دکتر محمد مسجدجامعی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع اختلاف بین ما و جهان عرب ارائه داده است.

عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه در آغاز مطلبش نوشته است:

«علیرغم اشتراک های فراوان تاریخی و دینی و فرهنگی و علیرغم منافع و مصالح مشترک در بسیاری از زمینه ها می توان گفت رابطه ما و اعراب هم اکنون در موقعیت نامناسب و بلکه بسیار نامناسبی قرار دارد. عوامل فراوانی در این جریان پیچیده دخیل بوده و هستند اما قابل انکار نیست که این روابط می تواند به مراتب بهتر از آنچه هست، باشد. بخشی از مشکلات به رویکردهای عاطفی طرفین در قبال یکدیگر مربوط می شود که در بعد مثبت آن آکنده از تعارف و مجامله است و در بعد منفی آن آکنده از بدبینی و سوءظن. این رویکرد مانع از آن است که روابط منطق صحیح و عقلانی خویش را بیابد و لذا از نوعی شکنندگی ذاتی رنج می برد.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش چنین توصیه می کند:

«می باید از هر گونه تبلیغات سوء علیه طائفه، مذهب، دین، قوم، نژاد و زبان دیگر باز ایستاد و مهمتر آنکه مرتکبین را تحت پیگرد قانونی قرار داد. اگر از این گونه تحریض ها که متأسفانه توسط بسیاری از رسانه ها و حتی مقامات سیاسی و دینی انجام می شود، جلوگیری شود مشکلات فراوانی نه تنها با همسایگان جهان عرب بلکه در درون خود دنیای عرب هم، حل خواهد شد. این نوع اقدامات می باید در اولویت قرار گیرد... مشکل دیگر، مجامله و عدم وجود صراحت است که به عنوانی در تربیت فردی و جمعی و اخلاقی همگی ما ریشه دارد که می باید به تدریج زائل شود. نمی توان متوقع بود قدرت بدستان منطقه همچون همتایان اسکاندیناوی خود با صراحت تمام سخن بگویند و مایل باشند با همان صراحت نظرات دیگران را بشنوند.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    9 0
    از دخالت در امور كشورهاي عربي دست بكشيم خود به خود درست ميشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 8
    زور الکی نزن حاج آقا ما با اعراب مشکلی نداریم ما با تکفیریها مشکل داریم تکفیری میتواند عرب سعودی و اماراتی باشد میتواند اردوغان باشد میتواند بن لادن باشد میتواند حتی ایرانی باشد مشکل را بشناسید مشکل تکفیریها هستند تا زمانی که تفکر تکفیری باشد هیچ امیدی به بهبود روابط نیست. مسلمان میخواهد آبروی اسلام را حفظ کند تکفیری فقط فکرش بردن آبروی اسلام است تقسیم بندی عرب و عجم و ترک و ... فقط بهانه است ما در منطقه دو گروه بیشتر نداریم تکفیری و غیر تکفیری غیر تکفیری ممکن است حتی لاییک باشد مثل دولتهای گذشته ترکیه ولی تکفیری ممکن است حتی مسلمان نیاشد مثل صهیونیستها که میبینید تکفیریها با آنها کاری ندارند
  • maryam TR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    عالی بود