی که به شدت سمی است در جسد عرفات این فرضیه را تقویت کرد اما فرانسویها و تیم روسی در سال 2013 احتمال مسمومیت عرفات را رد کردند.
کارشناسان فرانسوی گفتند وجود ماده «رادون» که گازطبیعی رادیو اکتیو در پوسته خارجی زمین است احتمالا موجب بالا رفتن سطح این ماده شده است.

اما کارشناسان سوئیسی اعلام کردند بر اساس نتایج آزمایشات آنها فرضیه مسمومیت همچنان پابرجا است.
دادستانی نانتر اواخر دسامبر اعلام کرد درخواست سهی عرفات را برای آزمایشات جدید رد کرده است اما دستگاه قضایی از همین کارشناسان خواست آزمایشات بیشتری انجام دهند.
بسیاری از فلسطینیها اسرائیل را به ترور عرفات از طریق مسموم کردن وی با همکاری نزدیکان عرفات متهم می کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =