اثر یک دانشمند کازرونی در قرن هشتم هجری

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان، به معرفی یک نسخه خطی فارسی در موضوع سیره نبوی از یک دانشمند کازرونی پرداخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:

«کازرونی ها در قرن هشتم هجری، در تدوین سیره نبوی فعال بودند و این اثر نشانی از آن دوره است... نزدیک بیست و هشت سال پیش کتاب «نهایة المسؤول فی روایة الرسول» اثر سعید الدین محمد بن مسعود کازرونی (م 758) با ترجمه و انشای عبدالسلام بن علی بن الحسین ابرقوهی چاپ شد. این اثر که تنها مجلد اول آن به چاپ رسید با تصحیح و تعلیق استاد دانشمند جناب آقای محمد جعفر یاحقی انتشار یافت. مجلد یاد شده رویدادهای تا سال سوم هجرت را دارد و به نظر می رسد دست کم یک جلد دیگر می بایست انتشار می یافت تا این کتاب به طور کامل منتشر شود.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش آورده است:

«مقدمه کتاب چندان مفصل نیست، اما ضمن آن به نام اصلی کتاب که عنوان «مولد النبی» یا مولود داشته اشاره شده و گفته شده است که مؤلف یعنی محمد بن مسعود کازرونی از اعقاب ابوعلی دقاق است.این کتاب به سیر کازرونی و نیز نام المنتقی فی سیرة المصطفی و المنتقی فی سیر مولد النبی المصطفی هم شهرت دارد. شرح حال تفصیلی نویسنده کازرونی آن، در کتاب شد الازار آمده و گفته شده است که مؤلف در جوانی از زادگاهش به شیراز آمد، به حج مشرف شد و بعدها در شیراز رحل اقامت افکنده به کار علمی مشغول گشت. مرگ وی در منابع سال 758 ضبط شده است. به نظر می رسد کتاب یاد شده، همان وقت مورد توجه فارسی زبانان قرار گرفته است. در واقع، آن روزگار مردم شیفته کتابهایی بودند که عنوانش مولد النبی بود و اغلب ادبی و داستانی.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =